آیا جنگ جهانی سوم در راه است؟

  • انتشار: ۲۳ حمل ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 83007

حتی تصور جنگ جهانی سوم هم برای بشر امروز سخت است، اینکه این جنگ نیز همانند جنگ های جهانی اول و دوم به یک یا چند بهانه واهی آغاز شود یعنی اینکه باید فاتحه دنیا و ساکنان آن جدای از هر  ملیت و نژاد را خواند. بدون شک این جنگ که ممکن است نتیجه خودخواهی و زورآزمایی دو یا چند کشور قدرتمند وصاحب کلاهک های هسته ای باشد، هیچ جنبنده ای را روی زمین باقی نخواهد گذاشت.

درست مانند جنگ های جهانی اول و دوم، سومین جنگ جهانی نیز تمام کشورهای دنیا را به میدان خواهند کشاند. هیچ کشوری نمی تواند بی طرف باقی بماند و به ناچار باید طرف یک سوی جنگ را بگیرد.

جنگ جهانی سوم
جنگ جهانی سوم

جنگ سرد مقدمه جنگ جهانی سوم

جنگ جهانی سوم نیز مانند جنگ های جهانی اول و دوم در صورت وقوع دلایل و عوامل خاص خود را خواهد داشت، جنگ جهانی اول به بهانه ترور آرشیدوک فرانتس، جانشین امپراتوری اتریش توسط یک جوان هجده ساله در بوسنیا اتفاق افتاد، هزاران نفر اعم سرباز و غیرنظامی را به کام مرگ کشاند و به جنگ بزرگ شهرت یافت.

کارشناسان برای جنگ جهانی دوم نیز چندین دلیل را ذکر کرده اند که از آن جمله می توان به «حمله آلمان به لهستان، حمله ژاپن به چین و رکود اقتصادی ژاپن و نیاز این کشور به مواد اولیه» اشاره کرد. اصلی ترین دلیل شروع جنگ جهانی دوم اما به گفته کارشناسان، تورم  اقتصادی و درخواست غرامت جنگی از جمهوری آلمان می باشد. به همین ترتیب، با استناد به برخی پیش بینی ها جنگ سرد اما می تواند زمینه ساز جنگ جهانی سوم باشد.

بعد از جنگ جهانی دوم، جهان به سمت دو قطبی شدن پیش رفت: تمام کشورها یا خود را به ابرقدرت شرق یعنی اتحاد جماهیر شوروی که داعیه نجات بشریت از راه کمونیزم را داشت، نسبت می دادند یا زیر پرچم ابرقدرت غرب یعنی ایالات متحده امریکا که پیشتاز نجات دنیا با نظام سرمایه داری بود، جمع شده بودند.

در چنین فضایی، امریکا و اتحاد جماهیر شوروی که قبلا در مقابل آلمان نازی هم پیمان بودند رودر روی یکدیگر ایستادند و زورآزمایی را شروع کردند. این دو ابرقدرت اگرچه جنگ نظامی رودرو علیه یکدیگر نداشتند اما در تمام عرصه های از عرصه نظامی، ایدئولوژیک، روانشناسی، جاسوسی گرفته تا زمینه های ورزشی و صنعت به رقابت پرداختند.

گسترش تسلیحات پیشرفته از جمله بمب های هسته ای، توسعه تکنولوژی، راه اندازی مسابقات فضایی و جنگ های نیابتی همه و همه محصول این جنگ سرد بود.

آمریکا، برنده جنگ سرد و شروع کننده احتمالی جنگ جهانی سوم

نکته قابل توجه دیگر در مورد عوامل شروع احتمالی جنگ جهانی سوم، فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و ژست پیروزی ایالات متحده امریکا می باشد.

بعد از این فروپاشی امریکا دایره سیطره خود بر نقاط مختلف دنیا را گسترش داد، به مانورهای نظامی بزرگ دست زد و از همه مهم تر طرح خاورمیانه جدید را روی دست گرفت؛ تضعیف قدرت های آسیایی به ویژه در خاورمیانه و کوچک کردن جغرافیای این منطقه از اهداف اصلی این برنامه استراتژیک جدید بود.

علائم جنگ جهانی سوم

اگر این احتمال که یکه تازی های آمریکا در نهایت منجر به آغاز جنگ جهانی سوم می شود را درست فرض کنیم، باید بگوییم که نشانه ها و علائم این جنگ از هم اکنون در سطح دنیا مشاهده می شود.

حمله آمریکا به افغانستان

حمله آمریکا به افغانستان به بهانه مبارزه با تروریزم در درون خود چیزی جز کشاندن جنگ به مرزهای روسیه و چین و تحت نظرداشتن ایران و پاکستان و هند نداشته است. حمله آمریکا به عراق و برهم زدن نظم و انظباط در خاورمیانه هم گواه دیگر خودخواهی های ایالات متحده است که می تواند حرکت به سوی جنگ جهانی سوم را تسریع سازد.

بیدار شدن غول یخ زده کمونیزم

با شروع جنگ در سوریه و اتحاد روسیه و ایران در مورد آن اما رویای یکه تازی آمریکا برای سروری در جهان و تطبیق برنامه استراتژیک خاورمیانه جدید به یأس مبدل شد. آمریکا با تولید داعش و تزریق آن به سوریه به دنبال تکه تکه ساختن حکومت سوریه و به دنبال آن دیگر کشورهای آسیایی در خاورمیانه بود و با توجه به تحولات سیاسی کلان در بسیاری از کشورهای بزرگ عربی از جمله مصر و لیبی و تونس که به روی کار آمدن افراد وابسته به آمریکا در این کشورها منجر شده بود این هدف دور از ذهن هم نبود. شکست آمریکا در جنگ سوریه اما یک بار دیگر قدرت بلوک شرق را به رخ جهانیان کشید.

درگیری های لفظی کشورها در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک

نشانه دیگر شروع احتمالی جنگ جهانی سوم درگیری های لفظی کشورهای مختلف در هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک بود. ترامپ در این مجمع کشورهای متحد روسیه را الفاظ زشت مخاطب قرار داد و این کشورها نیز به شدیدترین لحن پاسخ ترامپ را دادند. رهبر کره شمالی هشدارهایی به امریکا داد و ایران هم نقض برجام توسط امریکا را کار درستی ندانسته بر پاسخ قطعی به آن تاکید کرد.

جنگ جهانی سوم
جنگ جهانی سوم

به هر صورت به اعتقاد کارشناسان امر، وقوع جنگ جهانی سوم دور از ذهن نیست به ویژه اینکه در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک لحن ها خشن و به دور از متانت همیشگی بود. پرخاشگری ها و قلدری های ترامپ از یک سو و پاسخ های دندان شکن کشورهای رقیب امریکا از سوی دیگر انگار که دارد طرف های درگیر در جنگ جهانی سوم را مشخص می کند.

کره شمالی به دور از تهدیدهای امریکا در حال آزمایشات بمب های اتمی جدید خود است و روسیه و متحدانش نیز مبالغ هنگفتی را روی تسلیحات تازه خرج می کنند. در این صورت باید گفت با وقوع جنگ جهانی سوم و استفاده از بمب های اتمی پیشرفته ای که در اختیار ابرقدرت های امروزی قرار دارد نمی توان عاقب خوشی را برای دنیا و ساکنان آن متصور شد.

این جنگ برخلاف جنگ های جهانی اول و دوم همه دار و ندار زمین و باشندگان آن را به باد خواهد داد. به عبارت ساده تر جنگ جهانی سومی یعنی نابودی نسل بشر به دست خودش!