جنگ جهانی دوم بین چه کشورهایی بود و نتیجه آن چه شد؟

  • انتشار: ۲۳ حمل ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 82994

جنگ جهانی دوم علاوه بر اروپا قسمت هایی از آسیا و آفریقا را نیز درگیر کرد و تأثیرات مخربی بر جای گذاشت. کشورهای اسلامی از جمله ایران نیز متأثر از این جنگ بودند. اگر میخواهید جزئیات بیشتری از این رویداد بی سابقه جهانی بدانید، این مقاله را تا انتها بخوانید!

جنگ جهانی دوم
جنگ جهانی دوم

علل وقوع جنگ جهانی دوم

علت های اصلی به وقوع پیوستن جنگ جهانی دوم عبارتند از، عهدنامه ورسای که منجر به پایان دادن جنگ جهانی اول شده بود، نتایج و پیامدهای بحران اقتصادی سال ۱۹۲۹ و دلیل دیگری که مهمتر از دیگر دلایل است رقابت سیاسی ای است که در این زمان بین فاشیسم، دموکراسی های غربی و مارکسیسم به وجود آمده بود.

جنگ میان کشورهای نامبرده بیشتر به دلیل همین رقابت های سیاسی طوری به پا خاسته بود که بسیاری از غیر نظامیان هم وارد جنگ شدند به گونه ای که در پایان جنگ تعداد کشته های نظامی و غیر نظامی به یک اندازه بودند.

جنگ جهانی دوم بین متحدین ( آلمان، ایتالیا و ژاپن ) و متفقین ( انگلیس، فرانسه و آمریکا ) رخ داد و می توان گفت از نظر گستردگی و تخریب و همچنین از بین رفتن نیروهای انسانی جنگی بی سابقه بود.

آلمان شکست بزرگی در جنگ جهانی اول خورده بود و دولت مجبور به پرداخت غرامت سنگین شده بود، همین امر باعث شد شخصی به نام آدولف هیتلر که از عوامل اصلی شروع جنگ جهانی دوم بود سر بر آورد.

آدولف هیتلر عقیده داشت که توطئه یهودی ها و کمونیست ها بود که باعث شکست آلمان در جنگ جهانی اول شد. هیتلر درخواست تجدید نظر در معاهده ورسای را کرد و همچنین اظهار داشت که آلمان به دلیل این که نژاد برتر است حق مسلم اش است که تا سرزمین ملت های اسلاو در اروپای مرکزی گسترش یابد.

او پان ژرمنیسم را شعار خود قرار داد و اعلام کرد. تبعیض نژادی اساس ایدئولوژی او قرار گرفت و همین گونه می خواست نفوذ خود را به نقاط مختلف جهان گسترش دهد.

هتیلر جامعه ملل ایتالیا را به دلیل اشغال اتیوپی در سال ۱۹۳۵ تحریم کرد و همین موضوع باعث به وجود آمد محور رم – برلین در ۱۹۳۶ گردید.

کشورهای بریتانیا، روسیه، فرانسه و آمریکا بعد از جنگ جهانی اول تقریبا نیمی از خشکی های جهان را در اختیار خود داشتند ( ۷۸ کیلومتر مربع از خاک کره زمین ) و در این میان آلمان، ایتالیا و ژاپن با هم فقط ۲/۶ میلیون کیلومتر مربع را تحت سیطره داشتند.

این دارندگی ها باعث شد کشورهای بریتانیا، روسیه، فرانسه و آمریکا برای این که متعلقات خود را از دست ندهند از هر گونه جنگی دوری کنند.

در طی مدت ۲۰ سال دوری از جنگ و مخاصمه، کشورهای آلمان، ایتالیا و ژاپن ابزارهای جنگی خود را توسعه دادند و همین امر باعث شد تصمیم به گسترش سرزمین های شان بگیرند و این ستیزه جویی ها باب جنگ جهانی دوم را باز کرد.

شرح جنگ دوم

زمانی که پایتخت لهستان ( پراگ ) به دست آلمانی ها اشغال شد، متفقین نتوانستند این را تحمل کنند. جماهیر شوری که اطمینانی به قدرت و مقاومت دولت های غربی در مقابل آلمان نداشتند تصمیم گرفتند به آلمان نزدیک شوند و همین باعث شد بسیاری از نگرانی های هیتلر کاسته شود.

در روز اول سپتامبر ۱۹۳۹ ارتش آلمان به لهستان حمله کرد و در ۳ سپتامبر انگلیس و فرانسه اعلام جنگ به آلمان کردند. چیزی کمتر از یک ماه نکشید که لهستان در این حملات شکست خورد و راه برای ورود و حمله به دیگر مناطق باز شد.

در آغاز جنگ جهانی دوم آلمان و متحدانش پیروزی های گسترده ای در سراسر جهان اعم از غرب، شرق اروپا، خاورمیانه و خاور دور به دست آوردند. اما اوضاع این گونه نماند و در پاییز ۱۹۴۲ نشانه هایی مبنی بر شکست متحدین ظاهر شد.

با اشغال سرزمین های شوروری متفقین با این کشور متحد شدند و این باعث شد زمینه های تصرف دیگر سرزمین ها فراهم شود. ارتش شوروی در اواخر ماه نوامبر ۱۹۴۲ در جبهه های شرق ضد حمله خود را در شمال و جنوب آغاز کرد و این گونه همه سپاه آلمان تا ۲ فوریه ۱۹۴۳ نابود شدند.

ارتش سرخ شوری با وجود مقاومت های سخت آلمانی ها، در دیگر نقاط شوروی پیش رفت و موفق شد تمام سرزمین هایی که تصرف شده بود را پس بگیرد. به این ترتیب در اوایل ۱۹۴۳ دولت های محور در همه جنگ ها سر رشته را از دست دادند.

در ۲۸ نوامر – اول دسامبر ۱۹۴۳ بعد از گردهمایی سران دول انگلیس، آمریکا و شوروی در اجلاس تهران، آمریکا و انگلیس برای آمادگی بزرگ ترین عملیات نظامی جنگ جهانی دوم مشغول به تدارکات حمله شدند.

بعد از حمله آمریکا و انگلیس، روس ها نیز در بهار ۱۹۴۴ حمله بزرگ خود را در دنیپر شروع کردند و بعد از آن به رومانی، بلغارستان و نهایتا آلمان حمله کردند.

پس از این آمریکا و انگلیس پاریس را در تاریخ ۲۵ اوت در جبهه غرب پس گرفتند و این گونه شد که در فوریه ۱۹۴۵ از شرق و غرب به آلمان حمله شد.

هیتلر در این زمان بسیار ناامید شده بود و در برلین سعی می کرد به مقاومت ادامه دهد اما بعد از این که خبر مرگ موسولینی را به او دادند خودکشی کرد. این اتفاق در ۳۰ آوریل ۱۹۴۵ رخ داد و بعد از آن دولت جدید آلمان شکل گرفت.

دولت جدید را فرمانده نیروی دریایی “دونیتس” تشکیل داد، او از دولت های درگیر جنگ خواست که معرکه را ترک کند. در پی این تصمیم دونیتس، در ۸ مه سندی بی قید و شرط تسلیم آلمان در برلین امضا شد و این کشور به مناطق اشغالی تقسیم شد.

بعد از این اتفاق تا دو ماه دیگر جنگ جهانی دوم همچنان در خاور دور ادامه داشت. ژاپن که هنوز مناطق زیادی چون، اندونزی، هندوچین، قسمت های مهمی از چین و بسیاری از جزایر اقانوس آرام را در اشغال داشت سرسختانه مقاومت می کرد و همین امر باعث شده بود متفقین از طولانی شدن جنگ هراس پیدا کنند.

به دلیل همین مقاومت سخت ژاپن، آمریکا تصمیم گرفت یک بمب اتم در ۶ اوت ۱۹۴۵ به هیروشیما و در ۷ اوت ۱۹۴۵ به ناکازاکی پرتاب کند. و این گونه نیروهای مسلح ژاپن نیز بدون قید و شرط سند تسلیم شان را بر عرشه رزم ناو آمریکایی میسوری امضا کردند و به این ترتیب جنگ جهانی دوم به پایان رسید.