جنگ با 19 هزار داعشی در عراق و سوریه ادامه دارد

  • انتشار: ۸ اسد ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 27785

۳ مقام‌ اطلاعاتی و نظامی عراق اعلام کرده‌اند که ۷ هزار نیروی داعش همچنان در این کشور فعال هستند. آنان همچنان اعلام کرده اند که 12 هزار نیرو و حامی داعش در سوریه به سر می برند و جنگ با آنها ادامه دارد.

هرچند با آزادي موصل آنچه خلافت داعش در عراق خوانده مي‌شد به پايان رسيد اما به گفته مقام‌هاي ارشد امنيتي بغداد همچنان ۷ هزار نيروي داعش در اين كشور فعال هستند. 3مقام اطلاعاتي و نظامي عراق همچنين اعلام كرده‌اند ۱۲ هزار نيرو و حامي ديگر داعش هم در سوريه به‌سرمي‌برند كه آمار نيروهاي باقيمانده داعش را در اين منطقه بحراني پس از سال‌ها جنگ با اين گروه تروريستي به ۱۹هزار نفر مي‌رساند.

براساس اطلاعاتي كه اين مقام‌هاي ارشد عراق به خبرگزاري آسوشيتدپرس داده‌اند در عراق هم‌اكنون نزديك به 4هزار نيروي مسلح داعش حضور دارند و در كنار اين افراد، 3هزار نفر ديگر از حاميان داعش در اين تشكيلات مشغول به‌كار بوده و حقوق مي‌گيرند. در سوريه نسبت افراد مسلح داعش و حاميان گروه ۷‌هزار در كنار ۵هزار نفر است. منظور از حاميان در ميان گروه داعش افرادي است كه از موارد لجستيكي تا مسائل مالي به اين گروه تروريستي كمك مي‌كنند.

در ۱۹ سرطان حيدر العبادي نخست‌وزير عراق پس از ۹‌ماه جنگ و نبرد سخت با تروريست‌هاي داعش آزادي كامل موصل كه مركز خلافت خود‌خوانده داعش در عراق به‌حساب مي‌آمد را اعلام كرد. 2روز پس از اعلام اين پيروزي اما مقام‌هاي امنيتي منطقه هشدار دادند كه نبرد با داعش هنوز تمام نشده است. نيروهاي عراقي پس از ماه‌ها نبرد سخت اكنون نياز به نفس و جاني دوباره دارند كه به ادامه جنگ براي بيرون راندن ۷هزار نيروي باقيمانده داعش بروند كه بيشتر در تلعفر و مناطق غربي عراق حضور دارند.

هفته گذشته نيك راسموسن، رئيس مركز ملي ضد‌تروريسم آمريكا هشدار داد جهان همچنان از سوي گروه تروريستي داعش تهديد مي‌شود. اين گروه تروريستي هر چند اكنون از روي نقشه اراضي و مناطق بسياري را از دست داده اما هنوز اين گروه تروريستي مي‌تواند بار‌ديگر دست به حملات جديد بزند. گروه تروريستي داعش هنوز كنترل بخش‌هايي از 2 ولایت نينوا و الانبار و نيز الحويجه و كركوك و مناطق ديگري در عراق را در دست دارد.

سوريه و نبرد در رقه

اكنون شهر رقه كه پايتخت خودخوانده داعش در سوريه به‌حساب مي‌آيد شاهد نبردي سخت است. در سوريه تعداد بسيار بيشتري از نيروها و حاميان داعش باقي‌مانده‌اند كه كار را در اين كشور سخت‌تر مي‌كند. بسياري از نيروهاي داعش پس از عقب‌نشيني از عراق راهي سوريه مي‌شوند. در ‌ماه آپريل سازمان ملل اعلام كرده بود كه حداقل۳۰هزار نيروي خارجي به سوريه سفر كرده‌اند.

تابستان گذشته وزارت دفاع آمريكا اعلام كرد كه عمليات نظامي در عراق و سوريه باعث كشته شدن يا فرار ۴۵ هزار نيروي مسلح در اين مناطق شده و تعداد نيروهاي داعش را به ۱۵ هزار نفر رسانده است. استفن تاونسند، فرمانده نيروهاي ائتلاف ضد‌داعش در عراق و سوريه در‌ ماه مارچ تخمين زده كه در عراق و سوريه در مجموع ۱۲ تا ۱۵ هزار نيروي داعش حضور دارند. اما به‌گفته مقام‌هاي اطلاعاتي عراق اكنون ۱۹ هزار نيروي داعش در عراق و سوريه وجود دارند.

در سال ۲۰۱۴ تعداد نيروهاي داعش در اين دو كشور تا ۳۱ هزار نفر تخمين زده مي‌شد. چندي پيش گزارش‌هاي ضد‌و نقيضي درباره كشته شدن ابوبكر البغدادي رهبر گروه تروريستي داعش منتشر شد. مقام‌هاي امنيتي عقيده دارند كه مسئله اساسي هم‌اكنون اين است كه ضربات به داعش آنقدر سخت باشد كه اين گروه توانايي جانشيني البغدادي را نداشته باشد و نتواند پس از مدتي بار ديگر جاني تازه گرفته و حملات خود را شروع كند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟