جنگنده های پاکستانی در راه بازار فروش

  • انتشار: ۲۵ جوزا ۱۳۹۴
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 6303

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از فارس، تلوزیون پاکستانی دنیا نیوز در گزارشی گفت «خالد محمود» مسئول بازاریابی و فروش جنگنده‌‌های جی اف ۱۷ تندر و فرمانده عالی‌رتبه نیروی هوایی پاکستان با مثبت ارزیابی کردن نمایش هوایی جنگنده‌های پاکستان در پاریس اظهار داشت: کشورهای مختلف برای خریداری این نوع جنگنده‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی افزود: نمی‌تواند نام کشورهایی که برای خریداری جنگنده‌های پاکستانی اعلام آمادگی کرده‌اند فاش کند اما بیش از ۱۱ کشور آمادگی خود را برای خرید این نوع جنگنده‌ها اعلام کرده‌اند.

به گفته خالد محمود چند کشور آسیایی و کشورهای فرانسوی زبان آماده هستند که جنگنده‌های تولید پاکستان را با قیمت مناسب خریداری نمایند.

گفتنی است، جنگنده‌های جی اف ۱۷ که تولید مشترک پاکستان و چین هستند قبل از این در نمایش‌های هوایی انگلیس، ترکیه و دبی شرکت داشته و شرکت کنندگان در این نمایشگاه‌ها اقبال عمومی خوبی برای خرید این نوع جنگنده‌ها نشان دادند

جنگنده جی اف ۱۷ یک جنگنده چند منظوره است که با دارا بودن تمامی قابلیت‌های پیشرفته امروزی قادر است در هر شرایط آب و هوایی همچنین در تاریکی شب دشمن را شناسایی کرده و هدف قرار دهد.

خط تولید این جنگنده در سا‌‌ل‌های اخیر در پاکستان راه اندازی شده و هم اکنون در پاکستان تولید می‌شود.

قیمت هر فروند از این نوع جنگنده حدود ۳۰ تا ۳۲ میلیون دلار اعلام شده است.

این جنگنده نخستین بار در چین ساخته شد و در سال ۲۰۰۳ اولین پرواز خود را انجام داد. خط تولید انبوه این هواپیمای جنگی از سال ۲۰۰۷ راه اندازی شده است و ارتش پاکستان از سال ۲۰۱۰ بطور رسمی این جنگنده را به‌خدمت گرفت.

هم اکنون ارتش پاکستان حدود ۶۰ فروند از این جنگنده را در اختیار دارد و قرار است حدود یکصد فروند دیگر نیز تا سال ۲۰۱۸ تولید و در اختیار نیروی هوایی ارتش قرار گیرد.

پیش از این در گزارش برخی رسانه‌ها ذکر شده بود که قرار است عراق یکی از مشتریان جنگنده های پاکستانی باشد.

سهم پاکستان در ساخت بدنه این جنگنده ۵۸ درصد و سهم چین ۴۲ درصد است.

موتور این هواپیما از نوع Klimov RD-93 ساخت روسیه است که در نسل قبلی جنگنده‌های روسی از جمله میگ-۲۱ و میگ-۲۷ مورد استفاده قرار می‌گرفت.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟