جنگل دالخانی؛ دالان بهشت

  • انتشار: ۲۲ ثور ۱۴۰۰
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 92738

در ادبیات فارسی و همچنین انگلیسی اصطلاحی وجود دارد به نام «تصویر ذهنی» که به انگلیسی «Mental Picture) نامیده می شود.

همین طور در آثار ادبی که به سبک «رومانتیک» نوشته شده از قوه خیال بسیار بهره گرفته شده است: در این سبک نوشتاری نویسنده از چنان قدرت توصیف در کلمات و جملات خود استفاده می کند که خواننده برای لحظاتی هم که شده از این دنیای پردرد و مشکلات جدا شده در دنیای ایده آل خود سیر می کند و هرگز نمی خواهد به دنیای واقعی بازگردد تا ذره ذره توسط مشکلات خورده شود.

جنگل دالخانی دالان بهشت
جنگل دالخانی دالان بهشت

مطمئن هستم که با توصیف جنگل دالخانی نیز برای لحظاتی که شده به یک بهشت سفر خواهید کرد و هرگز دلتان نمی خواهد از این بهشت خارج شوید:

جنگل دالخانی، دالان بهشت

انسان ها هر موقع که تکه زمینی زیبا بر روی زمین را می بینند برای توصیف آن از کلمه بهشت استفاده می کنند. واژه بهشت بیانگر زیبایی، شکوه و عظمت یک مکان یا منظره را نشان می دهد.

این کلمات قرآنی «جنات تجری من تحت الانهار…» هم روایتی ست از زیبایی های بهشت که به مومنان عرضه می شود. جنگل دالخانی تکه ای نقاشی خلقت بر کشوری به نام ایران است.

زیبایی و طراوت این جنگل چیزی از بهشت برین کم ندارد. «مه غلیظ، درختان تو درتو، تراکم جنگلی، ییلاق های خارق العاده و کوه های شگفت آور» تنها بخشی از زیبایی های این جنگل می باشد.

موقعیت جنگل دالخانی

اگر در میان جنگل های انبوه رامسر در شمال ایران و در میان مه غلظ مسافتی را قدم بزنید به جنگل دالخانی می رسید. این جنگل کوهستانی در کنار شهر رامسر که به عروس ایران مشهور است قرار دارد.

صفت «دالان بهشت» که به این جنگل اختصاص داده شد در روستای دالخانی یا دالیخانی قرار گرفته است. روستای دالخان در سی کیلومتری جنوب شرقی رامسر واقع شده و ارتفاع جنگل دالخانی از سطح دریا ۸۰۰ متر می باشد.

با سفر به این جنگل زیبا از آب های روان، درختان سرسبز و سر به فلک کشیده و شکوفه های رنگارنگ لذت ببرید و خود را در بهشت احساس کنید!

جنگل دالخانی واقع در روستای دالخان در دهستان چهل شهید با آب و هوای بی نظیر و طبیعت دست نخورده اش به جنگل های ۶۰۰ هزار متر مربع رامسر نزدیک است.

اگر در مسیر جاده حرکت کنید بعد از جنگل دالخانی به ییلاق های جنت رودبار و گرسماسر، اکراسر و گلین خواهید رسید.

جنگل دالخانی دالان بهشت
جنگل دالخانی دالان بهشت

آب و هوای جنگل دالخانی

همان طور که گفتیم جنگل دالخانی در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر رامسر که به عروس ایران مشهور است قرار دارد. این جنگل بکر دارای آب و هوایی مطبوع در تمام فصول است.

در فصل گرما شب های خنگی دارد، تابستانش شرجی ست اما به کسی آزار نمی رساند منظور این که اذیت کننده نیست. هوای جنگل به ویژه در صبح زود بسیار دلپذیر است.

مه غلیظی که جنگل را می پوشاند منظره درختان آن را دلپذیرتر می سازد. هنگام رانندگی در مسیر جاده این جنگل یادتان باشد که در آلاچیق های کنار جاده بساط پیک نیک خود را پهن کرده و در حالی که اشتهایتان چند برابر شده دور هم غذا بخورید و چای بنوشید.

نوع درختان جنگل دالخانی

هنگام رانندگی در مسیر جنگل دالخانی توقفی هم در کنار دکه های چوبی و رستوران ها داشته باشید و از فروشندگان محلی عسل و میوه هایی که تازه از باغ ها چیده شده بخرید یا در رستوران ها آش و چای بخورید.

مسیر این جنگل بسیار تمیز و پاک است چون رفته گرانی برای حفظ پاکی جنگل استخدام شده اند. درختان «بلوط، ازگیل، فندق، ولیک، کوله خاس، مندی یا کلهو، زرشگ و گوجه فرنگی» زیبایی این جنگل را وصف ناپذیر ساخته است.

جنگل دالخانی دالان بهشت
جنگل دالخانی دالان بهشت

بهترین زمان رفتن به جنگل و چگونگی اقامت

یکی از مواردی که قبل از هر سفری باید به آن توجه داشته باشید، زمان سفر و لوازمی ست که باید همراه خود بردارید تا در آب و هوای مختلف مثل گرما و سرما دچار مشکل نشده سفری راحت و پر از لذت را تجربه کنید.

این نکته در مورد سفر به جنگل دالخانی نیز صدق می کند. برای سفر به این جنگل فصل تابستان را انتخاب کنید چون هوا خنک است و از گرما و شرجی بودن هوا خبری نیست.

اما این به این معنا نیست که زمستان نمی توانید به این جنگل بروید. زمستان ها اما به یاد داشته باشید که لباست گرم، پتو و فلاکس آب جوش برای ساختن چای و قهوه با خود بردارید.

در مورد وسایل مورد نیاز هم سعی کنید کفش هایی بپوشید که کف صاف نداشته باشد و در صورت چسپیده شدن گل به کف کفش بتوان دوباره با آن راه رفت. قطب نما و نقشه یادتان نرود.

برای محافظت از اساب و وسایل سبک خود کاور و بارانی را فراموش نکنید. آب کافی به همراه خود داشته باشید و خوراکی سبک را فراموش نکنید. اگر در مسیرهای جنگل انبوه گم شدید نگران نباشید، با استفاده از چی پی اس همراه خود مسیر را پیدا کنید.

برای اقامت هم می توانید ییلاق های زیبای رامسر را انتخاب کنید. مسیر جنگل را ادامه بدهید تا به روستای گرسماسر یا گرسمه سر برسید. این روستا مکان خوبی برای اقامت شما می باشد.

اینک که با جنگل دالخانی واقع در روستای دالخان یا دالیخان در جنوب شرقی رامسر که به عروس شهرهای ایران مشهور است آشنا شدید، زمانی را برای سفر به این تکه از بهشت انتخاب کنید و برای مدتی هم که شده از شهر و شلوغی کشنده آن فرار کنید.

سفر به دالان بهشت در جنگل دالخانی بدون شک روح و روان شما را تازه خواهد کرد. اما به یاد داشته باشید که در این جنگل هرگز از مسیر اصلی خارج نشوید و بهتر است که به صورت گروهی به این جنگل سفر نمایید.

در مسیر حرکت خود در خانه های روستایی در ییلاق گرسماسر اقامت کنید و نگذارید خستگی سفر شما را خراب کند.