جنرال دوستم کجاست؟

  • انتشار: ۲۳ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 20757

بعد از مدت های زیاد از غیبت جنرال دوستم معاون اول رئیس جمهور، خبرهایی مبنی بر مسمومیت وی در تعدادی از رسانه های داخلی به نشر رسید، که این خبر با تکذیب دفتر معاون اول رئیس جمهور روبرو شده است، اما سوالی که در ذهن مردم ایجاد شده که “جنرال دوستم کجاست؟”

منابع نزدیک به جنرال دوستم، با تکذیب خبر مسمومیت معاون رئیس جمهور می‌گویند که در حال حاضر جنرال در صحت کامل به‌سر می برد.

کمتر از یک ماه قبل رولا غنی، بانوی اول کشور در گفت‌وگویی با روزنامه تایمز لندن گفته بود که قانون در مورد معاون اول رئیس جمهوری اجرا شده است و جنرال دوستم در حبس خانگی است.

او گفته بود که دوستم هنوز در خانه‌اش است ولی (درواقع) به نوعی در حبس خانگی است و در عمل کار رسمی دولتی انجام نمی‌دهد.”

اما عنایت الله بابر فرهمند رئیس دفتر معاون اول رئیس جمهوری در واکنش به گفته های همسر رئیس جمهور گفته بود قانون به خانم رولا غنی، به صفت خانم رئیس جمهوری افغانستان هیچ گونه حق قانونی نداده تا حکم یک قاضی و یا حکم یک محکمه را صادر کند. هنوز تحقیقات ابتدایی این ادعا هم تمام نشده اما خانم رئیس جمهوری به میدان آمده و اینگونه حکم را صادر کرده.

او اظهار نظر بانوی اول افغانستان را در مورد معاون رئیس جمهوری مخالف قانون اساسی، مصلحت‌های ملی و مسایل داخلی این کشور خوانده بود.

روابط رئیس جمهوری و جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری از مدت‌ها است که از حالت عادی خارج و به‌ سردی گراییده است به‌حدی که جنرال دوستم در یک نشست بزرگ رهبران حکومت وحدت ملی را متهم به قوم گرایی کرده‌بود.

بر اساس گزارشات، جنرال دوستم مدتی است در محافل مهم شرکت نمی کند و به طور جدی با دولت و شخص اشرف غنی زاویه گرفته‌است. وی مدعی است طرح هایش توسط دولت بررسی و اجرایی نشده و به خواسته هایش بی توجهی شده‌است.

آقای دوستم در تاریخ ۲۶ مارچ در یک پیام ویدئویی به هوادارانش گفته بود: “برخی حرف‌ها وجود دارد، ولی من نمی‌خواهم شما را نگران بسازم. از روزی که من به سیاست قدم گذاشته‌ام، هر وقت علیه من توطئه است. در اطراف خانه من ۲۰ تا ۳۰ تانک آمد. من اصلا خبر هم نشدم. مثل یک قونقوزک (به اندازه حشره‌ای‌) هم سرش حساب نمی‌کنم.”

او تصریح کرده بود؛ این را هم بفهمند که اگر گپی شود، در کابل چه خواهد شد. من هر وقت که حق خود یا عدالت بخواهم، چنین چیزها اتفاق می‌افتد. من از راه قانونی و بسیار به نرمی پیش می‌روم.”

آقای دوستم پس از بالاگرفتن اختلاف نظر بین او و محمد اشرف‌غنی، رئیس جمهوری، از شرکت در جلسات رهبری دولت افغانستان و رفتن به دفتر کارش خودداری کرده بود.

بعد از آن هم معاون اول رئیس جمهور راهی ولایات شمالی کشور شد تا به گفته سخنگویانش به تامین امنیت و ایجاد هماهنگی میان مردم علیه شورشیان کمک کند. اما در جریان این سفر بود که احمد ایشچی، از مخالفان سیاسی آقای دوستم، او را به بدرفتاری جنسی و آدم ربایی متهم کرد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟