جنبش گذار: عمر حکومت وحدت ملی تا 100 روز دیگر پایان می یابد

  • انتشار: ۲۳ دلو ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 37008

جنبش گذار خواستار پایان کار حکومت وحدت ملی تا ۱۰۰ روز دیگر شد و از حکومت خواست که زمینه انتقال قدرت را به گونه قانونی فراهم سازد.

مسئولان جنبش گذار امروز (دوشنبه) طی یک نشست خبری در کابل، خواستار واگذاری قدرت از سوی رهبران حکومت وحدت ملی و نیز تدویر انتخابات ریاست جمهوری شد.

هارون معترف، رئیس جنبش گذاراظهار داشت: بر بنیاد ماده ۶۱ قانون اساسی، وظیفه قانونی رئیس جمهور در اول جوزا و بعد از ختم دوره پنج ساله به پایان می‌رسد و از آنجای که انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۳ برگزار شده بود؛ لذا تا ۱۰۰ روز دیگر سلاحیت قانونی رئیس جمهور ختم می‌شود.

جنبش‌گذار  تاکید می‌کند که در چند ماه پسین با نهادهای مدنی، احزاب سیاسی، حقوقدانان و شخصیت‌های سیاسی روی این موضوع دیدار و گفتگو نیز کرده و به این نتیجه رسیده اند که ادامه کار رییس جمهور غنی به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

اعضای این جنبش هم‌چنان به موافقت‌نامۀ حکومت وحدت ملی اشاره می‌کنند و با انتقاد از عملی نشدن مواد این موافقت‌نامه تاکید دارند که موضع گیری پسین کمیسیون مستقل انتخابات مبنی بر برگزار نشدن انتخابات ولسی جرگه تا مدت نامعلوم نیز به گونه‌ای قانون شکنی و توهین به قانون اساسی است.

حکومت کنونی نیز متهم به مهندسی انتخابات دوره بعدی و حتا در مواردی متهم به برگزار نکردن انتخابات است. هر چند این حکومت نیز زاده یک انتخابات پر چالش و جنجالی بود که با پا درمیانی سفیر امریکا و نماینده سازمان ملل در کابل پس از جنجال‌های زیادی ایجاد شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟