جنبش روشنایی: بزودی در محاکم بین المللی علیه افرادی در حکومت وحدت ملی اقامه دعوا می کنیم

  • انتشار: ۲۷ اسد ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 14989

شورای عالی مردمی جنبش روشنایی می‌گوید که بر اساس اسنادی که در دست دارد، به زودی در محاکم ذی‌صلاح بین‌المللی، علیه افراد مشخصی در حکومت وحدت ملی، اقامه دعوا خواهد کرد.

این جنبش در کنفرانس خبری امروز (پنجشنبه) خود گفت:«متهم ردیف  اول این فاجعه المناک، حکومت افغانستان و مشخصا، مسوولان رده اول نیروهای امنتی بویژه پولیس و امنیت ملی است.

به تاریخ دوم اسد ۱۳۹۵ خورشیدی در هنگام تظاهرات جنبش روشنایی در دهمزنگ کابل، حملات انتحاری صورت گرفت که حدود ۹۰ نفرکشته و بیش از ۳۰۰ تن دیگر زخمی شدند. معترضین در اعتراض  در تغییر لین برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان از بامیان گردهم آمده بودند.

در بیانیه جنبش روشنایی گفته شده است؛ با بی توجهی حکومت به فاجعه دردناک دوم اسد و مطالبات شورای عالی مردمی جنبش روشنایی و خانواده های شهدا، براساس اسنادی که در دست دارد، به زودی در محاکم ذی صلاح بین المللی، علیه افراد مشخصی در حکومت وحدت ملی، اقامه دعوا خواهد کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است، حکومت باید پاسخ دهد که چرا در تامین امینت هزاران نفری که مطابق با تمامی قوانین کشور، اقدام به برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز کردند، بی توجهی کرده است؟

این بیانیه تصریح کرده است «گلوله هایی که شماری از شهیدان میدان روشنایی را به شهادت رساند، از اسلحه شلیک شده است و چرا حکومت تمامی نشانه ها و آثاری را در محلی که صد ها تن در آنجا کشته و مجروح شدند، از بین برده است؟»

بییانیه می افزاید؛ یک باردیگر از دولت وحدت ملی افغانستان می خواهیم که در روز چهلم شهدای جنبش روشنائی به خواسته های این جنبش، احترام بگذارد و خط برق 500 مگاواتی وارداتی ترکمنستان به افغانستان را از مسیر بامیان – میدان وردک به کابل انتقال دهد.

جنبش روشنایی می‌گوید: «عبور لین برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان از مسیر بامیان ــ میدان وردک که حالا با خون شهدا رنگین شده، به هیچ چیزی قابل گذشت نیست و اگر حکومت وحدت ملی تا چهلم شهدای میدان روشنایی به این مطالبه برحق گردن ننهد، جنبش روشنایی قوی‌تر از پیش به مبارزات مدنی خود ادامه خواهد داد و جزئیات برنامه‌های جنبش در روز چهلم شهدا دریک همایش میلیونی به مردم اعلام خواهد شد. »

این جنبش در مورد زخمیان رویداد دهمزنگ می‌گوید: «اکثر شفاخانه‌های دولتی، به رغم دستور صریح رییس جمهوری، در مداوای مجروحان این فاجعه سهل انگاری کردند. شماری از مجروحان را قبل از زمان لازم مرخص کردند که بعد دچار مشکل شده و مجبور شدند به مداوای خود در شفاخانه‌های خصوصی ادامه دهند. افزون بر این، ریاست اجراییه به وعده‌ای که در انتقال شماری از مجروحان به خارج داده بود، نه تنها عمل نکرد بلکه با شیطنت خاص و برنامه ریزی شده، وقت بستگان مجروحان و مسوولین کمیته رسیده گی به مجروحان شورای عالی را ضایع کرد».

این در حالی است که جنبش روشنایی شماری از زخمیان رویداد دوم اسد را برای تداوی به خارج از کشور فرستاده است.

رحمانی یکی از سران جنبش می گوید از مهاجران افغان مقیم خارج و بنیاد ژنرال دوستم که برای کمک به انتقال زخمی ها، به خارج از کشور تلاش کردند، قدردانی می کنیم.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟