جمعیت ژاپن نیم میلیون نفر کاهش یافت

  • انتشار: ۱۶ اسد ۱۳۹۹
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 91121

گزارش های وزارت امور داخلی ژاپن حاکی است جمعیت این کشور برای یازدهمین سال پیاپی کاهش یافته است در حالی که میزان این کاهش برای ششمین سال پی در پی بیسابقه بوده است.

به گزارش ایرنا از تلویزیون دولتی ژاپن، وزارت امور داخلی ژاپن روز پنجشنبه در گزارشی اعلام کرد تا اول ژانویه سال میلادی جاری، بیش از ۱۲۴ میلیون و ۲۷۰ هزار ژاپنی در داخل کشور زندگی می کردند این تعداد حدود ۵۰۰ هزار نفر کمتر از سال پیش از آن بود و بیشترین افت از سال ۱۹۶۸ را داشت یعنی زمانی که ثبت این ارقام آغاز شد.

جمعیت ژاپن در سال ۲۰۰۹ به بیشترین تعداد خود رسید.

شمار متولدین در سال گذشته میلادی حدود ۸۶۶ هزار و ۹۰۰ نفر بود که از زمان ثبت این آمار، کمترین تعداد بود در حالی که شمار متوفیان تعداد بی سابقه یک میلیون و ۳۷۰ هزار نفر بود.

افت طبیعی جمعیت در ژاپن که از کم کردن رقم متولدین از متوفی ها به دست می آید برای دوازدهمین سال پیاپی افزایش داشته است.

دولت ژاپن پس از ناکامی در رابطه با افزایش جمعیت این کشور، در سال ۲۰۱۵ دست به ابتکاری جدید زد و بودجه ای را به برگزاری مراسم ویژه همسریابی در کشورهای مختلف برای اتباع خود اختصاص داده بود تا کشور را از مشکلی که به آن دچار شده نجات دهد.  

در این طرح که به «طرح تشویقی شینزو آبه» نخست وزیر این کشور مشهور بود، مبلغ سه میلیون ین (۲۹ هزار و ۵۲۷ دالر) از بودجه کشور به هر زوج به عنوان برنامه های تشویقی افزایش جمعیت اختصاص یافت هدف این برنامه، معکوس ساختن نرخ منفی افزایش جمعیت ژاپن اعلام شد که به سرعت در حال افزایش است.

حمایت از ازدواج، کانون خانواده و تشویق زوج های جوان به فرزندآوری یکی از مهمترین راهبردهای رهبران ژاپن برای افزایش نرخ زاد و ولد در این کشور است مقام های ژاپنی پیش بینی کرده اند اگر روند فعلی زاد و ولد همچنان ادامه یابد ژاپن حدود یک سوم از جمعیت خود را در ۵۰ سال آینده از دست خواهد داد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟