جلسه شورای وزیران با محوریت موضوع «مهاجرین»

  • انتشار: ۴ سنبله ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 8699

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از افغان پیپر، در این جلسه که در ارگ انجام شد و در آن محمد سرور دانش معاون دوم رییس جمهور و داکتر عبدالله رییس اجرایی جمهوری اسلامی افغانستان نیز حضور داشتند، سید حسین عالمی بلخی وزیر عودت مهاجران در رابطه به اقدام ها و پیشنهادات جلسه قبلی، گزارش خویش را به صورت مفصل ارایه کرد.

سید حسین عالمی بلخی گفت که با پاکستان و ایران نشست های دو جانبه و سه جانبه صورت گرفته است و در نشست دو جانبه با پاکستان یادداشت تفاهم راجع به مساله مهاجران نهایی گردید و در نشست سه جانبه در مورد تمدید اقامت مهاجران افغانستان تا دو سال آینده در آن کشور، فیصله صورت گرفت.

وزیر مهاجران افزود: با یو، ان هبیتات در رابطه به حمایت از هزار خانواده بیجاه شده داخلی ولایات ننگرهار، هرات و کابل، نیز تفاهم صورت گرفت و در آغاز ماه اگوست، دوره آموزشی چهار روزه در مورد پلان استراتژیک مهاجران نیز دایر گردید.

بلخی خاطر نشان کرد که ایران و پاکستان برای عملی کردن پلان های آینده و تفاهمنامه ها خویش، خواستار پالیسی عودت دواطلبانه مهاجران شدند که در این مورد نیز با نهادهای ذیربط بحث های صورت گرفت.

وی گفت: پلان استراتژیک ما شامل تحلیل و ارزیابی، مدیریت مهاجران و تدابیر برای ارتقای ظرفیت ها می باشد.

رییس جمهور در این جلسه، از مسوولان وزارت عودت مهاجران بخاطر پلان استراتژیک آن وزارت تشکر کرد و گفت: اهداف پلان باید واقعبیانه باشد، وزارت عودت مهاجران برای تطبیق پلان مذکور، ظرفیت های خویش را در نظر بگیرد و همچنان برای نیازمندی های مالی خویش، تخمین دقیق داشته باشد.

سپس در مورد پلان استراتژیک وزارت عودت مهاجران بحث همه جانبه صورت گرفت و فیصله شد که شورای وزیران عملی بودن این پلان را مورد غور و بررسی قرار دهد.

رییس جمهور گفت: نقش وزارت مهاجران در پلان مذکور به وضاحت بیشتر نیاز دارد و بر اساس این پلان تا اخیر سال جاری باید یک پالیسی واضح وجود داشته باشد تا برای تطبیق این پلان مبنای قانونی را فراهم سازد.

وی گفت: وضعیت عودت مهاجران غیر قابل پیش بینی می باشد، بنابراین تمام وزارتخانه ها باید برای حالات اضطراری آمادگی داشته باشند.

در آخر این جلسه، در مورد تطبیق عملی این پلان و چگونگی عودت داوطلبانه مهاجران صحبت شد و بر موجودیت یک پالیسی مناسب برای بیجا شدگان داخلی نیز تاکید صورت گرفت.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟