جشنواره بین المللی شعر فجر در کابل برگزار شد

  • انتشار: ۲۵ دلو ۱۳۹۳
  • سرویس: اجتماعیتیتر 1
  • شناسه مطلب: 3073

اولین محفل شعرخوانی نهمین جشنواره بین المللی شعر فجر عصر پنجشنبه در کابل با حضور و شعرخوانی شاعرانی از افغانستان و ایران برگزار شد.

دبیری این محفل شعرخوانی که به مناسبت سی وششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران با عنوان «دوستی» در دانشگاه پیام نور شهر کابل برگزار شد را محمدحسین جعفریان به عهده داشت.

در آغاز این برنامه که به همت رایزنی فرهنگی ایران برگزار شد، فیلم کوتاهی از محفل شعرخوانی شاعران ایران و افغانستان در بیت آیه الله العظمی امام خامنه ای دام ضله پخش شد. در این کلیپ، شاعران ایران و افغانستان، شعرهایی با محوریت انقلاب اسلامی در قالب های کلاسیک غزل، مثنوی و همچنین قالبهای نوی شعر فارسی مانند شعر نو و سپید قرائت کردند.

از شاعران ایرانی که در این محفل شعرخوانی کردند، می توان به جواد محقق، محمدحسین جعفریان، زکریا اخلاقی، حامد عسکری و مجید یزدی اشاره کرد. مضمون شعرهای قرائت شده توسط شاعران ایرانی، انقلاب اسلامی ایران، هشت سال دفاع مقدس و یاد خاطره امام خمینی (ره)، بود. شعرخوانی ایرانیان، تحسین مخاطبان افغان را برانگیخت.
ذکریا اخلاقی، شاعر ایرانی نیز در این مراسم ضمن تقدیر از شاعران افغان گفت: تنها شاعران افغانستانی در حوزه زبان فارسی توانسته اند پا به پای شاعران ایرانی حرکت کنند و در تقویت شعر و ابیات فارسی سهم ارزنده بگیرند.
از افغانستان، سید ابوطالب مظفری، احمد ضیاء رفعت، ذکریا راحل و سیمین حسن زاده معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان نیز آثارشان را قرائت کردند. همچنین در محفل شعرخوانی کابل، سیمین حسن زاده معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در سخنانی خواهان تقویت و گسترش روابط فرهنگی دو کشور شد.

در پایان این آیین، برنامه سوال و جواب از شاعران افغانستانی و ایرانی نیز برگزار شد و حاضران، بر برگزاری محافل مشترک شعر و ادبیات دو کشور تاکید کردند. روز بعد از این مراسم، شاعران ایرانی با حضور در محفل شعرخوانی دیگری که توسط شاعران افغان تشکیل شده بود، آثارشان را قرائت کردند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟