جزئیات تحولات یمن در هفت روز گذشته

  • انتشار: ۲۴ حمل ۱۳۹۴
  • سرویس: بین المللتیتر 1
  • شناسه مطلب: 3900
تحولات یمن

دوشنبه ۹۴/۱/۲۴

۱۰:۴۷ کنترل کامل ارتش بر منطقه «جبل هیلان»/بمباران شهر إب

نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن کنترل کامل منطقه استراتژیک جبل هیلان را برعهده گرفتند.

پایگاه یمنی خبر نیز گزارش داد که جنگنده های عربستان سعودی شب گذشته شهر إب را بمباران کردند.

در این حملات زیرساخت های شهر إب بمباران شد. در همین حال یمن پرس گزارش داد که نیروهای مردمی و انصارالله به تدریج کنترل خود را بر شهر تعز افزایش داده اند.

۱۰:۱۰ درگیری شدید در مرزهای عربستان/تعلیق مشارکت قطر در حمله به یمن

المنار گزارش داد که منطقه نجران در مرزهای یمن و عربستان سعودی شاهد درگیری است. پیش از این از استقرار بالگردهای آپاچی در این منطقه خبر داده شده بود.

الاتحاد پرس نیز گزارش داد که «فهد بن ترکی بن عبدالعزیز آل سعود» یک فرمانده نظامی بلندپایه عربستان سعودی که در درگیری با قبایل یمنی زخمی شده بود بر اثر شدت جراحات وارده کشته شد.

خبر دیگر اینکه قطر به طور موقت مشارکت خود را در ائتلاف حمله به یمن موسوم به «طوفان کوبنده» متوقف کرد. این اقدام پس از آن صورت می گیرد که گفته می شود جنگنده های قطری به اشتباه برخی پایگاه های زمینی عربستان سعودی را بمباران کرده است.

قطر این اتهام را رد کرده است و آن را توهین به خود تلقی می کند.

۹:۱۳ استقرار بالگردهای آپاچی عربستان در منطقه مرزی نجران

«احمد العسیری» سخنگوی ائتلاف ضد یمن در یک نشست مطبوعاتی از استقرار بالگردهای نظامی و جنگنده ها در منطقه مرزی نجران در جنوب غرب عربستان سعودی خبر داد.

وی افزود: ما با آپاچی و آتش توپخانه با وضعیت موجود برخورد می کنیم.

العسیری همچنین از حمله این جنگنده ها به مواضع انصارالله در مناطق مرزی یمن خبر داد.

وی همچنین مدعی شد که مرزهای عربستان از امنیت کامل برخوردار است.

این در حالی است که روزگذشته به دنبال عملیات تبادل آتش میان نیروهای مردمی و نظامیان عربستانی سه مرزبان سعودی کشته شدند.

تجاوز عربستان به یمن از روز شش فروردین ماه سال جاری شروع شده و تاکنون شمار زیادی از مردم یمن در این تجاوزها شهید و زخمی شدند.

۸:۴۲ پاسخ تند اسلام آباد به اظهارات وزیر اماراتی

«نزار علی خان» وزیر کشور پاکستان در واکنش به اظهارات «انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجی امارات علیه این کشور اظهارات قرقاش را بسیار تمسخر آمیز توصیف کرد.

وی در این خصوص گفت: اظهارات وزیر اماراتی علیه دولت پاکستان  بر خلاف عرف دیپلماتیک و به دور از اصول آن است.

علی خان همچنین اظهارات قرقاش را بمثابه تهدید علیه پاکستان دانست.

وی در ادامه افزود: پاکستان یک کشور عزتمند است و روابط برادرانه با ملت عربستان و امارات دارد اما بیان چنین اظهاراتی از سوی این مقام اماراتی بمثابه خدشه دار کردن عزت نفس پاکستان و مردمش است و به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وزیر مشاور در امور خارجه امارات دو روز پیش اعلام کرده بود که عدم حمایت پاکستان از جنگ ائتلاف ضد انقلاب مردمی یمن از حمله به این کشور تبعات فراوانی برای این کشور خواهد داشت.

این جنگ لفظی میان مقامات پاکستان و امارات طی سالهای اخیر قدامی بی سابقه است.

۱:۰۰ حزب الله لبنان: سعودی ها در جنگ یمن شکست خورده اند

هاشم صفی الدین رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان تاکید کرد: سعودی ها تاکنون از نظر نظامی و میدانی در جنگ علیه یمن شکست خورده اند. وی با بیان این که سعودی ها می دانند اگر قتل و کشتار در یمن به مدت یکماه یا دو ماه ادامه پیدا کند دستاوردی نخواهد داشت این سوال را مطرح کرد که دلیل این قتل و کشتار و ریختن خون یمنی های فقیر و مستضعف چیست؟

صفی الدین افزود: اسرائیل یک هفته پس از تجاوز به لبنان در سال ۲۰۰۶ خود را در بحران دید و فهمید که در برابر مقاومت کاری از پیش نخواهند برد.

رئیس شورای اجرایی حزب الله بیان کرد: پایگاههای آمریکایی، فرانسوی و اسرائیلی در طرف مقابل باب المندب قرار دارند و کسی به این پایگاهها توجهی ندارند اما هم اکنون که ساکنان یمن و منطقه به باب المندب آمده اند همه به تکاپو افتاده اند.آنها از کدام شجاعت و دستاورد سخن می گویند؟ آیا منظور آنها گرسنه نگه داشتن ملت یمن و کشتار است؟

یکشنبه ۹۴/۱/۲۳

۱۹:۳۶ انتصاب «خالد بحاح» به عنوان معاون منصور هادی

«عبد ربه منصورالهادی» رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن امروز یکشنبه طی حکمی «خالد بحاح» نخست وزیر سابق دولت خود را که پیش از این از سِمَت خود استعفا داده بود، به عنوان معاون خود منصوب کرد.

شایان ذکر است، خالد بحاح پس از استعفا از سمت خود و در پی وخامت اوضاع امنیتی یمن به آمریکا رفت.

۱۸:۵۶ بمباران استادیوم ورزشی در استان اب یمن/ ده‌ها تَن شهید وزخمی شدند

جنگنده های ارتش یمن لحظاتی پیش استادیوم ورزشی «۲۲ مِی» در مرکز استان اب را بمباران کردند. بر اساس اعلام رسانه های یمنی این حمله تاکنون ده ها شهید و زخمی برجای گذاشته است.

در همین حال منابع امنیتی از آغاز مجدد حملات هوایی جنگنده های آل سعود به دو استان اب و صنعاء خبر می دهند.

۱۷:۳۶ سعود الفیصل:با ایران در حال جنگ نیستیم

سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان در جریان دیدار با همتای فرانسوی خود در ریاض با اشاره به نقش ایران در تحولات یمن، گفت: ما اکنون در حال جنگ با ایران نیستیم اما توقع داریم که این کشور دست از حمایت های خود از حوثی ها در یمن بردارد.

وی در توجیه اقدام نظامی عربستان در یمن مدعی شد: حمله هوایی عربستان به یمن به منظور پایان اقدامات تروریستی حوثی ها علیه مردم این کشور صورت گرفت.

وزیر خارجه عربستان همچنین تأکید کرد: لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه حمایت پاریس از عملیات «طوفان کوبنده» در یمن را اعلام کرده است.

الفیصل با اشاره به مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ گفت: ما امیدواریم که توافق هسته ای ایران با جامعه جهانی به ثبات و امنیت بیشتر منطقه کمک کند.

وی در پایان سخنان خود ضمن نادیده گرفتن حمایت های مالی و تسلیحاتی رژیم آل سعود از تروریست ها در سوریه مدعی شد: همواره از تحقق راه حل سیاسی در سوریه برای پایان بحران این کشور استقبال کرده و می کنیم.

۱۷:۱۶ فرود دو هواپیمای روسیه در صنعا برای خارج کردن اتباع این کشور

دو هواپیمای روسیه امروز به منظور خارج کردن اتباع این کشور در یمن، در فرودگاه صنعاء فرود آمدند. این درحالی است که هفته گذشته حدود ۳۰۰ نفر از اتباع روس توسط هواپیماهای این کشور از طریق فرودگاه صنعاء از یمن خارج شدند.

از سوی دیگر، نظامیان ارتش یمن با همکاری کمیته های انقلابی مواضع گروه تروریستی القاعده در استان لحج را هدف قرار دادند. این گروه تروریستی از اوضاع امنیتی وخیم در یمن در پی حملات پی در پی سعودی ها سوء استفاده کرده و در مناطق مختلف این کشور مستقر شدند.

منابع یمنی نیز از پرواز جنگنده های سعودی بر فراز آسمان یمن خبر می دهند. به گفته این منابع پدافند زمینی با این جنگنده ها مقابله می کند.

العهد گزارش داد: نیروهای ارتش و کمیته های انقلابی همچنین بر چندین بلندی کوچک در منطقه کوفل سیطره یافتند.

گفتنی است، این تحولات در حالی است که تجاوز هوایی عربستان سعودی به یمن وارد هفته سوم خود شده است و تاکنون ده ها نفر از مردم بی دفاع این کشور شهید و یا زخمی شده اند.

۱۴:۲۰ جنگنده‌های سعودی قلعه تاریخی براقش را در مأرب هدف قرار دادند

در هجدهمین روز از آغاز حملات عربستان سعودی با همکاری برخی کشور های عربی و غربی، شبکه المسیره از هدف قرار گرفتن قلعه تاریخی براقش در شهر مأرب  توسط جنگنده های سعودی خبر داد.

تجاوز هوایی عربستان به یمن از روز ۶ فروردین آغاز شده و تاکنون شماری از مردم یمن در نتیجه این حملات شهید و زخمی شدند.

۱۴:۱۷ پیشروی ارتش و نیروهای مردمی یمن در مأرب

ارتش و نیروهای مردمی یمن توانستند بر یکی از بزرگترین پایگاههای القاعده در نزدیکی مأرب سیطره پیدا کرده و مناطقی از این شهر را از وجود تروریستهای القاعد پاکسازی کنند.

در جریان این عملیات چندین نفر از تروریستهای القاعده به هلاکت رسیده و شماری نیز زخمی شدند.

۱۴:۱۱ استقرار تانکهای عربستان در ۳۰۰ متری مرز یمن

شبکه اسکای نیوز عربی با انتشار خبری فوری اعلام کرد که تانکها و خودروهای زرهی در مرز یمن مستقر شدند.

شبکه المیادین نیز اعلام کرد که تانکها و ادوات نظامی در ۳۰۰ متری ورودی مرز یمن مستقر شدند.

۱۲:۴۵ تخریب زیرساخت ها در شبوه و الضالع/کودکان قربانیان حمله به تعز

جنگنده های عربستان سعودی در ادامه حملات خود به یمن صبح امروز زیر ساخت ها در استان های مختلف این کشور از جمله شبوه و الضالع را هدف قرار دادند.

از منطقه «التواهی» نیز خبر می رسد که از صبح امروز درگیری شدیدی میان طرفداران «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی یمن و اعضای جنبش انصار الله و ارتش یمن در حال انجام است.

خبر دیگر اینکه تلفات حمله هوایی عربستان سعودی به «الظهره» در شهر تعز افزایش یافت. تعداد شهدای این حمله به ۱۵ نفر افزایش یافته است. اغلب این شهدا کودک هستند.

۱۲:۴۴ سیطره نیروهای مردمی یمن بر پایگاه مرزی عربستان در صعده

منابع امنیتی اعلام کردند قبیله طخیه در استان صعده به پایگاه نظامی سعودیها در مرزهای عربستان حمله کرده و پس از درگیری با نظامیان سعودی این پایگاه نظامی را تحت سیطره خود در آوردند.

افراد قبیله طخیه پس از بمباران منازل خود توسط جنگنده های سعودی و کشته شدن چند نفر از اعضای این قبیله به پایگاه نظامی طخیه حمله کرده و چند تن از نظامیان سعودی را به قتل رساندند.

شماری از نظامیان سعودی نیز به سمت خاک عربستان گریختند و ادوات نظامی در این پایگاه توسط افراد این قبیله به غنیمت گرفته شد.

۱۱:۲۷ رایزنی اردوغان و نواز شریف درباره یمن

دو طرف توافق کردند به تلاش‌ های خود برای پیدا کردن یک راه حل صلح آمیز به منظور جلوگیری از وخیم تر شدن اوضاع در منطقه، سرعت ببخشند.

دو طرف همچنین تاکید کردند که حوثی‌ ها حقی در سرنگون کردن دولت قانونی یمن نداشتند و دیگر اینکه هرگونه نقض تمامیت ارضی عربستان سعودی با واکنش قاطع ترکیه و پاکستان مواجه خواهد شد.

روز جمعه نیز رجب طیب اردوغان با پادشاه عربستان و امیر قطر دراین باره گفتگو کرده بود.

این گفتگو پس از آن انجام شد که پارلمان پاکستان روز جمعه درخواست عربستان برای اعزام جنگنده ها، ناو و ارتش پاسکتان به جنگ یمن مخالفت کرد.

۱۰:۲۱ حمله هوایی به تعز/۴۷ نفر شهید و زخمی شدند

جنگنده های ائتلاف عربستان سعودی، آمریکا و رژیم صهیونیستی امروز منازل منطقه «ماویه» در شهر تعز را بمباران کردند.

در این حمله ۱۱ شهروند یمنی شهید و ۲۰ نفر دیگر زخمی شدند.

المیادین نیز گزارش داد که در حمله هوایی عربستان سعودی به روستای «الظهیره» در تعز ۴ کودک شهید و ۱۲ نفر زخمی شدند.

۰۸:۳۳ از سرگیری بمباران صنعاء/۲۸ شهید و زخمی در حمله به عمران

جنگنده های عربستان سعودی در هجدمین روز حمله به یمن مناطق مختلف صنعاء پایتخت این کشور را بمباران کردند.

همچنین صدای انفجاری شدید مرکز صنعاء را لرزاند. ضد هوایی ارتش یمن نیز در تلاش برای مقابله با جنگنده های سعودی به سوی آنها تیراندازی کردند.

خبرگزاری سبأ نیز گزارش داد: در بمباران شهر عمران نیز ۸ شهروند یمنی شهید و ۲۰ نفر دیگر زخمی شدند.

۰۸:۲۷ خروج ۳۰۸ نفر از یمن توسط ناو روسی

۳۰۸ نفر از اتباع ۱۹ کشور جهان از جمله روسیه، آمریکا، اوکراین، و یمن که در مناطق جنگی گیر کرده بودند توسط یک ناو روسی از این کشور خارج شدند.

این ناو در ساعات ابتدایی صبح امروز در خلیج عدن این افراد را سوار کرده و انتظار می رود صبح فردا دوشنبه در جیبوتی پهلو بگیرد.

این ناو روسی برای مقابله با پدیده دزدی دریایی در خلیج عدن مستقر شده بود اما با توجه به وخامت اوضاع در یمن برای خارج کردن مردم از این کشور به کار گرفته شده است.

۰۸:۱۰ حزب الله ادعای رسانه‌های سعودی را تکذیب کرد

حزب الله لبنان در  واکنش به انتشار خبری در روزنامه سعودی الشرق الاوسط و دیگر رسانه های سعودی مبنی بر شهادت چند تن از نیروهای حزب الله در یمن با انتشار بیانیه ای این خبر را تکذیب کرد.

در متن این بیانیه آمده است: روزنامه الشرق الاوسط و برخی دیگر از رسانه های سعودی و لبنانی مدعی شدند که چند تن از نیروهای حزب الله در لبنان شهید شده اند، حزب الله کاملا این خبر را تکذیب می کند.

۰۵:۵۳ کشته شدن ۳ نظامی عربستانی در درگیری با نیروهای یمنی

در درگیری نیروهای یمنی با نظامیان ارتش عربستان در روز شنبه ۵ نظامی عربستانی کشته و مجروح شده اند. خبرگزاری رسمی عربستان با انتشار این خبر به نقل از یک مقام وزارت دفاع این کشور اعلام کرد این نظامیان در درگیری با نیروهای یمنی در مرز جنوبی با یمن کشته شده اند.

ارتش عربستان روز سوم آوریل نیز از کشته شدن دو نظامی خود در درگیری با نیروهای یمنی خبر داده بود. یک روز پیش از این درگیری نیز تبادل آتش بین ارتش عربستان و نیروهای یمنی در منطقه مرزی دو کشور به کشته شدن یک نظامی عربستانی و مجروح شدن ۱۰ همقطار وی انجامیده بود.

شنبه ۹۴/۱/۲۲

۱۹:۳۵ اعلام ۱۵ شهید و ۳۰ زخمی در حملات سعودی ها به مناطق مختلف یمن

جنگنده های سعودی مرکز نظامی را در البیضاء در مرکز یمن هدف قرار دادند.ناوهای جنگی سعودی نیز مناطقی را در عدن به ویژه منطقه التواهی را گلوله باران کردند.

خبرنگار المیادین از حرکت ارتش یمن به سوی پالایشگاه عدن و درگیری در منطقه البریقه خبر داد.

منابع یمنی از شهادت ۱۵ نفر و زخمی شدن ۳۰ نفر دیگر در حملات سعودی ها به عمران، صنعا و الجوف و مأرب خبر دادند.

۱۹:۱۰ انتقاد شدید امارات از مخالفت پارلمان پاکستان با مشارکت در جنگ یمن

«انور قرقاش» وزیر مشاور امور خارجه امارات به رأی منفی نمایندگان پارلمان پاکستان به مشارکت این کشور در جنگ علیه یمن واکنش نشان داد. وی در این رابطه گفت: بسیار تعجب آور است که اسلام آباد با وجود اعلام حمایت صریح خود از اقدام نظامی در یمن از مشارکت در این جنگ خودداری کرد.

وی ضمن «خطرناک» و «غیر قابل پیش بینی» خواندن این تصمیم، تصریح کرد: این اقدام پاکستان موجب شد تا کشورهای حوزه خلیج فارس به خوبی هم پیمانان واقعی خود را از غیر واقعی تشخیص دهند.

۱۹:۰۲ ادامه پیشروی نیروهای مردمی یمن در استان اب

منابع محلی در استان اب از پیشروی های ارتش و کمیته های مردمی در القفر در استان اب خبر دادند.

در عمران یک منبع محلی گزارش داد: جنگنده های سعودی مناطق بیر الطبیب، مرکز پلیس، منطقه الجبوبه و برخی مناطق دیگر را در استان عمران هدف قرار دادند.

در منطقه الجبوبه حملات سعودی ها اعضای یک خانواده به شهادت رسیدند و در حمله به مناطق دیگر نیز شماری زن و کودک زخمی شدند.

۱۸:۳۵ درخواست تشکل حقوق بشری یمن از جامعه بین الملل برای ارسال کمک

انجمن حقوق بشری یمنی از رهبران دنیا و نمایندگان جامعه جهانی خواست که کمک های انسانی فوری به هزاران یمنی که به سبب جنگ نیازهای آنها فزونی یافته است ارسال کنند.

این انجمن حقوق بشری بیان کرد: اوضاع انسانی در یمن بحرانی است و یمنی ها به خدمات بهداشتی، غذا، آب آشامیدنی نیاز دارند و بیش از ۱۵ میلیون یمنی نیاز به کمکهای بشر دوستانه دارند و بیش از ۱۰ میلیون یمنی از کمبود مواد غذایی و صدها هزار کودک از سوء تغذیه رنج می برند.

۱۷:۴۲ تداوم حملات سعودی به یمن

جنگنده های سعودی مناطقی از شمال صنعا و جنوب آن را بمباران کردند و پدافند هوایی ارتش یمن نیز به این حملات واکنش نشان داد.

زن باردار قربانی تهاجم سعودی ها

از سوی دیگر در حملات سعودی ها به المطمه در الجوف در شمال یمن یک زن باردار به همراه سه نفر دیگر شهید شد.

درگیری در منطقه التواهی در جنوب یمن

در جنوب یمن در حالی ناوهای جنگی عدن و دیگر مناطق جنوبی را هدف قرار داده اند که درگیری هایی میان ارتش و کمیته های مردمی وابسته به الهادی در منطقه التواهی در جنوب یمن رخ داد.

آماده باش در مرز یمن با عربستان

در همین حال منابع یمنی از آماده باش نظامیان سعودی درمرزیمن خبر دادند.

حمله به بازاری در صعده

جنگنده های سعودی بازار العند در نزدیکی صعده را هدف قرار دادند که بر اثر این حمله دو نفر شهید و  شماری دیگر زخمی شدند.

۱۶:۳۳ مخالفت با خروج اتباع روسی از صنعا

از سوی دیگر منابع یمنی از مخالفت سعودی ها با فرود هواپیماهای روسی برای خروج اتباع روس و خارجی از صنعا خبر دادند.

۱۸ شهید و زخمی در حملات سعودی ها به عمران

این منابع اعلام کردند: در حملات سعودی به مناطق مسکونی در عمران در شمال یمن سه نفر شهید و بیش از ۱۵ نفر دیگر زخمی شدند.

مدیران کل شهر المکلا در چنگال القاعده

خبرنگار المیادین از بازداشت برخی مدیران کل در شهر المکلا و انتقال آنها به مقر های القاعده از سوی تروریست ها وابسته به این سازمان خبر داد.

حمله سعودی ها به امداد رسانان

این در حالی است که جنگنده های سعودی ورزشگاه الیرموک در شمال صنعا را برای دومین بار و آنهم در جریان امداد رسانی به زخمی شدگان بمباران کردند.

۱۲:۵۶بمباران شهر الحدیده/مشارکت ناوهای سعودی در حمله به عدن

عربستان سعودی امروز در دور جدید حملات هوایی خود به یمن در دو نوبت شهر الحدیده در شمال غرب این کشور را بمباران کردند.

یک منبع رسانه ای نیز اعلام کرد که ناوهای سعودی در حمله به شهر عدن و دیگر مناطق جنوب یمن مشارکت دارند.

از منطقه «التواهی» نیز خبر می رسد نیروهای ارتش یمن با کمیته مردمی طرفدار «عبد ربه منصور هادی» درگیر شده اند.

۱۲:۱۰ ارسال دومین محموله از کمکهای پزشکی صلیب سرخ به صنعا

محموله کمکهای پزشکی و دارویی کمیته بین المللی صلیب سرخ با وزن حدود ۳۶ تن امروز به صنعا رسید.

این دومین محموله از کمکهای انسانی صلیب سرخ است که طی هفته های اخیر وارد یمن می شود.

کمیته بین المللی صلیب سرخ در یمن پیشتر وضعیت انسانی را در این کشور بسیار بحرانی و اسفناک توصیف کرد.

تجاوز هوایی عربستان با حمایت برخی کشورهای عربی و غربی به صنعا وارد هفدهمین روز خود شده است.

۱۲:۰۸ پایگاه هوایی الدیلمی در صنعاء بمباران شد

جنگنده های متجاوز عربستان سعودی پایگاه هوایی الدیلمی در نزدیکی فرودگاه صنعاء را بمباران کردند.

بر اثر این حمله یک فروند هواپیمای نوع الیوشین مورد اصابت قرار گرفت که منجر به آتش سوزی در مناطق مختلف پایگاه هوایی مذکور شد.

مرکز اطلاعات هوایی پایگاه الدیلمی نیز هدف حملات جنگنده های ائتلاف عربستان سعودی قرار گرفت.

۹:۵۳ تعطیلی پالایشگاه نفتی عدن به دلیل مسائل امنیتی

روزنامه القبس کویت به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که فعالیت پالایشگاه نفتی عدن به دلیل مسائل امنیتی به حالت تعلیق درآمده است.

این پالایشگاه ظرفیت تولید ۱۵۰ هزار بشکه نفت خام به صورت روزانه را داراست.

از سوی دیگر شبکه اسکای نیوز عربی به نقل از برخی منابع دیپلماتیک از به تعویق افتادن بررسی طرح کشورهای عربی حوزه خلیج فارس علیه یمن در شورای امنیت به دلیل اختلاف میان روسیه و کشورهای مذکور بر سر چند مفاد در پیش نویس این طرح خبر داد.

۹:۵۱ حمله جنگنده‌های سعودی در استان جوف یمن ۷ شهید و زخمی برجا گذاشت

به دنبال حمله جنگنده های سعودی به منطقه آل فاطمه در استان جوف واقع در شمال شرق صنعا، چهار غیر نظامی شهید و سه نفر دیگر زخمی شدند.

از سوی دیگر به دنبال حمله گروههای تروریستی و افراد مسلح به مواضع انصار الله در استانهای ابین و شبوه در جنوب یمن شماری از رزمندگان انصارالله کشته شدند.

۰۸:۵۱ خنثی سازی حملات سعودی ها در صنعاء/آدم ربایی عربستان در الحدیده

نیروی هوایی یمن با استفاده از ضد هوایی حملات جنگنده های متجاوز عربستان سعودی و آمریکا در صنعاء را خنثی کرد.

خبرگزاری یمنی خبر نیز گزارش داد: نظامیان ائتلاف حمله به یمن به رهبری عربستان سعودی در مرزهای این کشور شماری از کارمندان شرکت نفت یمن در استان الحدیده را ربودند.

این افراد در حین کار خود ربوده شدند و ساعت های طولانی در بندر جده بازداشت بودند تا در نهایت با دخالت مدیر شرکت نفت الحدیده و شماری از تجار این استان و رایزنی طرف های ذیربط آزاد شدند.

جمعه ۹۴/۱/۲۱

ممانعت ریاض از ورود هواپیمای پاکستان به آسمان عربستان

مقامات عربستان سعودی که از رأی منفی نمایندگان پارلمان پاکستان به مشارکت این کشور در حمام خون سعودی ها خشمگین هستند در اعتراض به این موضوع، از ورود یک هواپیمای پاکستانی به آسمان عربستان جلوگیری کردند.

نمایندگان پارلمان پاکستان صبح امروز با اکثریت آراء طرح کمک نظامی اسلام آباد به عربستان برای حمله نظامی به یمن را رد و اعلام کرد؛ پاکستان در موضوع یمن بی طرف خواهد ماند.

گفتنی است، دو هفته قبل عربستان سعودی از پاکستان خواست تا برای حمله نظامی به یمن، جنگنده، کشتی و نیروی نظامی به ریاض اعزام کند، ولی اسلام آباد حضور خود در کنار عربستان را مشروط به موافقت پارلمان پاکستان با این طرح عنوان کرد و مجلس پاکستان نیز اموروز جمعه رای بیطرفی در این جنگ داد.

تظاهرات گسترده مردم یمن در محکومیت تجاوز نظامی سعودی‌ها

هزاران نفر از مردم یمن، امروز برای چندمین بار طی روزهای اخیر در اعتراض به ادامه تجاوز نظامی آل سعود و هم پیمانان آن به این کشور، تظاهرات گسترده ای را تحت عنوان (صامدون) «ما ایستاده ایم» در شمال صنعاء برگزار کردند.

بر اساس این گزارش، تظاهرکنندگان با سَر دادن شعارهایی، ضمن جنایتکار خواندن مقامات آل سعود بر مقاومت خود تا پایان این حملات و پیروزی در مقابل آن تأکید کردند.

المیادین گزارش داد: همزمان با پرواز جنگنده های سعودی بر فراز آسمان صنعاء، یک انفجار بزرگ در این شهر به وقوع پیوست. این شبکه همچنین از وقوع یک انفجار دیگر در منطقه الحدیده واقع در غرب یمن خبر داد.

بر اساس اعلام رسانه های یمنی، بمباران مناطق مرزی استان صعده توسط جنگنده های یمنی همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری یمنی سبأ نیز گزارش داد: هم اکنون درگیری شدیدی میان نظامیان ارتش یمن و گروه های تروریستی در مناطق «المعلا» و «القلوعه» استان عدن در جریان است.

انفجار خودرو بمبگذاری شده در شبوه در یمن

منابع محلی و شاهدان عینیاز انفجار خودرو بمبگذاری شده در استان شبوه خبردادند.

از سوی دیگر جنگنده های سعودی پادگانی را در منطقه حرف سفیان در استان عمران در شمال یمن هدف قرار دادند.

همزمان در عدن جنگنده های سعودی برخی مناطق از جمله دار سعد و هتل الوسام را بمباران کردند.

در همین حال خطیب جمعه مجسد بزرگ صنعا خواستار جهاد و حمایت از نیروهای نظامی که در جنوب می جنگند در واکنش به حملات هوایی ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان سعودی شد و بیان کرد: کسانی که نمی توانند در جهاد مشارکت کنند حمایت مالی کنند.

فرود هواپیمای حامل کمک پزشکی در صنعا/ بیطرفی پاکستان در جنگ یمن

ماری کلیر فگالی سخنگوی سازمان صلیب سرخ جهانی در یمن گفت:اولین هواپیمای حامل کمک های صلیب سرخ در صنعا حامل ۱۶ طن کمک پزشکی بر زمین نشست.

از سوی دیگر شبکه المنار اعلام کرد: پارلمان پاکستان تصمیم به بی طرفی کامل این کشور در جنگ یمن گرفته است.پارلمان پاکستان اعلام کرده است که نقش میانجی در یمن از طریق سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی ایفا خواهد کرد.

ادامه بمباران سعودی ها

منابع یمنی اعلام کردند: جنگنده های سعودی بامداد امروز فرودگاه صنعا و پایگاه الدیلمی را هدف قرار دادند.همچنین متجاوزان عدن، شبوه و لحج را هدف قرار دادند.

انصارالله مقابله به مثل خواهد کرد

کمیته عالی امنیتی وابسته به انصارالله با صدوربیانیه ای از مقابله به مثل با متجاوزان خبر داد و بیان کرد: عملیات نظامی که از شانزده روزقبل آغاز شده است به مثابه اعلام جنگ  است.

این در حالی است محمد البخیتی روزگذشته درگفتگوبا شبکه الجزیره از مقابله به مثل با حملات ائتلاف تحت سرکردگی سعودی ها خبر داده و بیان کرد: ملت یمن در برابر حملات به آن ایستادگی خواهد کرد.ما اسرائیل نیستیم که به ما حمله شود چرا این کشورها در دفاع از فلسطین به اسرائیل حمله نمی کنند.

سرپیچی نظامی ارشد یمنی از دستور رئیس جمهوری مستعفی

در همین حال منابع یمنی از سرباز زدن سرلشگر صادق سرحان از دستور عبد ربه منصور هادی که از ریاض عزل و نصب هایی انجام داده بود خبر دادند و افزودند: صادق سرحان از قبول فرماندهی لشگر۲۲ زرهی گارد ریاست جمهوری در تعز خودداری کرده و اعلام کرده است که نمی خواهد در دامن زدن به اوضاع تعز  نقش داشته باشد.

بازدید امیر قطر از اتاق جنگ یمن

«تمیم بن حمد آل ثانی» که در سفری غیر منتظره به ریاض پایتخت عربستان سفر کرده بود، شب گذشته پیش از ترک این کشور از اتاق اصلی عملیات نظامی علیه یمن در ریاض بازدید کرد.

بر اساس این گزارش، در جریان این بازدید گزارشی از آخرین تحولات عملیات «طوفان کوبنده» در یمن و اهدافی که تاکنون محقق کرده است به امیر قطر ارائه شد.

گفتنی است قطر یکی از حامیان اصلی عربستان در عملیات نظامی در یمن است.

خاطرنشان می شود این اولین سفر یکی از رهبران خلیج فارس به عربستان از زمان آغاز عملیات «طوفان کوبنده» در یمن است.

هشدار درباره ادامه دخالت آل سعود

فایننشال تایمز درگزارشی با اشاره به اوضاع یمن آورده است: در کشوری مانند یمن که در آن درگیری قبیله ای وجود دارد، دخالت سعودی ها به هرج و مرج بیشتر می انجامد.

در این گزارش آمده است: دخالت سعودی علاوه بر این که موجب بی ثباتی می شود زیر ساختهای یمن را نابود می کند و شرایط مناسبی را برای گسترش نفوذ القاعده و  داعش فراهم می آورد.

این رسانه آمریکایی در ادامه می نویسد: خطر واقعی به هر اندازه که دامنه نزاع و جنگ بیشتر شود افزایش می یابد و گروههای وابسته به القاعده در یمن قدرت بیشتری به دست می آورند به ویژه که القاعده با حمله به زندانی در یمن تعدادی از اعضای القاعده را آزاد کرده است.

پنجشنبه 94/1/20

ارائه پیش نویس به شورای امنیت

منابع دیپلماتیک اعلام کردند: اردن و کشورهای عرب خلیج فارس پیش نویس قطعنامه ای را در شورای امنیت درباره یمن و اعمال محدودیتهایی علیه عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله و انصارالله و احمد صالح فرزند عبدالله صالح آماده کرده اند.

به گفته این منابع پیش نویس این قطعنامه در جلسه امروز یا فردا طرح خواهد.

این منابع بیان کردند: هنوز مشخص نیست که روسیه چه موضعی در قبال این قطعنامه اتخاذ خواهد کرد اما روس ها اعلام کرده اند که هر محدودیتی باید علیه عبد ربه منصور هادی و طرفداران وی نیز اعمال شود.

هیئت نمایندگی روسیه در سازمان ملل نیز از هر واکنشی به این موضوع خودداری کرد.

هشدار صندوق بین الملی حمایت از کودکان درباره تهدید ۱ میلیون کودک در یمن

این در حالی است که صندوق بین الملل حمایت از کودکان سازمان ملل درباره تبعات سوء تغذیه حاد که ممکن است در هفته های آینده بالا برود هشدار داد و آن را تهدید کننده زندگی بیش از یک میلیون کودک در یمن دانست.

منابع وابسته به صلیب سرخ جهانی اعلام کردند: هواپیمای حامل ۱۶ طن مواد پزشکی به علت اینکه نتوانست در فرودگاه صنعا به زمین بنشیند موفق به بازگشت شد.

در همین حال دو قایق حامل دو و نیم طن دارو و تیم امدادی کمیته صلیب سرخ جهانی و سازمان پزشکان بدون مرز در عدن پهلو گرفت.

تداوم کمکهای سعودی ها به شبه نظامیان وابسته به عبد ربه منصور

در منطقه ردفان در شمال عدن منابع محلی اعلام کردند: هواپیماهای سعودی برای قبال همپیمان با عبد ربه منصور هادی تجهیزان نظامی پرتاب کردند.

هرج و مرج اوضاع به نفع القاعده

شاهدان عینی در السده در مرکز یمن بیان کردند: ما هنگامی که از خواب بیدار شدیم پرچمهای القاعده را بر بالای مراکز دولتی مشاهده کردیم.

این درحالی است که القاعده در جزیره العرب که یکی از شاخه های القاعده است از هرج و مرج ناشی از تجاوز سعودی ها به یمن نهایت استفاده را کرده و به دنبال تحکیم جای پای خود در مناطق دور افتاده در شرق یمن است.

ادامه پیشروی های نیروهای مردمی و ارتش یمن

در ادامه پیشروی های نیروهای ارتش و کمیته های مردمی آنها وارد استان شبوه که اکثریت ساکنان آن را اهل تسنن تشکیل می دهند شدند. منابع محلی از ورود نیروهای کمیته های مردمی به شهر عتق و تسلط بر مراکز دولتی و نظامی در این شهر خبر دادند.

این اولین باری است که نیروهای مردمی به شهری که قبیله العوالق در آن حضور دارند وارد می شوند. ارتش و کمیته های مردمی در حال نزدیک شدن به مراکز اقتصادی مهم در یمن یعنی تاسیسات گاز و مرکز صدور آن در بلحاف در دریای عرب در مسافت ۱۶۰ کیلومتری جنوبی شرقی یمن هستند.

۶۰۰ کشته و ۱۰۰ هزار آواره در جنگ یمن

منابع وابسته به سازمان ملل از کشته شدن ۶۰۰ و آواره شدن بیش از صد هزار نفر در درگیری های یمن خبر دادند.

سه شنبه ۹۴/۱/۱۸

۲۱:۱۲ تسریع روند تسلیح ائتلاف سعودی علیه یمن توسط آمریکا

«تونی بلینکن» معاون جان کری وزیر خارجه آمریکا امروز با سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان در ریاض دیدار و درباره آخرین تحولات یمن با وی رایزنی کرد.

بلینکن پس از پایان این دیدار گفت: واشنگتن آماده است تا تجهیز کشورهای عضو ائتلاف ضد یمن به تسلیحات پیشرفته را سرعت بخشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اعلام حمایت دوباره واشنگتن از عملیات نظامی عربستان در یمن تحت عنوان «طوفان کوبنده» مدعی شد: سعودی‌ها با انجام این عملیات این پیام را به انصارالله دادند که نمی توان با توسل به زور بر یمن سیطره یافت.

۲۱:۱۵ ادامه تلاش روسیه برای خروج اتباعش از یمن

وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه ضمن ابراز نگرانی از وخامت اوضاع امنیتی در یمن اعلام کرد: مسکو تلاش می کند تا تعداد بیشتری از اتباع خود در یمن را از این کشور خارج کند.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: ما تحولات دراماتیک یمن را از نزدیک پیگیری می کنیم و به منظور حفظ جان اتباع خود در این کشور، هرگونه اقدام لازم برای بازگرداندن آنها به روسیه را انجام می دهیم.

در بخش دیگری از این بیانیه تصریح شده است: پیش نویس قطعنامه ای که مسکو چندی پیش در شورای امنیت سازمان ملل مطرح کرد، درباره برقراری آتش بس انسانی در یمن به منظور رسیدگی به وضعیت مجروحان است.

گفتنی است، روسیه چندی پیش ۳۰۰ تبعه خود را بوسیله دو هواپیما از یمن خارج کرد.

۲۰:۳۰ پاکستان خواستار ورود ایران به مذاکرات درباره یمن شد

«محمد نواز شریف» نخست وزیر پاکستان خواستار مشارکت ایران در بحث های مربوط به امنیت یمن شد.

این درخواست وی در حالی صورت گرفت که پارلمان این کشور امروز برای دومین روز به بحث پیرامون تصمیم گیری در این خصوص که آیا این کشور به ائتلاف ضد یمنی به رهبری عربستان بپیوندد یا خیر پرداخت.

وزیر دفاع پاکستان اعلام داشته است که عربستان خواستار حضور ناوها ، کشتی ها و نیروی زمین پاکستان در عملیات علیه یمن است.

نخست وزیر پاکستان با اشاره به سفر وزیر خارجه ایران به کشورش برای رایزنی درباره تحولات یمن گفت پاکستان از ورود ایران به مباحث یمن استقبال می کند.

بنا بر این گزارش هنوز حتی یک نماینده پارلمان پاکستان در دفاع از مداخله پاکستان در یمن صحبت نکرده است. بسیاری از کارشناسان پاکستانی معتقدند پیوستن عربستان به ائتلاف سعودی ها علیه حوثی ها در یمن موجب بروز تنش این کشور با ایران و مشکلات داخلی قومیتی در این کشور خواهد شد.

۱۶:۴۱  انصارالله کنترل کامل عدن را بدست گرفت

انصارالله از کنترل کامل بندر عدن و مراکز مهم این شهر توسط نیروهای مردمی خبر داد. بر این اساس انصارالله و نیروهای ارتش یمن امروز سه‌شنبه کنترل کامل بندر، فرودگاه و همه مراکزحیاتی عدن در جنوب این کشور را به دست گرفته اند.

بر این اساس ارتش و انصار الله همچنین عناصر القاعده و شبه‌نظامیان هوادار «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن را در منطقه «مرخه» در استان «شبوه‌» عقب رانده اند.

۱۶:۴۵ اوضاع انسانی در یمن «فاجعه‌بار» است

«ماری کلیر فیجاری» سخنگوی کمیته بین المللی صلیب سرخ بار دیگر درباره اوضاع انسانی وخیم در یمن به دنبال تدام حملات وحشیانه آل سعود به این کشور هشدار داد. وی با بیان این که وضعیت انسانی در یمن فاجعه بار است، گفت: با وجود شرایط سخت کنونی تمامی راه های زمینی، دریایی و هوایی برای ورود کمک های غذایی و دارویی به مردم یمن مسدود شده اند.

وی افزود: اجساد بسیاری از مردم همچنان در خیابان ها دیده می‌شوند و هنگامی که نیروهای صلیب سرخ اقدام به خارج کردن آنها می‌کنند توسط تک تیراندازها هدف قرار می گیرند.

حمله به یمن بیش از ۲ هزار کشته و زخمی بر جا گذاشته است

سازمان بهداشت جهانی در خبری اعلام کرد که حملات ائتلاف عربستان سعودی، آمریکا و رژیم صهیونیستی به یمن بیش از ۵۴۰ کشته و هزار و ۷۰۰ زخمی بر جا گذاشته است.

سازمان ملل متحد نیز در همین راستا اعلام کرد که از آغاز حمله به یمن بیش از صد هزار نفر از خانه و کاشانه خود آواره شده اند.

تجاوز ائتلاف عربستان سعودی، آمریکا و رژیم صهیونیستی به یمن وارد سیزدهمین روز خود شده است.

شهادت ۶ کودک در حمله جنگنده های سعودی به یک مدرسه در شهر إب

جنگنده های سعودی امروز به یک مدرسه در شهر إب واقع در مرکز یمن حمله کردند.

شبکه المیادین نیز با انتشار خبری در این خصوص اعلام کرد که دستکم شش دانش آموز یمنی در این حمله شهید و هها نفر دیگر زخمی شدند.

تداوم حملات هوایی عربستان به مناطق مختلف یمن

در دومین هفته متوالی حملات جنگنده های سعودی به مناطق مختلف یمن امروز جنگنده های عربستانی مناطق البقع در استان صعده، روستای سنحان در استان صنعاء و دیگر مناطق این استان و همچنین پایگاه نظامی الحمزه وابسته به گارد ریاست جمهوری را در شرق شهر اب و منطقه مکیراس در استان ابین را مورد هدف قرار دادند.

در جریان این حملات شمار زیادی از شهروندان یمنی کشته و زخمی شدند.

عربستان با همکاری برخی کشورهای عربی و غربی از روز ششم فروردین ماه سال جاری حملات خود را به مناطق مختلف یمن آغاز کرد که طبق آخرین گزارشی که از سوی سازمان ملل در این خصوص منتشر شده است تاکنون بیش از ۲ هزار نفر در جریان این حملات کشته و زخمی شدند

«عبد ربه منصور هادی» شماری از فرماندهان ارتش یمن را برکنار کرد

​عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی یمن شب گذشته طی دستوری «عبدالرحمان ثابت شمسان» را به عنوان فرمانده جدید لشکر ۱۷ منطقه باب المندب منصوب کرد.

رئیس جمهوری مستعفی یمن همچنین شماری از فرماندهان نظامی را برکنار کرد و آنها را به دادگاه نظامی ارجاع داد.

حمله موشکی ناو عربستان به مناطق مسکونی در عدن

ناوهای عربستان سعودی در بندر عدن شب گذشته مناطق مسکونی در بندر عدن را هدف حمله موشکی قرار دادند.

در این حمله از ۱۵ موشک استفاده شد. در همین حال شماری از کمیته های مردمی و نیروهای امنیتی یمن در راستای برقراری امنیت در شهر عدن و پاکسازی این شهر از تروریست های گروه داعش و شبه نظامیان وابسته به «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی یمن وارد عدن شدند.

تاکید وزیر خارجه روسیه بر لزوم برقراری آتش بس در یمن

وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه با «سعود الفیصل» همتای سعودی خود در خصوص تحولات یمن به صورت تلفنی به بحث و تبادل نظر پرداخت.

لاوروف در این تماس تلفنی بر لزوم برقراری آتش بس در یمن و برگزاری مذاکرات ملی تحت نظارت گروههای بین المللی تاکید کرد

محکومیت حملات عربستان/۵ کشته و زخمی در بمباران یک روستا

​۱۹ حزب و انجمن سیاسی یمن تجاوز عربستان سعودی به این کشور را محکوم کردند.

همچنین در حمله جنگنده های سعودی به روستای «التخراف» در استان صنعاء دو نفر از شهروندان یمنی کشته و ۳ نفر دیگر زخمی شدند.

تجاوز ائتلاف عربستان سعودی، آمریکا و رژیم صهیونیستی به یمن وارد سیزدهمین روز خود شده است.

دوشنبه ۹۴/۱/۱۷

۱۷:۵۵ مخالفت پارلمان پاکستان با مشارکت این کشور در جنگ یمن

برخی رسانه های پاکستاین از مخالفت پارلمان این کشور با مشارکت نیروهای این کشور در یمن خبر دادند.

این درحالی است که برخی رسانه ها از سفر قریب الوقوع خواجه عاصف وزیر دفاع پاکستان به ترکیه خبر دادند.خواجه عاصف امروز درجلسه پارلمان پاکستان که درباره درخواست عربستان از این کشور برای مشارکت در جنگ زمینی علیه یمن برگزار شده بود گفت: عربستان خواستار ارسال جنگنده، ناو و نیروی زمینی از سوی پاکستان برای مشارکت در این جنگ شده است.

۱۷:۵۱ جانشین ولیعهد عربستان برای رایزنی درباره یمن به آنکارا می رود

محمد بن نایف جانشین ولیعهد عربستان امروز برای بررسی پرونده یمن و سوریه به ترکیه می رود.

۱۶:۵۴ نیروهای القاعده از شبوه بیرون رانده شدند

منابع یمنی از حملات هوایی سعودی ها به شبکه ارتباطات یمن در جبل بن عریج در منطقه الشعف وابسته به ساقین در استان صعده در شمال یمن خبر دادند که این حملات سبب شعله ور شدن آتش در این مرکز ارتباطاتی شد.

از سوی دیگر این منابع بیان کردند: ارتش یمن و کمیته های مردمی القاعده را از منطقه الصفراء در عسیلان در استان شبوه در شرق یمن بیرون رانده اند.این نیروهای موفق شدند مهمات گسترده ای را از القاعده در این منطقه پس بگیرند.

در همین حال جنگنده های سعودی منطهق الحناک در رازح در استان صعده در شمال یمن را نیز هدف قرار دادند.

۱۲:۲۴ از سرگیری حملات به صنعاء/تظاهرات ضد سعودی در ملبورن و پاریس

جنگنده های عربستان سعودی در دور جدید حملات خود به یمن صبح امروز مناطق نزدیک به صنعاء را بمباران کردند.

در این حمله شماری از شهروندان یمنی کشته و زخمی شدند. المنار نیز گزارش داد تظاهرات ضد سعودی در کشورهای مختلف جهان ادامه دارد.

در این تظاهرات که در شهرهای پاریس و ملبورن برگزار شد تجاوز عربستان سعودی، آمریکا و رژیم صهیونیستی به یمن محکوم شد. معترضین خواستار توقف فوری حمله به یمن شدند.

۱۰:۰۲وقوع ۳ انفجار مهیب در شهر الحدیده

منابع امنیتی یمن اعلام کردند که ۳ انفجار شدید شهر الحدیده در غرب یمن را لرزاند.

به جزئیات این انفجار اشاره ای نشده است. عربستان سعودی از روز ۶ فروردین با حمایت کشورهای عربی و غیر عربی حملات گسترده خود را به یمن آغاز کرده است و تخریب زیرساخت ها و کشتار مردم بیگناه در این کشور مشغول است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟