جزئیات انفجار نفتکش ها در بندر الفجیره امارات

  • انتشار: ۲۳ ثور ۱۳۹۸
  • سرویس: امنیت و حوادثتیتر 2
  • شناسه مطلب: 61120
خبر انفجار بندر الفجیره

صبح دیروز (یک شنبه) شبکه المیادین به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که انفجارهای قوی بندر الفجیره در امارات متحده عربی را لرزاند. خبری که ابتدا با تکذیب اماراتی ها مواجه شد و پس از ساعاتی وزارت خارجه امارات تایید کرد که حملاتی صورت گرفته است. اما جزئیات و اطلاعات دقیقی از آن ارائه نداد.

شبکه المیادین گزارش داد: انفجارهای قوی بندر الفجیره امارات را تکان داد و نفتکش ها و تانکرهایی در این بندر نفتی مورد هدف قرار گرفت.

این شبکه به‌نقل از منابع خود در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس اعلام کرد: هنوز ماهیت انفجارها مشخص نشده است، اما انفجارها قوی و پشت سر هم بوده و بین ساعت چهار تا هفت صبح امروز رخ داده است.

این انفجارها داخل بندر رخ داده و صدای آن به‌وضوح شنیده شده است.

بندر الفجیره امارات

بر اساس این گزارش، حدود 7 تا 10 نفتکش دچار آتش‌سوزی شدند.

بندر الفجیره، بندر نفتی و صنعتی اماراتی‌ها در ساحل دریای عمان به‌شمار می‌رود. چند سال پیش بود که اماراتی‌ها یک خط لوله انتقال نفت به‌طول 370کیلومتر از ابوظبی به این بندر کشیدند تا به‌زعم خودشان تنگه هرمز را دور بزنند.

چند روز گذشته هم انصارالله بندر ینبع در عربستان را که محل صادرات اصلی نفت این کشور است با موشک هدف قرار داده بود.

خبرگزاری رسمی امارات به‌نقل از دفتر اطلاع‌رسانی حکومت شیخ‌نشین فجیره صحت خبرهای رسانه‌‌ای مبنی بر وقوع انفجارهای قوی در بندر الفجیره را تکذیب و اعلام کرد: فعالیت در بندر عادی است.

شبکه المیادین در خبر فوری دیگری اعلام کرد منابع ویژه این شبکه تأکید کردند منطقه‌ای که انفجارها در آن رخ داده، محاصره شده است.

این شبکه به‌نقل از منابع خود اعلام کرد فهرست اسامی نفتکش‌هایی که در انفجارهای بندر الفجیره آتش گرفت و شماره‌هایشان را در اختیار دارد که به‌شرح زیر است:

-نفتکش المجد

-نفتکش المرزوق

-نفتکش الماریج

-نفتکش الامیجال

-نفتکش خمسا10

سرانجام پس از تکذیب های مکرر، امارات اعلام کرده است چهار فروند کشتی تجاری آن در نزدیکی آب‌‌های منطقه‌ای هدف حمله قرار گرفته است.

وزارت خارجه امارات اعلام کرد چهار کشتی تجاری آن در معرض اقدامات خرابکارانه قرار گرفته است.

در بیانیه وزارت خارجه امارات تاکید شد که «این عملیات هیچ گونه خسارت جانی و مالی در بر نداشته است».

وزارتخانه یاد‌ شده اعلام کرد که «دستگاه‌‌‌های ویژه تحقیق پس از پایان تحقیقات در خصوص حوادث امروز،‌ نتایج آن را اعلام می‌کنند».

در ادامه این بیانیه آمده که «تحقیقات درباره شرایط حادثه با همکاری دستگاه‌های محلی و بین‌المللی در جریان است».

وزارت خارجه  امارات افزود: «سوخت و یا هیچ مواد مضری از کشتی‌ها نشت نکرده است».

این در حالی است که برخی از منابع آگاه از بروز خسارات جدی به کشتی های اماراتی خبر می دهند. همچنین برخی از منابع خبری گزارش داده اند که امارات گشت های ویژه ای را در تنگه هرمز آغاز کرده است.

وزارت خارجه امارات در ادامه بیانیه خود افزود: «جامعه جهانی باید مسئولیت منع تلاش‌‌ها برای آسیب زدن به خطوط کشتیرانی را بر عهده بگیرد».

دولت امارات تاکید کرد که «عملیات مخرب، امنیت و صلح جهانی را تهدید می‌کند».

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟