جزئیات آتش سوزی در گمرک اسلام قلعه؛ نیروهای کمکی ایران به هرات اعزام شدند

  • انتشار: ۲۵ دلو ۱۳۹۹
  • سرویس: امنیت و حوادثتیتر 1
  • شناسه مطلب: 106621

ویدئوها و تصاویر منتشر شده از آتش سوزی در گمرک اسلام قلعه هرات، انفجارها و دامنه گسترده آتش سوزی و فرار مردم برای دور شدن از محل را نشان می‌دهد.

وحید قتالی والی هرات در پیام ویدئویی از خسارات بزرگ مالی براثر آتش سوزی خبر داده و گفته که موترهای آتش نشانی ایران به نقطه صفر مرزی رسیده اند.

وی همچنین خواستار همکاری تاجران در حراست از اموال، دور کردن موترها از محل و جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی شد.

گمرک اسلام قلعه-دوغارون نیز تعطیل شده است و به گفته برشنا، برق وارداتی ایران از هرات نیز قطع شده است.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات به بی‌بی‌سی گفت چندین تانکر حامل مواد سوختی آتش گرفته است. او افزود که هماهنگی با نیروهای ناتو مستقر در افغانستان انجام شده است.

وی گفت که تاکنون تلفات انسانی گزارش نشده ولی خسارت مالی زیاد است.

مسئولان بهداشت در هرات گفته که تاکنون ۷ مجروح دچار سوختگی به مراکز درمانی هرات منتقل شده‌اند.

مقام‌های هرات به بی‌بی‌سی گفتند که در تماس مداوم با مقام‌های ارشد ایرانی هستند و کمیته بحران در بالاترین سطح در ولایت خراسان ایران نیز تشکیل شده و وعده همکاری آتش نشانی هوایی داده‌اند.

مقام‌های محلی هرات گفتند که از ایران نیز درخواست همکاری برای مهار آتش‌سوزی کرده‌اند. به گفته این مسئولان از اطفائیه کشور همسایه هم خواسته شده و تلاش می‌شود که از گسترش دامنه خسارات جلوگیری شود.

رسول موسوی، دستیار وزیر و مدیرکل آسیای غرب وزارت امور خارجه ایران در توییتر نوشته که هشدار! آتش در خانه همسایه، آتش در خانه ماست. آتش سوزی در حال گسترش در اسلام قلعه. باید با تمام توانی که داریم به کمک افغانستان برویم. هر کاری را که در حیطه مسئولیتم بوده، انجام دادم. اکنون منتظرم ببینم در عمل چه خواهد شد؟

محسن نجات، مدیرکل دفتر بحران در استانداری/ مقام ولایت خراسان رضوی به ایرنا گفت که ده‌ها موتر سبک و سنگین آتش‌نشانی با تجهیزات کامل اطفای حریق در دوغارون مستقر و فعال شدند.

نعمت الله الکوزی، مسئول بخش نظارت شورای انسجام موترهای باربری در افغانستان به خبرنگار بی‌بی‌سی گفت که تانکر حامل گاز از ایران عازم افغانستان بوده و این تانکر نشتی داشته است.

به گفته وی راننده وقتی وارد خاک افغانستان شده از مردم و مقام‌های افغان درخواست کمک کرده بود که تانکرش نشتی دارد ولی کسی به کمک او نرفته است.

یک شاهد عینی نیز به بی‌بی‌سی گفت که ابتدا یک تانکر گاز آتش گرفته بود که بعد از انفجار این تانکر، سایر تانکرها نیز آتش گرفت.

به گفته او شدت آتش سوزی اکنون به حد غیر قابل مهار رسیده و اگر مهار نشود ممکن است که تمام زیربناهای گمرگ اسلام قلعه نابود شود. 

به گزارش خبرگزاری ایرنا از محل حادثه، این انفجار تبعاتی برای تاسیسات مرزی و گمرکی ایران نیز در پی داشته و با رسیدن آتش به داخل خاک ایران سبب انفجار برخی از مخازن آب و گاز شده است. یگان‌هایی از نیروی زمینی ارتش مستقر در نوار مرزی و نیروی انتظامی ایران جهت امدادرسانی و کنترل منطقه وارد عمل شده‌اند.

شرکت برشنا نیز اعلام کرده است که حوالی ساعت ۱:۴۰ دقیقه پس از ظهر امروز به دلیل آتش سوزی در بندر اسلام قلعه و اتصالی خط انتقال ۱۳۲ کیلوولت برق وارداتی از ایران، جریان برق به این ‌ولایت قطع شده است.

به گزارش ایرنا، محسن نجات، مدیرکل دفتر بحران در استانداری/ مقام ولایت خراسان گفته که گروه‌های امداد، اورژانس، آتش‌نشانی و دیگر واحدهای مرتبط از شهرستان‌/ ولسوالی های معین تایباد در منطقه شرق خراسان رضوی برای کمک به دوغارون اعزام شده‌اند.به گفته این مقام ایرانی یک فروند بالگرد اورژانس ۱۱۵ نیز به سمت تایباد پرواز کرده است تا در حالت آماده‌باش قرار داشته و عملیات لازم را انجام دهد.

تلاش برای مهار آتش سوزی جریان دارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟