جزئیات آتش بس یمن/توافق ایران و آمریکا

  • انتشار: ۲ ثور ۱۳۹۴
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 4459

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از «نسیم»، الاخبار در گزارشی نوشت تحولات میدانی رخ داده، طی بیست و چهار ساعت گذشته، به ویژه خطر مداخله ایران، عربستان را مجبور کرد تجاوز گسترده به یمن را متوقف کند.

روزنامه الاخبار چاپ بیروت در گزارشی به قلم ابراهیم الامین، نوشت:‌ به دور از رسانه ها و حتی محافل دیپلماتیک مختلف، طی بیست و چهار ساعت گذشته، تحولاتی میدانی رخ داد که نتایج آن عربستان را مجبور کرد تجاوز گسترده به یمن را متوقف کند. اما باب جنگ گسترده بسته نشد و همین مسئله باعث شد تا توقف حملات، بیشتر به آتش بسی شبیه باشد که به تثبیت و گام های میدانی و سیاسی نیاز دارد.

منابع آگاه در این خصوص، درباره بخشی از تحولاتی که از دو شب پیش رخ داده است، با الاخبار صحبت کردند. به گفته آنها، تهران، شاخص هایی دریافت کرد مبنی بر اینکه عربستان قصد دارد دامنه بمباران های بی هدف را گسترش دهد. ایران بلافاصله تصمیم گرفت نیروی دریایی به دریای سرخ اعزام کند و همین مسئله هم باعث شد آمریکا سریعا به سمت این دریا نیرو اعزام کند. تهران به پایتخت های اروپایی گفته بود در برابر اقدام عربستان دست بسته نخواهد نشست. اروپایی ها نیز خیلی زود با آمریکا تماس گرفتند و سپس پیام هایی در اعتراض به استفاده بیش از حد عربستان از قدرت به این کشور فرستادند.

دستگاه های امنیتی و نظامی کشورهای ائتلاف و کشورهای غربی، بیش از پانزده بار در ترور رهبران انصارالله شکست خوردند و بمباران انبارهای سلاح نیز اهداف را محقق نکرد.
نیروی دریایی آمریکا ملاحظه کرد که دخالت نظامی دریایی ایران، نشان دهنده آمادگی برای دخالت است و نگرانی ها فقط به احتمال انتقال سلاح به حوثی ها محدود نمی‌شود به همین سبب آمریکا از ایران درباره موضعش سوال کرد و پاسخ ایران این بود که اقدام تهران برای رویارویی با تجاوز عربستان، محدود نخواهد بود.

دیروز صبح، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود تماس گرفت و گفت کشورش صلاح نمی‌بیند دامنه تنش در منطقه توسعه یابد و خیلی زود با سعودی ها تماس خواهد گرفت تا به ازای همکاری برای شروع روند سیاسی، حملات به یمن را متوقف کند. ظهر دیروز، ایرانی ها تماس هایی دریافت کردند مبنی بر اینکه عربستان با توقف حملات هوایی موافقت کرده است اما احتمال جنگ هنوز وجود دارد و شاید عربستان مجبور باشد به بمباران مواضع حوثی ها ادامه دهد.

دیروز بعد از ظهر و بعد از صدور اولیه بیانیه عربستان مبنی بر توقف عملیات نظامی، انصارالله به پادشاه نشین عمان ابلاغ کردند آنچه رخ داده است، توقف تجاوز از سوی عربستان است و این اقدام طرف دیگر را به هیچ چیز ملزم نمی‌کند و آنچه عربستان با حملات نظامی نتوانست به دست آورد در مذاکرات سیاسی نیز به دست نخواهد آورد. انصار الله، با تاکید بر موضع خود مبنی بر مخالفت با حضور در گفتگوی داخلی، اعلام کرد، طرح سازمان ملل را که اساس آن تسهیل در روند بازسازی یمن است، رد نمی‌کند.

الاخبار درباره اینکه آیا آتش بس به منزله پایان جنگ است نوشت: مشخص است که هیچ کس بر این اساس رفتار نمی‌کند. حوثی ها تاکید کرند برداشتن سریع محاصره هوایی و زمینی و توقف بمباران ها در مناطق جنوبی ضروری است و هیچ طرفی حق ندارد مانع از آن شود که ارتش یمن به توسعه نفوذ خود و سیطره بر خاک یمن، ادامه دهد. عربستان از این مسئله می‌ترسد. این کشور طرحی جایگزین را اجرا کرد که بر پایه فریفتن تعداد زیادی از قبایل جنوب یمن قرار دارد. عربستان گمان می‌کند که آتش بس، این فرصت را برایش ایجاد می‌کند که زمینه مناسب را برای مخالفت با ارتش و حوثی ها در استان های جنوبی فراهم اورد. البته این احتمال نیز وجود دارد که عملیاتی انجام شود که هدف آن ایجاد منطقه ای وابسته به عربستان در استان حضرموت است تا عبدربه منصورهادی، رئیس جمهور فراری یمن در آن اقامت کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟