كميسيون پیگيری مطالبات شیعیان:

جرگه طالبان به خواست جامعه شیعه افغانستان توجه کند

  • انتشار: ۶ سرطان ۱۴۰۱
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 131447

هم‌زمان با آمادگی طالبان برای برگزاری یک جرگه تحت عنوان «نشست علما» در کابل، کمیسیون پی‌گیری مطالبات شیعیان از این گروه خواسته است که خواست جامعه شیعه‌ی افغانستان را شامل اجندای جرگه قرار دهد.

این کمیسیون گفته که قرار است دیدگاه‌ها و مطالبات جامعه شیعه‌ی افغانستان به مسئولان برگزارکننده‌ی جرگه فرستاده شود.

اعضای کمیسیون پی‌گیری مطالبات شیعیان گفته‌اند که مطالبات جامعه شیعه‌ی افغانستان، واضح، مکتوب و مشخص است و قبلا نیز به مقامات طالبان سپرده شده است.

آنان از شرکت‌کنندگان جرگه خواسته‌اند که به مطالبات جامعه شیعه‌ی افغانستان که «حداقل ٢٠ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد توجه داشته باشند».

به رسمیت شناختن فقه جعفری از سوی طالبان یکی از خواسته‌های جامعه شیعه‌ی افغانستان است.

در خبرنامه کمیسیون پی‌گیری مطالبات شیعیان آمده است که در جلسه هفتگی این کمیسیون درباره‌ی وضعیت ولسوالی بلخاب ولایت سرپل نیز بحث شده است.

این کمیسیون از طرفین جنگ خواسته است که به غیرنظامیان آسیب نرسانند و متوجه جان و مال آنان باشند.

کمیسیون پی‌گیری مطالبات شیعیان تأکید کرده است که جنگ به نفع جامعه افغانستان نیست و همه‌ی طرف‌ها باید مسیر «تعامل و تفاهم و تمکین به حقوق یک‌دیگر را در پیش گیرند».

این کمیسیون از مقام‌های طالبان خواسته است که تلاش کنند قضیه‌ی بلخاب را به‌عنوان یک موضوع درونی این گروه به‌شیوه‌ی مسالمت‌آمیز حل کنند.

در پی شکست گفت‌وگو میان طالبان و مولوی مهدی، فرمانده‌ی هزاره تبار و ناراضی این گروه جنگ میان دو طرف در بلخاب آغاز شد و طالبان حملات سنگینی را بر بلخاب انجام داده‌اند.

گفته می‌شود که طالبان مرکز ولسوالی بلخاب را تصرف کرده است. هم‌زمان گزارش‌های تأییدنشده حاکی است که این گروه دست به قتل‌عام غیرنظامیان زده‌اند.

طالبان هم‌چنین راه‌های مواصلاتی بلخاب را مسدود و فعالیت شبکه‌های مخابراتی را تعطیل کرده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟