جراحی زیبایی گوش و نکته هایی که پیش از انجام باید بدانید!

  • انتشار: ۲۷ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 77940

احتمالا با جراحی زیبایی گوش کمتر از دیگر اجزای صورت برخورد کردید و کمتر درباره آن شنیده اید اما باید بدانید که یکی از تاثیرگذارترین قسمت‌ در زیبایی چهره، گوش‌ها هستند. مطمئنا در زندگی با افرادی روبه رو شده اید که برجستگی لاله هر دو گوش یا به طور استثنا یکی از لاله‌ها بیشتر از حالت عادی هستند. که این اتفاق یا به صورت موروثی و مادرزادی به فرد رسیده و یا در اثر ضربه ایجاد شده است.  

جراحی زیبایی گوش یا اتوپلاستی نوعی جراحی است که با اصلاح سایز و حالت گوش ها ، راه حل برطرف کردن مشکلات مذکورمی‌باشد. که افراد به علت نامتقارن بودن گوش خود یا به سبب اینکه از این موضوع ناراضی هستند به سمت این عمل تمایل پیدا می‌کنند. در حقیقت فرد می‌تواند از طریق این جراحی، مشکلات گوش را چه از لحاظ شکل و موقعیت و چه از لحاظ تناسب آن با دیگر اجزای  صورت برطرف کند و آن را بهبود ببخشد.

این عمل را می توان بعداز کامل شدن رشد گوش ها که پزشکان بعد از ۵ سالگی تخمین زده اند،انجام داد.به وسیله اتوپلاستی در پشت چین گوش ها برش هایی را می زنند که در حداقل سطح از گوش قرار دارند و بعد از ترمیم شدن زخم به شکل خط باریکی در پشت گوش دیده می شود که به سختی قابل مشاهده است. با انجام این عمل نه تنها فقط مشکلات ظاهری گوش برطرف شده بلکه در اشخاص اعتماد به نفس را افزایش میدهد. این نکته هم قابل ذکر است که دراتوپلاستی حداقل دوره استراحت بعد از عمل یک هفته می باشد.

مشکلات رایج و مادرزادی گوش

مشکلات مادرزادی گوش که از دوران جنینی در رحم مادر و بدو تولد همراه با نوزاد هستند را میتوان تا حدودی زیادی با کمک جراحی زیبایی گوش درمان کرد.

جراحی زیبایی گوش
  • گوش میکروتیا: گوش در موقع تولد خیلی کوچک است و به اندازه کافی رشد نکرده است.
  • گوش ماکروتیا: گوش بیش از حد بزرگ است وبا صورت متناسب نیست.
  • گوش ویلدرموت : انحنای بالای گوش برعکس شده یعنی به جای اینکه به داخل انحنا داشته باشد به بیرون انحنا دارد.
  • گوش استال: دراین گوش ها تا خوردگی انحنا گوش به صورت کاملا غیر عادی است که سبب ایجاد لبه در گوش می شود.
  • وجود شکاف در گوش: این شکاف معمولادر قسمت لاله گوش بوده و به شکل تو رفتگی مشاهده می شود.
  • گوش کاگوت: افراد در این نوع از زمان تولد فاقد لاله گوش در ساختمان گوش خود هستند.
  • گوش مخفی: بخش بالایی انحنای گوش در درون سر قرار گرفته است.
  • گوش کوسمان: این گوش ها که به گوش های علامت سوالی معروف هستند و در قسمت لاله گوش یک فاصله مشخص تا جمجمه وجود دارد و انحنای گوش به سمت بیرون بیشتر متمایل است.
  • گوش لوله ایی: گوش ها در این حالت به طرف جلو لوله ای شکل شده اند و دهلیز خارجی گوش بسته می باشد.
  • گوش آویخته: که دربعضی از آنها گوش شباهت زیادی به یک فنجان دارد و انحنای گوش به سمت داخل متمایل تر است.
  • گوش جمع شده : افراد در این نوع، در بخش خارجی پشت گوش فاقد غضروف و پوست مورد نیاز هستند

انتخاب یک جراح زیبایی گوش متخصص که تاثیر بسزایی در نتیجه جراحی گوش دارد.توصیه ما به شما همراهان گرامی این است که در انتخاب جراح، دقت و حوصله کافی را داشته باشید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

اقدامات لازم قبل از جراحی زیبایی گوش

اتوپلاستی مانند سایر جراحی های دیگر نیز نیازمند اقدامات خاصی برای قبل از جراحی می باشد.

  • مصرف کردن داروهای خاص طبق نظر پزشک
  • عدم مصرف دخانیات از جمله سیگار
  • انجام آزمایشات لازم و سنجش بالینی
  • عدم مصرف مکمل های دارویی ،داروهای ضد التهاب و آسپرین به علت افزایش خطر خونریزی

مراحل جراحی زیبایی گوش

عمل جراحی گوش را فقط باید یک جراح پلاستیک متخصص و با تجربه انجام دهد.

این جراحی برای بزرگسالان معمولا با بی حسی موضعی(ماده  بی حس کننده لیدوکائین) و همراه با داروهای آرام بخش و برای کودکان با بیهوشی عمومی( استفاده از داروهای ضد درد و ضد اضطراب) انجام می شود.همچنین این جراحی را نیز می توان به صورت سرپایی انجام داد.

پزشک جراح با توجه به اقداماتی که باید به روی گوش انجام دهد، برش هایی را در نواحی مختلف ایجاد می کند، که این برش ها را معمولا پشت گوش انجام می دهد و یا اگر نیاز باشد در قسمت جلو انجام شود در چین های گوش ایجاد می شود سپس با جدا کردن پوست از غضروف و دسترسی به آن، جراح تفییرات لازم را در شکل و ضخامت غضروف انجام داده، تا گوش به حالت عادی اصلاح شود.اگر این عمل نیاز به برداشتن پوست اضافی و غضروف ندارد، برش های ایجاد شده با بخیه های دائمی و غیر قابل جا به جایی حالت غضروف را به حالت عادی تغییر داده و برجستگی که از دید روبه رو نمایان بود را از بین می برد.لازم به ذکر است که بخیه های می تواند از نوع قابل جذب یا غیر قابل جذب باشند.در نهایت با اطمینان از متقارن بودن گوش ها و پانسمان دور سر، این جراحی پایان می یابد.به طور معمول عمل جراحی زیبایی گوش بین ۱ تا ۲ ساعت طول می کشد.

همچنین هنگامی که در گوش شکستگی و یا پارگی ایجاد شده باشد جراح، گوش را باید ترمیم کند که این عمل توسط بخیه صورت میگیرد.

اقدامات پس از جراحی زیبایی گوش

پس از چند ساعت ازعمل بیمار مرخص می شود. پانسمان باید حداقل به مدت ۵ روز روی گوش ها باقی بماند و در این مدت باید بهداشت محل زخم به طور جدی رعایت شود.بدین ترتیب که با شست وشوی مداوم محل زخم و استفاده ازانواع آنتی بیوتیک ها می توان از محل بخیه ها و زخم مراقبت کرد.

پس از مدت ۷ روز بخیه های ایجاد شده جذب می شوند و یا باید کشیده شوند. قابل توجه است که بعد از عمل جراحی زیبایی گوش شخص باید به مدت حداقل ۳۰ روز از انجام فعالیت های سنگین از قبیل حرکات و تمرین های سنگین ورزشی خودداری کند که باعث تغییر حالت گوش نشود.اما افراد شاغل بعد از ۵ روز استراحت می توانند دوباره فعالیت های خود را آغاز کنند.