جدال توئیتری ظریف و پمپئو

  • انتشار: ۱۱ جوزا ۱۳۹۹
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 87069

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به توئیت محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود که از «نژادپرستی» در ایالات متحده انتقاد کرده بود واکنش نشان داد.

وزیر خارجه ایران نسخه ای تغییر یافته از یکی از بیانیه های قبلی مایک پمپئو در اعتراض به سرکوب تظاهرکنندگان در ایران را در صفحه توئیتر خود منتشر کرده بود. محمد جواد ظریف در نسخه تغییر یافته این بیانیه از «سرکوب» معترضان در تظاهرات روزهای اخیر آمریکا انتقاد کرده بود. در این بیانیه کلمه «ایران» جای خود را به «آمریکا» داده بود و به جای دخالت «ایران در سوریه»، دخالت آمریکا در «آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین» مطرح شده بود.

محمد جواد ظریف همچنین ایالات متحده را به «حمایت از تعداد بی شماری از دیکتاتورها» متهم کرده بود. وی همچنین عبارت بیانیه پیشین همتای آمریکایی خود را که در آن آمده بود «مردم ایران از فساد، بی عدالتی و بی کفایتی رهبرانشان خسته هستند» به «مردم آمریکا از نژادپرستی، فساد، بی عدالتی، و بی کفایتی رهبرانشان خسته هستند» تغییر داده بود.

بیانیه مایک پمپئو در روز ۲۷ ژوئن سال ۲۰۱۸ (ششم سرطان سال ۱۳۹۷) منتشر شده بود.

وزیر خارجه ایالات متحده چند ساعت پس از انتشار این توئیت ظریف تصویری از آن را همراه با انتقاد از رویکرد حکومت ایران در قبال همجنسگرایان، زنان و یهودی ها منتشر کرد. وزیر خارجه ایران در توئیت خود خواستار بسیج جهانی علیه «نژادپرستی» شده بود.

مقامات ایران طی روزهای گذشته همزمان با اعتراض تظاهرات اعتراض آمیز در شهرهای مختلف آمریکا از مسئولان این کشور انتقاد کرده اند. وزارت خارجه ایران روز شنبه خواستار توقف «سرکوب آمریکایی های رنج دیده» و «محدودیت رسانه ها» در این کشور شده بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟