جایگاه دانشگاه های جهان در رتبه بندی تایمز ۲۰۱۹

  • انتشار: ۲۰ دلو ۱۳۹۷
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 53360
دانشگاه تهران

پایگاه رتبه بندی تایمز یکی از معتبرترین نظام های رتبه بندی بین المللی است که دانشگاه های جهان را رتبه بندی می کند، در تازه ترین گزارش خود از رشد چشمگیر جایگاه دانشگاههای کشورهای مسلمان خبر داد.

روش شناسی رتبه بندی تایمز

پایگاه رتبه بندی تایمز یکی از نظام های معتبر بین المللی است که از سال ۲۰۰۴ مراکز آموزش عالی را در سرتاسر جهان مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار داده است.

این رتبه بندی از ۱۳ شاخص در قالب ۵ معیار کلی آموزش با وزن ۳۰ درصد، پژوهش با وزن ۳۰ درصد، استنادات با وزن ۳۰ درصد، وجهه بین المللی با وزن ۷.۵ درصد و ارتباط با صنعت با وزن ۲.۵ درصد بهره گرفته است.

محاسبات رتبه بندی تایمز توسط شرکت خدمات حرفه ای پرایس واتر هاوس کوپرز (PWC) انجام شده است.

محاسبات شاخص ها و نمرات توسط ۳ منبع اطلاعاتی صورت گرفته است که این منابع عبارت هستند از ۱) داده های ارسالی از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی که به صورت خود اظهاری جمع آوری می شوند، ۲) داده های حاصل از نظرسنجی شهرت توسط متخصصین آموزش عالی، ۳) اطلاعات تولیدات علمی موسسات آموزش عالی نمایه شده در پایگاه استنادی اسکوپوس.

جایگاه دانشگاه های جهان در رتبه بندی تایمز ۲۰۱۹

بر اساس این گزارش، سه دانشگاه آکسفورد و کمبریج (از انگلیس) و استنفورد ( از آمریکا) در رتبه بندی سال ۲۰۱۹ به ترتیب در رتبه های اول تا سوم و نیز دانشگاههای MIT ، صنعتی کالیفرنیا، هاروارد، پرینستون، ییل و کالج لندن به ترتیب دررتبه های ۴ الی ۱۰ دنیا قرار گرفته اند. در بین ۱۰ دانشگاه برتر جهان ۳ دانشگاه از کشور انگلستان و ۷ دانشگاه از ایالات متحده بوده اند.

کشور آمریکا با ۱۷۲ دانشگاه، انگلیس با ۹۸ دانشگاه آلمان ۴۷ دانشگاه، استرالیا ۳۵ دانشگاه، فرانسه ۳۴ دانشگاه و کانادا ۲۷ دانشگاه در این رتبه بندی داشته اند. دانشگاه سوربن فرانسه با کسب رتبه ۷۳ بالاترین رتبه را در میان دانشگاه های تازه وارد ( newcomer) دررتبه بندی دارد.

در منطقه آسیا کشور چین با۷۲ دانشگاه و کسب رتبه جهانی ۲۲ توسط دانشگاه تسینگ هوا ((Tsinghua بهترین رتبه جهانی در میان دانشگاه های آسیا معرفی شده و کشور سنگاپور با دو دانشگاه و کسب رتبه جهانی ۲۳ توسط دانشگاه NUS در جایگاه بعد قرار دارد. کشور ژاپن با ۱۰۳ دانشگاه بیشترین تعداد دانشگاه و دانشگاه توکیو رتبه جهانی ۴۲ را کسب کرده است. کشور چین ۷ دانشگاه، ژاپن ۲ دانشگاه و سنگاپور نیز ۲ دانشگاه رتبه زیر ۲۰۰ داشته اند.

جایگاه کشورهای مسملمان

در میان کشورهای اسلامی،ایران با 29 دانشگاه، کشور ترکیه با ۲۳ دانشگاه، مصر با ۱۹ دانشگاه، مالزی ۱۱ دانشگاه، پاکستان با ۹ دانشگاه و عربستان و الجزایر هرکدام با ۶ دانشگاه برترین کشورهای مسلمان در این رده بندی را نشان میدهد.

از ایران به عنوان برترین کشور مسلمان در این لیست، دانشگاه های کاشان، علوم پزشکی مشهد، صنعتی شیراز، شهید مدنی آذربایجان، علوم پزشکی ایران، مازندران، علوم پزشکی شهید بهشتی، خوارزمی، شهید باهنر کرمان، صنعتی شاهرود و ارومیه برای اولین بار در رتبه بندی تایمز حضوریافته اند.

گفتنی است ایران در این رده بندی با رشد 60 درصدی نسبت به دورهای قبل مواجه شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟