جاده ابریشم از افغانستان نمی گذرد

  • انتشار: ۲۶ ثور ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیاقتصاد
  • شناسه مطلب: 22548

بعد از پایان نشست دو روزه جاده ابریشم در چین و بحث رایزنی های کشورهای مختلف در این مورد، اکنون بعضی از مقامات می گویند این جاده از افغانستان نمی گذرد.

جاوید فیصل، معاون سخنگوی ریاست اجرایی می گوید که افغانستان یکی از مستفید شوندگان ابتکار پروژه یک کمربند- یک جاده است و در بخش های ترانسپورت و ترانزیت از این ابتکار بهره مند می شود.

فیصل گفته است که این مسیر از افغانستان نمی گذرد اما در پهلوی افغانستان است و می توانیم از طریق مرزها به این مسیر وصل شویم.

در پایان نشست دو روزه جاده ابریشم در پکن که به پایان رسید، مشخص شد که این راه بازرگانی پیوند دهنده شرق و غرب جهان، از افغانستان نخواهد گذشت.

60 کشوری که مسیر جدید جاده ابریشم از خاک آنها می‌گذرد، رضایت ندادند تا میلیاردها دالر سرمایه آنها با عبور از یکی از ناامن‌ترین کشورهای دنیا که چشم انداز روشنی به سوی توسعه و ثبات سیاسی ندارد، تلف شود.

حذف افغانستان از راه تاریخی جاده ابریشم در شرایطی صورت گرفت که محمد اشرف غنی رئیس جمهور، سال گذشته تصریح کرده بود که چین نیز پذیرفته است تا راه ابریشم از افغانستان بگذرد.

دولت چین قصد دارد «جاده‌ ابریشم» را بازسازی کند. جاده‌ای که آسیای میانه را به اروپا از طریق بزرگراه ها و خط آهن وصل خواهد کرد. برخی رسانه ها از احیای جاده ابریشم به عنوان «طرح چین برای تسخیر جهان» نام برده اند.

راه ابریشم در واقع نام راه های تجارتی کاروان های بازرگانان در مسیرهای غرب و شرق کره زمین از سده دوم پیش از میلاد است که امپراطوری چین را به روم وصل می کرد. طول این مسیر با توجه به راه های متعددی که برای عبور آن انتخاب می شد، نزدیک به 7 تا 10 هزار کیلومتر بود.

گفته می شود؛ افغانستان در گذشته بخشی از جاده ابریشم به شمار می آمد، اما اکنون این جاده از مرزهای کشور عبور می کند و با گذر از پاکستان به بحر وصل می شود و مسیر دوم آن با عبور از کشورهای شمال افغانستان به کشورهای دیگر می رسد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟