ثبت ۳۶ حمله تروریستی به مراکز و نامزدهای انتخابات پارلمانی افغانستان

  • انتشار: ۲۲ میزان ۱۳۹۷
  • سرویس: امنیت و حوادثانتخاباتتیتر 1
  • شناسه مطلب: 48662

از آغاز روند ثبت‌نام رأی‌دهی برای انتخابات پارلمانی افغانستان در ۲۵ حمل سال جاری خورشیدی، تاکنون بیش از ۳۶ رویداد امنیتی مرتبط با انتخابات ثبت شده است.

این رویدادهای امنیتی در پنج ماه گذشته حدود ۴۱۰ قربانی داشته که شامل ۱۳۹ کشته و ۲۷۱ زخمی می‌شود و اکثر قربانیان این رویداد غیرنظامیان هستند.

در سه ماه اخیر سال جاری خورشیدی، ۸ نامزد انتخاباتی در رویدادهای مختلف تروریستی کشته شده‌اند. شماری از این حملات  مرگ‌بار بوده و قربانیان زیادی نیز بر جای گذاشته است.

۱ـ صالح محمد اچکزی ـ هلمند ( ۸ کشته، ۱۱ زخمی)

صالح محمد اچکزی، نامزد انتخابات پارلمانی از ولایت هلمند بود که سه‌شنبه هفته گذشته (۱۷ میزان) در یک حمله انتحاری در مرکز این ولایت کشته شد. در این حمله انتحاری که بر کارزار انتخاباتی آقای اچکزی صورت گرفت، ۸ تن به شمول آقای اچکزی جان باخته و ۱۱ تن دیگر زخمی شدند.

۲ـ ناصر مبارز ـ قندهار (۱ کشته)

ناصر مبارز از جمله نامزدان انتخابات مجلس نمایندگان از ولایت قندهار بود که شب‌هنگام مورد حمله مسلحه افراد ناشناس قرار گرفته و کشته شد.

۳ـ جلال صالحی ـ کابل ( ۱ کشته)

جلال صالحی، نامزد انتخابات مجلس نمایندگان از کابل، در جریان یک عملیات نیروهای امنیتی در شهرستان شکردره کابل جان باخت. جزئیاتی در مورد کشته‌شدن وی ارایه نشده است.

۴ـ محمد انور نیازی ـ پروان ( ۱کشته، ۴ زخمی)

انور نیازی یکی دیگر از نامزدان تأیید شده انتخابات مجلس نمایندگان است که در منطقه شیرپور شهر کابل آماج یک ماین مغناطیسی قرار گرفت و کشته شد. در این رویداد نیازی جان باخت و چهار همراهش زخمی گردیدند.
۵ـ حاجی حیات‌الله خان ـ ننگرهار(۴ کشته)

یک حمله‌کننده انتحاری در ولسوالی رودات ولایت ننگرهار، موتر حامل حاجی حیات‌خان، یک نامزد انتخاباتی و بزرگ قومی این ولایت را هدف قرار داد.

در این حمله انتحاری که گفته می‌شود حمله‌کننده سوار بر یک موترسایکل بود، حیات خان به همراه راننده و دو محافظش کشته شدند.

۶ـ حاجی داوود ـ غزنی ( ۱ کشته)

جسد حاجی داوود، یک تن از نامزدان احتمالی مجلس نمایندگان از حوزه ولایت غزنی نیز دو هفته پیش در یکی از شفاخانه‌های شهر غزنی پیدا شد. حاجی داوود در جریان حمله طالبان بر شهر غزنی توسط این گروه ربوده شده و سپس به قتل رسیده است.

۷ـ سید عبیدالله سادات ـ غزنی ( ۱کشته)

سید عبیدالله سادات، یکی دیگر از نامزدان احتمالی انتخابات پارلمانی از ولایت غزنی بود که حدود دو ماه قبل از سوی افراد مسلح ناشناس در مربوطات شهر غزنی هدف تیراندازی قرار گرفت و کشته شد.

۸ـ اوتار سنگه ـ ننگرهار (۱۹ کشته ۲۰ زخمی)

اوتار سینگ خالصه، یکی از چهره‌های بسیار فعال در میان سیک‌های افغانستان، در یک حمله انتحاری در ماه سرطان سال جاری خورشیدی در شهر جلال‌آباد کشته شد.

اوتار سینگ خالصه تنها نامزد سیک های افغانستان برای انتخابات پارلمانی سال جاری نیز بود که نامش در فهرست ابتدایی نامزدان انتخابات مجلس نمایندگان منتشر شده بود. در این حمله انتحاری دست‌کم ۱۹ تن کشته و ۲۰ تن دیگر زخمی شدند.

سوء‌قصد ناکام بر نامزدان و کارمندان انتخاباتی (۵ رویداد):

۱ـ محمد انور باشلیق ـ فاریاب ( ۱زخمی)
عصر روز چهارشنبه، ۱۸ میزان/ مهر در نتیجه انفجار یک ماین جاسازی شده مغناطیسی در دفتر محمد انور باشلیق، نامزد انتخابات پارلمانی در ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب، یک تن زخمی شد.

این انفجار در منطقه قرغان این شهرستان، زمانی رخ داده که محمد انور باشلیق در دفترش حضور نداشته است.

۲ـ عبدالناصر مهمند ـ ننگرهار (۲۱ کشته، ۴۰ زخمی)

هفته گذشته در نتیجه یک حمله انتحاری در تجمع انتخاباتی آقای مهمند، در ولسوالی کامه ولایت ننگرهار، ۲۱ تن کشته و ۴۰ تن دیگر زخمی شدند، اما خود آقای مهمند در زمان انفجار در محل حضور نداشت.

۳ـ عطاالله ساپی ـ کنر (۳ کشته)
هفته گذشته در جریان بازرسی خانه عطاالله ساپی، نامزد انتخابات پارلمانی، ۳ تن از نزدیکان این نامزد کشته شدند. این رویداد در منطقۀ شرلو از مربوطات شهرستان نرنگ ولایت کنر رخ داده است.

۴ـ عبدالعزیز آریایی ـ رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی

هفته‌ی گذشته مقام‌های امنیتی از پرتاب بمب چند دستی بر خانه عزیز آریایی، رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی خبر دادند.

بصیر مجاهد، سخنگوی پلیس کابل گفت که حوالی ساعت یک شب، دو بمب دستی بر خانه آقای آریایی پرتاب شده و عاملین آن نیز افراد ناشناس بوده‌اند. به گفته این ‌مقام پولیس کابل، در این حادثه به کسی آسیب نرسیده است.

۵ـ کمیسیون مستقل انتخابات ـ حمله انتحاری (۱ کشته ۱ زخمی)

در ماه اسد/ مرداد سال جاری خورشیدی یک مهاجم انتحاری در نزدیکی ورودی دفتر کمیسیون مستقل انتخابات، پس از شناسایی توسط نیروهای امنیتی، خود را منفجر کرد.

به گفته مقام‌های امنیتی افغانستان، هدف این مهاجم تجمع معترضان در نزدیکی دفتر کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان بوده است. در این حمله یک پولیس کشته و یک پولیس دیگر زخم برداشت.

ثبت ۲۳ رویداد دیگر در دوره ثبت‌نام رأی‌دهی

علاوه بر ۱۳رویداد امنیتی مرتبط به انتخابات در سه ماه اخیر سال جاری خورشیدی، ۲۳ رویداد دیگر انتخاباتی در دوره ثبت‌نام رأی‌دهی برای انتخابات پارلمانی در ماه‌های حمل و ثور رخ داده است.

هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در گزارشی در ماه ثور سال جاری خورشیدی اعلام کرد که از آغاز روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان در ۲۵ حمل سال جاری، تا ۲۲ ماه ثور، حدود ۲۳ رویداد امنیتی مرتبط به انتخابات را ثبت کرده است.

یوناما تأکید کرده که این رویدادهای امنیتی حدود ۲۷۱ تلفات از غیرنظامیان گرفته که شامل ۸۶ کشته و ۱۸۵ زخمی می‌شود. در گزارش این نهاد آمده است که اکثر این قربانیان این رویدادها شامل افرادی می‌شوند که در حادثه‌ ۲۲ اپریل در غرب کابل در یک مرکز توزیع تذکره کشته و زخمی شدند. به گفته‌ یوناما، این حمله‌ انتحاری حدود ۱۹۸ قربانی غیرنظامی داشته که شامل ۶۰ کشته و ۱۳۸ زخمی می‌شود.

منبع: خبرنامه

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟