قوانین و مراحل ثبت رکورد در گینس

  • انتشار: ۱۴ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 76588

گینس نام یک کتاب است، در این مقاله به چگونگی ثبت رکورد در گینس و تاریخچه پیدایش آن پرداخته شده است. اگر فکر می‌کنید کار خارق العاده ای انجام می‌دهید که باید در این کتاب ثبت شود با اطلس پلاس در این مقاله همراه شوید.

گینس چیست

گینس کتابی است که در آن رکوردهای عجیب و برتر دنیا به ثبت می‌رسند. این کتاب چندین سال است که به این کار می‌پردازد. سالانه هزاران نفر، برای ثبت هزاران رکورد معرفی می‌شوند. تا اگر پذیرفته شدند نام شان در این کتاب به ثبت برسد.

ثبت رکورد در گینس

تاریخچه ثبت رکورد در گینس

ایده تهیه و شروع این موسسه برای ثبت رکورد را هیو بیور که رئیس کارخانه گینس بود رقم زد. او برای یک مهمانی تیر اندازی به ایرلند رفت.

در آنجا صحبت از این شد که سریع ترین پرنده در اروپا کدام است. این سوال در رقابت بین سلیم طلایی و خروس سیاه بود. با اینکه خودش می‌دانست که سلیم طلایی نسبت به خروس سیاه سریع تر است، اما دلیلی برای اثبات آن نداشت زیرا هیچ مرجعی وجود نداشت که به سوال هایی از این دست پاسخ دهد.

بعد از این چالش، او به این نتیجه رسید که اگر کتابی باشد که به عنوان یک کتاب مرجع بتواند پاسخگوی این سوالات باشد، به طور قطع از آن استقبال خواهد شد. این گونه به جمع آوری کتاب ثبت رکورد گینس اقدام کرد.

اولین جلد این کتاب را بیور در سال ۱۹۵۵ با کمک برادران دو قلو نوریس و راس مک نوشت و در آن رکوردهای انسانی طبیعی را چاپ کرد و به انتشار رساند.

این دو برادر در یک آژانس جستجوی اطلاعاتی مشغول به فعالیت بودند. آنها مامور شدند تا به جمع آوری اطلاعات بپردازند و به ثبت آن اطلاعات در کتابی تحت عنوان کتاب رکوردهای گینس اقدام کنند.

چیزی از انتشار این کتاب نگذشته بود که توانست در انگستان در صدر کتاب های پرفروش قرار بگیرد. بعد از یک سال در آمریکا نیز نسخه های زیادی از آن به فروش رسید.

این کتاب به سرعت توانست مخاطبان زیادی را سراسر جهان به خود اختصاص دهد و به همین دلیل نام آن را به کتاب رکوردهای جهانی گینس تغییر دادند.

روز جهانی رکورد گینس

کتاب ثبت رکورد گینس، هر ساله در ماه اکتبر منتشر و تجدید چاپ می‌شود و این چاپ مجدد با اطلاعات و رکوردهای جدید منتشر می‌شود. این کتاب بعد از کتاب های مقدس پر خواننده ترین کتاب در دنیا است.

روز نهم نوامبر را در سال ۲۰۰۵ به اسم روز جهانی رکوردهای گینس نام گذاری کردند که مشوقی باشد تا مردم با شکستن رکوردهای جهانی موفق به ثبت رکورد در گینس شوند.

داوران گینس

این موسسه در کشورهای مختلف اعم از هند، ترکیه، آلمان، خاورمیانه، چین، استرالیا و… داورانی مورد تایید دارد. این موسسه در نیویورک و توکیو هم مانند لندن شعبه دارد.

قوانین ثبت رکورد در گینس

برای اینکه یک رکورد در گینس ثبت شود باید مراحلی را طی کند، بعد از طی مراحل و در صورت وجود تمام شرایط و ویژگی‌های مد نظر، رکورد توسط موسسه با نام خود شخص ثبت می‌شود.

برای ثبت رکورد در گینس باید رکورد شما جهانی باشد، زیرا در این کتاب فقط رکوردهایی از این دست ثبت می‌شوند. پس اگر شما رکوردی ملی و در سطح کشور دارید باید تلاش زیادی برای ثبت رکود در گینس انجام دهید.

رکوردی که شما می‌خواهید در گینس ثبت کنید باید قابل شکستن باشد، تا ماهیت چالش بر انگیز بودن این سیستم به خوبی حفظ شود.

برای ثبت رکورد در گینس باید رکورد شما فعالیتی باشد که به صورت بالقوه برای انسان، حیوان و یا محیط زیست آسیب زا نباشد. این گونه رکوردها که موجب صدمه زدن به طبیعت و موجودات زنده باشند قابل تأیید گینس نخواهد بود.

برای مثال گربه ای که با عنوان چاق ترین گربه در این موسسه ثبت شده بود بعد از مدتی به دلیل عوارض ناشی از چاقی از بین رفت. یا ثبت رکورد مردی که برای بیدار ماندن به مدت ۴۰ شبانه روز، آسیب هایی از لحاظ جسمی و روحی دیده بود!

بعد از ثبت فعالیت هایی از این دست و آسیب دیدن افراد، گینس این نوع رکوردها را ممنوع اعلام کرد.

علاوه بر قوانینی که ذکر شد، افراد زیر ۱۶ سال نیز اگر قصد ثبت رکوردهایی را داشته باشند که از نظر سنی و فیزیکی برای آنها مناسب نباشد، اجازه ثبت رکورد در گینس را ندارند.

کتاب رکوردهای گینس

مراحل ثبت رکورد در گینس

برای اینکه بخواهید رکورد خود را در گینس ثبت کنید باید در ابتدا بدانید که آیا رکورد شما با ویژگی هایی که این موسسه برای ثبت رکورد اعلام کرده است همخوانی دارد یا نه؟ برای این کار باید قوانین مورد نظر شرکت را در نظر بگیرید.

اگر از ایران برای ثبت رکورد در گینس می‌خواهید اقدام کنید به دو روش این کار صورت می‌گیرد، در ادامه به این دو روش اشاره شده است.

ثبت رکورد در گینس از وبسایت

برای این کار باید به وب سایت گینس مراجعه کنید. با ورود در این سایت با گزینه Break a world مواجه می‌شوید، روی آن کلیک کنید و به بخش مربوطه وارد شوید.

در این قسمت شما می‌توانید برای خودتان یک حساب کاربری ایجاد کنید. حساب شما شامل اطلاعات شخصی تان می‌باشد، یک نام کاربری و رمز هم برای حساب تان انتخاب کنید.

بعد از انجام این کارها لازم است فرم درخواست ثبت رکورد در گینس را با اطلاعات خواسته شده پر کنید. بعد از پر کردن فرم، سعی کنید یک شات از آن گرفته و در اختیار داشته باشید.

اگر رکورد شما دارای تصویر و یا ویدئوی قابل قبولی باشد، می‌توانید آن را به صورت ضمیمه فرم خود به این موسسه ارسال کنید.

شما بعد از انجام این مراحل باید منتظر بمانید تا اگر رکورد شما مورد تأیید این شرکت بود، بعد از بررسی های لازم پاسخ مثبت از سوی آنها دریافت کنید.

ثبت رکورد در گینس به صورت حضوری

این سازمان در ایران نمایندگی ندارد و داور مورد تاییدی نیز به ایران نمی‌فرستد. ایرانیان برای ثبت رکورد خود باید متحمل هزینه بیشتری شوند.

افرادِ خواهان ثبت رکورد از ایران، باید مبلغ مورد نظر را به حساب موسسه بریزند و در صورت موافقت شرکت، به یکی از کشورهای دبی و یا ترکیه بروند تا در صورت تایید داور ثبت رکورد در گینس انجام شود.

جایزه گینس

بر خلاف تصور، شرکت گینس هیچ جایزه و پولی به شرکت کنندگان نمی‌دهد. این موسسه هیچ شخصی را پشتیبانی مالی نمی‌کند. سازمان گینس به افرادی که موفق به ثبت رکورد در گینس می‌شوند فقط یک گواهینامه اعطا می‌کند.