«تیپو سلطان» قهرمان عمران خان!

  • انتشار: ۱۷ ثور ۱۳۹۸
  • سرویس: گوناگون
  • شناسه مطلب: 60416

صدراعظم پاکستان علت علاقه خود به پادشاه مشهور شبه قاره را بیان کرد.

صدراعظم پاکستان همزمان با فرا رسیدن سالروز کشته شدن «تیپو سلطان» پادشاه مشهور شبه قاره که سال‌ها علیه بریتانیا جنگید او را نماد آزادی خواهی و مبارزه با استعمار دانست.

به نقل از ای.آر.وای نیوز، عمران خان صدراعظم پاکستان اعلام کرد: تیپو سلطان می‌توانست بند غلامی و استعمار را به گردن انداخته و سال‌ها پادشاهی کند.

وی تصریح کرد: ولی این پادشاه آزادی خواه حاضر نشد تسلیم زورگویی بریتانیایی ها شود و سال ها مردانه علیه آنها جنگید و عاقبت در این راه جان خود را فدا کرد.

عمران خان گفت: دلیل علاقه من به تیپو سلطان همین مبارزه با استعمار و روح آزادی خواهی است که در او وجود داشته است.

صدراعظم پاکستان اضافه کرد: تیپو سلطان یک رهبرشجاع و مبارز برای تمام مسلمانان جهان است و همه باید در مسیر آزادی خواهی از او الگو بگیرند.

رهبر حزب تحریک انصاف تاکید کرد: رفتار تیپو سلطان نشان می‌دهد که مسلمانان به دنبال آرامش و صلح استند ولی حاضر به تسلیم شدن مقابل ظلم نمی‌شوند.

وی که در 220 اُمین سالگرد کشته شدن تیپو سلطان سخن می گفت، افزود: رفتار تیپو سلطان و مقابله او با ظلم باعث شده که ما او را تحسین کنیم.

گفتنی است تیپو سلطان 1782 تا 1799 در شبه قاره حکومت می‌کرد و سرسختانه علیه کمپانی هند شرقی و استعمار بریتانیا ایستاده‌گی کرد. این پادشاه شجاع در جنگ‌های بسیاری بریتانیایی ها را شکست داد.

وی معتقد بود ورود استعمار به شبه قاره باعث فلاکت و تضعیف کامل مردم در این منطقه می‌شود و باید با استعمارگران مبارزه کرد.

گفته می شود در دوران حکومت او مردم شبه قاره رفاه را تجربه کردند و از لحاظ صنعتی و علمی نیز به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کردند.

به نوشته آریانا نیوز،سر انجام در یکی از جنگ ها وقتی او به محاصره بریتانیایی ها افتاده و با خیانت برخی از یاران خود فروخته خود مواجه شد عده‌ای به او پیشنهاد فرار دادند ولی تیپو سلطان این پیشنهاد را نپذیرفت و در دل میدان جنگ توسط استعمارگران بریتانیایی کشته شد.

او به کشور خود نام مملکت خداداد را داده بود و تلاش می کرد مانند باشنده گان عادی زنده گی کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟