تیفا: بیشتر کارمندان کمیسیون شکایت های انتخابات از دو ولایت هستند

  • انتشار: ۱۵ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 25466

بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا تیفا می‎گوید که اختلاف‌های شدیدی میان کمیشنران کمیسیون شکایات انتخابات وجود دارد از این رو این کمیسیون ظرفیت بررسی تقلب‌های انتخاباتی را ندارد و بیشتر کارمندان این اداره را باشندگان دو ولایت تشکیل می دهد.

مسئولان بیناد انتخابات شفاف افغانستان یا تیفا روز گذشته(چهارشنبه) در نشست خبری اعلام کردند که بررسی‎های آنان نشان می‎دهد که اختلاف‌های شدید میان کمیشنران کمیسیون شکایات انتخاباتی موجود بوده و ظرفیت کافی برای پیشبرد امور در این کمیسیون وجود ندارد.

نعیم ایوب زاده، رییس تیفا گفت که اختلاف‌های شدید، عدم هماهنگی میان کمیشنران و اعضای دارالانشای این کمیسیون و بی عدالتی در بخش استخدام از چالش‌های عمده‌ی این کمیسیون به شمار می‌رود.

آقای ایوب زاده با بیان این که حضور زنان در این کمیسیون کم‌رنگ است گفت:« این چالش‌ها کمیسیون شکایات انتخاباتی را با ضعف و ناکارآمدی جدی مواجه کرده و اگر این مشکلات  به زودی بر طرف نشود انتخابات آینده نیز به بحران خواهد رفت.»

همچنین این نهاد می گوید؛ کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی آلوده به فساد است. بر بنیاد یافته‌های این نهاد، کارمندان کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی صرفاً از دو ولایت‌اند و حضور زنان در این اداره به شدت کم‌ است.

شمس راسخ، رییس برنامه‌های تیفا می‌گوید، نبود زنان در تشکیل کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی، وجود جزایر صلاحیتی متعدد در کمیسیون، عدم رعایت تناسب قومی در تشکیل و فقدان حاکمیت اصول، کارایی و توانمندی این کمیسیون را زیر پرسش قرار داده است.

محمدنعیم ایوبزاده، رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان می‌گوید، از 113 کارمند کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی، 7 تن آنان زنان‌اند؛ آن هم در رده‌های پایین.

پس از آن که انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۴ به بن‌بست مواجه شد، یکی از تعهدات رهبران حکومت وحدت ملی اصلاح نظام انتخاباتی و تشکیل کمیسیون‌های جدید انتخاباتی به مردم و جامعه‌ی جهانی بود.

در همین حال عزیز آریایی، رییس کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی می‌گوید، بیشتر کارمندان این کمیسیون از کابل و میدان‌وردک هستند و چنین مشکلاتی از مدیریت پیشین این کمیسیون برای‌شان به میراث مانده است. او تأکید می‌کند که تلاش‌ها برای حل این مشکلات جریان دارد.

نظرسنجی تازۀ تیفا در مورد وجود فساد در کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی در حالی نشر شده که کمیسیون‌های انتخاباتی در پی جنجالی‌شدن انتخابات ریاست جمهوری 2014 با انتقادهای زیادی روبه‌رو بوده است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟