تولید میوه خشک در خانه با سه روش آسان

  • انتشار: ۱۴ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 76582

اگر علاقمند به تولید میوه خشک هستید جای درستی آمده اید! میوه خشک یکی از پر طرفدار ترین و البته گران ترین تنقلات در خوراکی های امروزی است و خیلی ها عاشق آن هستند. در این مقاله از اطلس پلاس به بیان روش هایی برای تولید میوه خشک در خانه اشاره می کنیم. با ما همراه باشید.

تولید میوه خشک

تولید میوه خشک را می توان در هر فصل از سال که آن میوه وجود داشته باشد انجام داد؛ ممکن است در برخی از فصول سال هوس میوه هایی را کنیم که در آن فصل موجود نیست ولی اگر خودمان تولید میوه خشک را انجام دهیم می توانیم هر زمان که هوس آن میوه را کردیم استافده کنیم.

تولید میوه خشک در سال های اخیر رونق فراوانی گرفته است و یک ایده تقریبا جدید است و خیلی از افراد به این کار در خانه روی آورده اند. میوه خشک به صورت صنعتی ظاهر بسیار زیبایی دارد که برای تهیه آن نیاز به هیچ زحمتی جز رفتن به بازار و خریدن آن نیست. از آنجایی که تولید میوه های خشک بسیار درآمد زا و پول ساز است و صادرات هم می توان انجام داد کارخانه های زیادی به تولید ایم محصولات می پردازند و همچنین برای افرادی که به دنبال شغل خانگی هستند علی الخصوص خانم ها، تولید میوه های خشک در خانه می تواند درآمد بسیار خوبی برای آنها داشته باشد. این ایده برای بعضی از خانم ها که به دنبال شغل خانگی هستند که هم درآمد خوبی داشته باشد و هم بتوانند به امورات خانه رسیدگی کنند خیلی مناسب است. پیشنهاد ما به خانم هایی که به دنبال شغل خانگی هستند تولید میوه خشک در خانه می باشد.

روش های تولید میوه خشک در خانه

برای خشک کردن میوه چند روش آسان و راحت وجود دارد که در اینجا به آن اشاره می کنیم:

استفاده از دستگاه های مخصوص تولید میوه خشک

برای خشک کردن میوه ها می توان از دستگاه مخصوص میوه خشک کن استفاده کرد که امروزه در اکثر فروشگاه ها و مغازه ها وجود دارد و در جهیزیه بسیاری از عروس خانم ها نیز موجود می باشد. طرز کار با این دستگاه ها بسیار راحت است؛ می توانید به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید و طرز کار آن را یاد بگیرید.

برای تولید میوه خشک با استفاده از دستگاه مخصوص آن کافی است ابتدا میوه های مورد نظر خود را بشویید، سپس آنها را خشک کرده و به قسمت های مساوی اسلایس کنید. سپس در طبقه های دستگاه به صورت ردیفی بچینید و دمای آن را تنظیم کنید و دکمه استارت آن را فشار دهید.

دقت داشته باشید برای اینکه میوه های شما بیش از حد خشک نشود هر شش ساعت تا هشت ساعت آنها را چک کنید. مدت زمان تهیه میوه خشک در دستگاه مخصوص آن تقریبا یک یا دو روز طول می کشد.

در معرض قرار دادن نور آفتاب

یکی دیگر از راه های تولید میوه خشک قرار دادن میوه ها در معرض نور آفتاب می باشد که البته در این روش باید صبر و حوصله حسابی به خرج دهید چرا که خشک کردن میوه ها با استفاده از نور آفتاب ممکن است حداقل چند روزی طول بکشد.

در ابتدا میوه ها را شسته و به دلخواه اسلایس کنید سپس با استفاده از سینی های مورد نظر میوه های اسلایس شده را به صورت یکنواخت و با فاصله کمی روی آن بچینید. سپس سینی را در معرض نور آفتاب قرار دهید. برای جلوگیری از نفوذ حشرات و پشه ها بر روی میوه های می توان از یک توری نازک استفاده کرد و روی سینی ها را با آن پوشاند.

اگر زمین مرطوب بود می توانید سینی ها را روی چند آجر قرار دهید تا سینی از مرطوب بودن دور باشد و از طرفی هوا بهتر جریان پیدا کند و فرآیند خشک کردن میوه نیز سریع تر انجام شود. در این روش هم لازم است که هر روز چندین مرتبه به میوه ها سر بزنید تا بیش از حد خشک نشوند.

زمانی که احساس کردید میوه ها ترد شده اند می توانید آنها را جمع آوری کنید. این روش برای تولید میوه خشک بسیار آسان و راحت است چرا که نیاز به هیچ دستگاه خاصی ندارید و بدون هیچ زحمتی می توانید میوه خشک تهیه کنید.

استفاده از فر برقی

برای تولید میوه خشک می توانید از فری که در منزل خود دارید استافده کنید. این روش هم آسان و راحت و بدون دردسر می باشد. برای این کار فقط لازم است میوه های اسلایس شده را دورن فر قرار دهید و آن را روشن کنید و زمانی که میوه خشک شما آماده شد آنها را درون ظرف شیشه ای بریزید و سر ظرف ها را به مدت چند روز (تقریبا سه روز) باز بگذارید تا اگر رطوبتی در میوه ها باقی مانده تبخیر شود.

این نکته را هم به یاد داشته باشید که هر روز ظرف را تکان دهید و میوه ها را جا به جا کنید تا کپک نزند. بعد از سه روز می توانید درب ظرف را ببندید و از این میوه های خشک لذت ببرید.

نکاتی در مورد نگهداری میوه های خشک

زمانی که به تولید میوه خشک در خانه پرداختید ومیوه های خشک خوشمزه ای تولید کردید چند نکته را به یاد داشته باشید:

۱ـ اکثر میوه های خشک به مدت نه ماه تا دوازده ماه قابل استفاده هستند. اگر مدت زمان نگهداری از آنها بیشتر از این طول بکشد ممکن است موجب خراب شدن آنها شود.

۲ـ بعد از باز شدن بسته و یا ظرف میوه های خشک باید سریع آن را مطرف کنید.

۳ـ برای اینکه میوه خشک شما فاسد نشود بهتر است آن را در کیسه سربسته و در یخچال قرار دهید.

نگهداری میوه خشک

سخن آخر

هنگامی که مراحل خشک کردن میوه ها تمام شد و آن را درست کردید می توانید در آشپزی و دستورات غذایی خود نیز از آن استفاده کنید. فقط لازم است در آب گرم بگذارید تا مرطوب شود. با استفاده از میوه خشک در غذا می توانید چاشنی جدید و خوشمزه ای را برای خود و عزیزان تان به ارمغان بیاورید.

امیدواریم اگر قصد تولید میوه های خشک داشتنید توانسته باشیم در انجام این کار به شما کمک کرده باشیم. موفق باشید.