فوت و فن تولید بلدرچین در منزل/ چگونه در منزل بلدرچین تولید کنیم؟

  • انتشار: ۵ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 75576

برای تولید بلدرچین در منزل لازم است تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید. داشتن اطلاعاتی درباره نحوه نگهداری، تخم ‌گذاری و تغذیه این پرنده از اصول تولید بلدرچین در منزل است. بلدرچین پرنده کوچکی است با گوشتی بسیار لذیذ و فوق العاده مقوی. افزایش مصرف گوشت بلدرچین در سال های اخیر عده زیادی را برای ورود به صنعت پرورش بلدرچین تشویق کرده است. در ادامه شما را با نحوه تولید بلدرچین در منزل آشنا می کنیم.

ویژگی‌های بلدرچین

بلدرچین یک پرنده‌ بسیار پرانرژی و وحشی و از دسته کبک ‌سانان می باشد. گوشت این پرنده که جثه نسبتا کوچکی دارد فوق العاده لذیذ و خوش ‌طعم است. گوشت بلدرچین همچنین مقوی می باشد برای سلامتی انسان بسیار مفید است.

علت لذیذی گوشت این پرنده، جنب و جوش زیاد آن و پروازهایی می باشد که در زمان حیاتش انجام می ‌دهد. بلدرچین‌ در کل پرنده ای نیرومند، پرطاقت و مقاوم است. این پرنده قدرت سازگاری بالایی با شرایط محیطی دارد و در نتیجه می ‌تواند در مناطق آب و هوایی مختلف زندگی کند.

گوشت بلدرچین پروتئین بالا و چربی کمی دارد، از همین رو برای بچه ها و بیماران فوق العاده مفید است. تخم بلدرچین نیز از کیفیت بالایی برخوردار است و انواع ویتامین‌ها را دارا می باشد. همچنین میزان کلسترول تخم بلدرچین کمتر از تخم مرغ است.

تولید بلدرچین در منزل

آشنایی با تولید بلدرچین در منزل

تولید بلدرچین در منزل از حدود ۱۵ سال پیش در ایران رواج یافت. این صنعت در پی سرمایه ‌های زیادی که در سال های وارد آن شدر پیشرفت خوبی داشته است. در حال حاضر نژادهای گوناگونی از بلدرچین در ایران پرورش داده می‌شود.

پرورش بلدرچین با دارا بودن خصوصیات ویژه ای همچون همچون رشد سریع، تخم گذاری زیاد ، کوتاهی فاصله میان نسل‌ ها، ارزان بودن تغذیه، مقاومت بالا نسبت به بیماری ‌ها ، قیمت بالای گوشت و تخم و به خصوص بازگشت سرمایه در اسرع وقت، به عنوان یک صنعت مطلوب برای کشاورزان و پرورش ‌دهندگان محسوب می شود و بسیاری را به خود جذب کرده است.

همزمان با گسترش و توسعه صنعت پرورش بلدرچین و ورود گوشت و تخم این پرنده به بازار و با توجه به ارزش غذایی بالای آن استقبال عمومی از این پرنده دوست داشتتی هرروز بیشتر و بیشتر می شود و جای خود را در سبد غذایی خانواده باز می کند.

محل تولید بلدرچین در منزل

اگر می خواهید به شکل جدی به سراغ تولید بلدرچین در منزل بروید پیش از هر چیز به فکر مکان پرورش آن باشید. شما می توانید در یک اتاق ۱۲ متری (۴ در ۳) چیزی در حدود یک هزار بلدرچین در قفس‌ هایی به ابعاد ۶۰ در ۱۰۰ سانتیمتری (هر قفس ۴۰ پرنده) پرورش دهید. مکان پرورش بلدرچین‌ می بایست هر ۱۰ روز نظافت گردد و از سیستم تهویه مناسبی بهره ببرد. همچنین این مکان باید در شب کاملا تاریک باشد.

قفس نگهداری از بلدرچین می بایست به شکلی طراحی شود که دان‌خوری‌ها خارج از آن قرار داشته باشد. سیستم آب‌ خوری قفس نیز برای رعایت بهداشت و جلوگیری از شیوع بیماری، می بایست به نیپل فنجان‌دار تجهیز شده باشد و به شکل خودکار پر گردد.

قفس بلدرچین می بایست شیب داشته باشد تا به محض اینکه بلدرچین تخم گذاری کرد، تخم‌ها به داخل جا تخمی مخصوص انتقال یابد. با این روش شما دیگر مجبور نیستید برای جمع آوری تخم ها در قفس را باز کنید. دقت کنید که قفسها به نحوی باشند که جمع‌آوری و انتقال فضولات پرندگان به بیرون به راحتی انجام شود. فضولات بلدرچین یک کود بسیار مناسب برای کشاورزی است. همچنین به علت دمای بالای بدن این پرنده جز در روزهای اولیه تولد جوجه ‌ها، در هیچ یک از فصل های سال به سیستم گرمایشی نیازمند نخواهید بود.

خوراک بلدرچین

جوجه بلدرچین باید جیره ای متعادل و همراه با مقادیر بالایی از پروتئین داشته باشید. در تولید بلدرچین در منزل می ‌توان از دانه جوجه یا دانه پلیتی (مخلوطی از دانه‌های مختلف) برای اغذیه پرنده استفاده نمایید. هر بلدرچین به طور متوسط به ۳۰ گرم دان در روز در سه وعده غذایی احتیاج دارد.

تخم‌ بلدرچین

بلدرچین‌ پرنده ای است که نسبت به سایر گونه های پرندگان زیاد تخم می گذارد. یک بلدرچین ماده در اولین سال تخم ‌گذاری خود چیزی در حدود ۲۶۰ عدد تخم می ‌گذارد. بلدرچین ماده در پنجاه روزگی به اوج تولید تخم می ‌رسد. از تخم بلدرچین بسته به شرایط می توان تا ۱ ماه نگهداری کرد. اگر نکات بهداشتی را رعایت کنید نود درصد بلدرچین‌های شما تقریبا هر روز تخم خواهند گذاشت.

تولید بلدرچین در منزل و بیماری‌های پرندگان

در تولید بلدرچین در منزل توجه داشته باشید که این پرنده خوشمزه معمولا به بیماری ‌های «مارک»، «نیوکاسل» و «آبله» حساسیت بیشتری دارد. توجه داشته باشید که واکسن بیماری مارک در ۲۰ روزگی پرنده و با تزریق در ناحیه گردن صورت می ‌گیرد. واکسن بیماری نیوکاسل نیز به صورت قطره چشمی و همزمان با واکسن مارک صورت می‌ گیرد. واکسن هر سه ماه می بایست به صورت اسپری به پرنده زده شود. همچنین واکسن آبله در ۸ تا ۶ هفتگی انجام می شود. «کوکسیدیوز»، «سالمونلا»، «کانی بالیسم»، «ورم روده‌ای قرحه‌ای» و «برونشیت» از دیگر بیماری‌هایی است که سلامت بلدرچین را تهدید می کند.

تولید بلدرچین در منزل

جوجه‌کشی و تولید مثل

بلدرچین ماده به سرعت به مرحله بلوغ می‌ رسد و در ۴۲ روزگی تخم ‌گذاری را آغاز می نماید. جوجه ‌کشی این پرنده در طبیعت طولانی مدت است. بلدرچین وحشی فقط در بهار و تابستان تخم ‌گذاری می کند اما بلدرچین‌ اهلی در تمام سال تولید مثل می کند.

بلدرچین‌ ماده ۷۰ درصد تخمهای خود را در بعد از ظهر می ‌گذارند. این پرنده پس از یک دوره تخم‌ گذاری روی تخمهای خود می ‌خوابد. تخم‌ بلدرچین‌ به طور معمول پس از هجده روز تبدیل به جوجه می گردد. هر پرنده ماده قادر است روی ۱۰ تخم بخوابد. اگر شرایط مساعد باشد ۷۵ تا ۸۰ درصد تخمها به جوجه تبدیل می گردد.

بلدرچین‌ ماده در دوره جوجه ‌کشی طبیعی از تخمها مراقبت کرده و آنها را هر چند ساعت یک بار می‌ چرخاند. اولین جوجه‌ ها با وزنی در حدود ۶ تا ۷ گرم در هجدهمین روز پوسته تخم را شکسته و از آن خارج می گردند. بقیه تخمها نیز احتمالا تا روز بعد باز می شوند. انها در بدو تولد بسیار ضعیف بوده و به مراقبت مادر نیاز دارند. مراقبت از جوجه ها به طور متوسط تا ۲ یا ۳ هفته پس از تولد ادامه می ‌یابد.