راهنمای تولید برق خانگی و کسب درآمد از طریق فروش آن!

  • انتشار: ۳۰ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 75032

تولید برق خانگی موضوعی است که این روزها ذهن بسیاری از مردم و مسئولان را به خود مشغول کرده است. با افزایش نیاز مردم به انرژی برق در زندگی روزانه و همچنین بالا رفتن هزینه های انرژی، بسیری از مردم به فکر تولید برق خانگی افتاده اند. دولت نیز به دلیل افزایش جمعیت و در نتیجه رشد فزاینده مصرف برق در کشور، در سال های اخیر از تولید برق خانگی استقبال کرده و برای ترویج آن تلاش می کند. اما آیا تولید برق خانگی ممکن است؟

تولید برق خانگی

تولید برق خانگی

برای تولید برق خانگی کافی است همانند بسیاری از شهروندان اروپایی، برق مورد نیاز خانه‌ خود را بوسیله انرژی خورشید تامین نمایید. تامین برق از انرژی خورشید که تقریبا در همه جا و برای همه کس در دسترس است، راحت ترین راه و کم هزینه ترین روش برای تولید برق خانگی است. برای این امر می بایست در پشت‌ بام یا دیواره‌ های منزل خود «سلول خورشیدی» نصب کنید تا توسط آن انرژی خورشیدی به برق تبدیل شده و انرژی مورد نیازتان را تامین کنید.

اگر چه برای خرید این تجهیزات به نسبت متراژ منزل تان مجبور هستید هزینه نمایید، اما این هزینه در اصل یک سرمایه‌ گذاری مطمئن و به صرفه می باشد که خیلی زود شاهد منافع آن خواهید بود. با این سرمایه‌ گذاری نه تنها برق مورد نیاز منزل تان به صورت رایگان تامین می ‌شود، بلکه مازاد برق تولیدشده‌ را نیز می توانید به وزارت نیرو بفروشید. البته خیلی هم نگران هزینه های تولید برق خانگی خود نباشید چون دولت اعلام کرده است که بخشی از این هزینه ها را خود خواهد پرداخت.

در این روش تولید برق خانگی برق تولیدی بوسیله سلول خورشیدی، وارد یک باتری (باتری خودرو) می گردد و در آن ذخیره می شود. سپس برق ذخیره شده در باتری بعد از تبدیل شدن به برق متناوب (AC) بوسیله یک اینورتر، وارد مدار برق منزل شما می گردد و شما می توانید از آن استفاده کنید.

باید بدانید که از انرژی خورشیدی فقط برای تولید برق خانگی و صنعتی استفاده نمی شود. بلکه شما می توانید بوسیله آن از آبگرمکن های خورشیدی نیز استفاده نمایید. حتی دانشمندان روش هایی را ابداع کرده اند که با استفاده از آن ها می توانید از انرژی خورشیدی برای خنک کردن منزل خود در روزهای داغ تابستان استفاده کنید.

تولید برق خانگی

تولید برق خانگی در شهر و روستا

جالب است بدانید که هم اکنون نیز تولید برق خانگی در بسیاری از روستاهای کشور صورت می گیرد و به این دلیل که برق مصرفی آن ها توسط خودشان و در خانه تولید می شود، این دسته از روستاییان دیگر هیچ هزینه ای برای مصرف برق نمی پردازند.

البته تمامی هزینه های نصب و راه ‌اندازی تجهیزات تولید برق خانگی خانگی از طریق خورشید برای روستایی ها توسط وزارت نیرو پرداخت می شود. در شهرها نیز شهروندان می توانند صاحب برق خورشیدی شوند. اما برخلاف روستاها هزینه های تهیه و راه اندازی تجهیزات خورشیدی می بایست توسط خود شهروندان پرداخت شود.

مزیت ایران در تولید برق از خورشید

کشور ایران از نظر انرژی خورشیدی دارای مزیت می باشد. بر اساس برآوردها کشور ایران با داشتن سیصد روز آفتابی در بیشتر از دو سوم خاک خود و متوسط تابش ۴٫۵ تا ۵٫۵ کیلووات ساعت بر مترمربع در روز از جمله کشورهایی می باشد که پتانسیل بسیار زیادی در بخش تولید انرژی خورشیدی و تولید برق خانگی دارد. اما سهم انرژی خورشیدی در تولید انرژی برق ایران به کمتر از ۱ ‌درصد و حتی شاید کمتر از ۰٫۵ ‌درصد می ‌رسد. براساس گزارش ها ظرفیت برق تولیدی ایران حدود ۷۰‌ هزار مگاوات (هر مگاوات یک ‌میلیون وات) است در حالی کل تولید انرژی خورشیدی در کشور به ۳۵۰ مگاوات نیز نمی ‌رسد.

بر اساس برنامه ریزی ها ایران می بایست تا‌ سال ۱۴۰۰ هجری شمسی ۷۵۰۰ مگاوات از برق مورد نیاز خود را از طریق انرژی خورشیدی تامین کند. این میزان، چیزی در حدود هفت برابر برق تولیدی توسط نیروگاه هسته ای بوشهر خواهد بود. دستیابی به این رقم چندان هم دشوار نیست. تحقیقات نشان می ‌دهد که هر ساعت در هر مترمربع زمین به‌ طور متوسط ۲۲۰ کیلووات ساعت انرژی خورشیدی تابیده می شود. در نتیجه با اختصاص دادن ۱ ‌درصد از کل مساحت ایران به تولید برق از انرژی خورشیدی روزانه حدود ۹‌ میلیون مگاوات ساعت برق تولید می گردد.

از هر متر چقدر می توان برق تولید کرد

نود درصد خاک ایران بیش از سیصد روز آفتابی دارد. میزان تابش خورشید در این روزها چیزی در حدود ۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ کیلووات ساعت بر مترمربع می باشد. در اکثر نقاط ایران به ازای هر مترمربع بیش از پنج کیلووات ساعت انرژی می توان از خورشید دریافت کرد. یک لامپ بیست واتی اگر ده ساعت در روز روشن باشد، ۲۰۰ وات ساعت انرژی مصرف می کند. در نتیجه با در نظر گرفتن این نکته ‌که در هر مترمربع پنج ‌هزار ساعت انرژی خورشیدی می توان دریافت کرد، با انرژی دریافتی از یک مترمربع ۲۵ لامپ بیست واتی را می توان به مدت ده ساعت روشن کرد.

دیگر روش های تولید برق خانگی

روش های دیگری نیز برای تولید برق خانگی وجود دارد که البته نسبت به انرژی خورشیدی پیچیدگی ها و هزینه های بسیار بیشتری طلب می کند. یکی از این روش ها تولید برق از طریق توربین های بادی است. اگر در منطقه ای هستید که باد در آن زیاد می وزد – همانند مناطق ساحلی –، می توانید یک توربین بادی کوچک را برای تولید برق خانگی روی منزل خود نصب نمایید. البته استفاده از توربین های بادی در مناطق مسکونی به دلیل آلودگی صوتی زیاد آن، طرفداران کمتری دارد و چندان مورد استقبال واقع نشده است. همچنین تولید برق از زباله نیز امکان پذیر است.

اگر هم در نزدیکی یک روخانه یا جریان آب زندگی می کنید می توانید با گذشتن یک توربین آبی کوچک در رودخانه برق مورد نیاز خود را تولید کنید. همچنین دانشمندان روشی را ابداع کرده اند که در آن انسان با راه رفتن روی یک فرش مخصوص می تواند برق تولید کند.