توقف فعالیت ۴۳ درصد رسانه‌ها در افغانستان پس از تسلط طالبان

  • انتشار: ۱ جدی ۱۴۰۰
  • سرویس: تیتر 1گوناگون
  • شناسه مطلب: 125509

سازمان گزارش‌گران بدون مرز (RSF) و انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان (AJIA) می‌گویند که از زمان تسلط گروه طالبان بر افغانستان تاکنون فعالیت ۴۳ درصد رسانه‌ها در کشور متوقف شده است.

سازمان گزارش‌گران بدون مرز و انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان روز گذشته (سه‌شنبه، ۳۰ قوس) با نشر گزارشی گفته که تسلط طالبان بر افغانستان چشم‌انداز رسانه‌ها را تغییر داده است و از ۵۴۳ رسانه‌ی فعال قبل از سقوط این کشور به‌دست طالبان، تنها ۳۱۲ رسانه در اوایل ماه قوس فعال بوده‌اند.

در گزارش تأکید شده است که از زمان تسلط طالبان بر افغانستان در تاریخ ۲۴ اسد تا اوایل ماه قوس، ۲۳۱ رسانه از فعالیت باز مانده و متوقف شده است.

همچنین سازمان گزارش‌گران بدون مرز و انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان گفته که در این مدت شش‌هزار و ۴۰۰ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای شغل‌شان را از دست داده‌اند.

این سازمان‌ها تأکید کرده که در میان این افراد، خبرنگاران زن بیشترین آسیب را دیده‌اند. براساس داده‌های گردآوری‌شده توسط سازمان گزارش‌گران بدون مرز و انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان، از هر پنچ خبرنگار زن و کارمند رسانه‌ای زن، چهار نفرشان بی‌کار شده‌اند.

براساس این داده‌ها، در مجموع ۸۴ درصد خبرنگاران و کارمند رسانه‌ای زن کار‌شان را از دست‌داده‌اند. همچنین در گزارش تأکید شده است که هم‌اکنون در ۱۵ ولایت افغانستان هیچ زنی به عنوان خبرنگار کار نمی‌کند.

در شهر کابل هم که قبل از سقوط افغانستان به‌دست طالبان یک‌هزار و ۱۱۹۰ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای زن کار می‌کردند، فقط ۳۲۰ نفر به کارشان ادامه داده‌اند.

براساس گزارش، در مجموع ۶۰ درصد خبرنگاران و همکاران رسانه‌ها از کار برکنار شده‌اند.

سازمان گزارش‌گران بدون مرز و انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان همچنین گفته‌اند از مجموع ده‌هزار و ۷۹۰ نفری که در رسانه‌های افغانستان قبل از تسلط طالبان کار می‌کردند، در هنگام نظرسنجی این نهادها پس از تسلط طالبان، چهارهزار و ۳۶۰ نفر در وظایف‌شان بوده‌اند.

با این حال، این نهادها گفته‌اند که محیط برای خبرنگاران در افغانستان به‌شدت ناآرام شده‌اند.

براساس گزارش آن‌ها، رسانه‌ها مجبور شده‌اند تا دستور ۱۱ ماده‌ای وزارت‌های اطلاعات و فرهنگ و امر به معروف و نهی از منکر گروه طالبان پیروی کنند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان هم به گزارشگران بدون مرز گفته است که این گروه از آزادی رسانه‌ها در چاچوب تعریف‌شده برای حفظ منافع علیای کشور و با احترام به شریعت و اسلام» حمایت می‌کند.

سازمان گزارشگران بدون مرز در تاریخ ۲۵ قوس هم گفته بود که مکزیک و افغانستان مرگبارترین کشورهای جهان برای خبرنگاران در سال ۲۰۲۱ میلادی بوده است. این سازمان با نشر گزارش سالانه‌ی خود افزوده بود که در سال جاری میلادی، هفت خبرنگار در مکزیک و شش خبرنگار در افغانستان کشته شده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟