توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت برای پیشگیری از کرونا

  • انتشار: ۴ حوت ۱۳۹۸
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 78916

کارشناسان و متخصصان سازمان جهانی بهداشت در چند توصیه عمومی به مردم مناطق مختلف جهان، رعایت نکات اولیه و بهداشت فردی را اساسی‌ترین اقدام در راستای پیشگیری از آلوده شدن به ویروس کرونا اعلام کردند.

براساس سایت رسمی سازمان جهانی بهداشت، مهم‌ترین نکاتی که رعایت آن به مردم به ویژه در کشورهای در معرض شیوع کرونا از سوی کارشناسان و متخصصان این نهاد بین‌المللی توصیه شده ،  به شرح زیر است:

۱.  شستن دست ها با آب و صابون

 دستان خود را مرتب با آب و صابون بشویید یا اگر به نظر می رسد که دستانتان به ظاهر آلوده نیست، آنها را با ژل های حاوی الکل تمیز کنید.

– چرا؟ شستن دست ها با آب و صابون یا استفاده از ژل های بر پایه الکل سبب می شود چنانچه ویروسی هم بر روی دستان شما باشد، از بین برود.

۲. تنفس بهداشتی را تمرین کنید 

هنگام سرفه و عطسه، دهان و بینی خود را با دستمال بپوشانید و بلافاصله دستمال را در سطل زباله بیندازید و دستان خود را با آب و صابون یا ژل های بر پایه الکل تمیز کنید.

– چرا؟ پوشاندن دهان و بینی در هنگام سرفه و عطسه از شیوع میکروب و ویروس جلوگیری می کند. اگر بر روی دستان خود عطسه یا سرفه کنید، ممکن است اشیاء یا افرادی را که با انها در تماس هستید  آلوده کنید.

۳. حفظ فاصله در اجتماع

 دستکم یک متر فاصله میان خود و سایر افراد بخصوص افرادی که سرفه و عطسه می کنند و یا تب دارند، حفظ کنید.  

– چرا؟ هنگامی که شخصی به یک بیماری تنفسی مانند کرونا آلوده است و سرفه یا عطسه می کند، قطرات کوچک خارج شده از دهان و بینی آنها حاوی ویروس است. اگر فاصله شما با این افراد کم باشد، ممکن است ویروس وارد دستگاه تنفسی شما باشد.

۴. از لمس چشم، بینی و دهان خودداری کنید

– چرا؟ دست بسیاری از سطوح آلوده به ویروس را لمس می کند. اگر با دستان آلوده به چشم، بینی یا دهان دست بزنید، ویروس را از سطحوح به بدن خود انتقال می دهید.

۵. اگر تب، سرفه و مشکل تنفسی دارید، به سرعت به پزشک مراجعه کنید

 اگر به منطقه ای در چین سفر کرده اید، یا اگر با کسی که به چین سفر کرده، تماس نزدیک داشته اید به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

– چرا؟ هر وقت تب، سرفه و مشکل تنفسی داشتید باید به سرعت به پزشک مراجعه کنید، زیرا ممکن است این علایم به دلیل عفونت تنفسی یا وضعیت جدی دیگری باشد. علائم تنفسی با تب می تواند علل مختلفی داشته باشد و بسته به تاریخچه و شرایط سفر شخصی شما، ویروس کرونا می تواند یکی از این موارد باشد.

۶. اگر علائم تنفسی خفیفی دارید و سابقه مسافرت به چین ندارید

– اگر علائم تنفسی خفیفی دارید و سابقه سفر به چین ندارید، اصول بهداشتی تنفس و شستن دست ها را با دقت تمرین کرده و تا حد امکان در خانه بمانید.

به عنوان احتیاط، هنگام رفتن به فروشگاه های خرید و فروش حیوانات زنده، بازارهای مرطوب یا بازار محصولات حیوانی، اقدامات بهداشت عمومی را انجام دهید.

از شستن منظم دستها با آب سالم و بهداشتی و صابون پس از دست زدن به حیوانات و محصولات حیوانی اطمینان حاصل کنید از دست زدن به چشم، بینی یا دهان خودداری نمایید. از تماس با حیوانات بیمار یا محصولات حیوانی فاسد اجتناب کنید. از هرگونه تماس با حیوانات دیگر در بازار (به عنوان مثال، گربه های ولگرد و سگ، جوندگان، پرندگان و خفاش ها) به شدت جلوگیری کنید. از تماس با زباله های حیوانی آلوده یا مایعات موجود در خاک یا زباله های ساختمانی خودداری کنید.

۷. از مصرف محصولات حیوانی خام و نیم پز خودداری کنید

 مصرف گوشت و شیر را با احتیاط انجام دهید تا از انتقال آلودگی غذاهای خام و نیم پز به بدن خود جلوگیری کنید.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟