توافق افغانستان و پاکستان برای پیشبرد پروسه صلح

  • انتشار: ۷ جوزا ۱۳۹۷
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 43171

هیات عالی رتبه افغانستان در دیدار با مقامات پاکستانی بروی عملی ساختن اقدامات مشخص برای پیشبرد پروسه صلح و کاهش خشونت به توافق رسیدند.

هیات عالی رتبه افغانستان که روز گذشته (یکشنبه) به ریاست حنیف اتمر به اسلام آباد سفر کرده بود، در دیدار با رئیس ستاد ارتش و تعدادی دیگر از مقام های ارشد پاکستانی، درباره افزایش تلاش ها برای دستیابی به صلح پایدار در منطقه توافق کردند.

دفتر شورای امنیت ملی با نشر خبرنامه ای گفته است، ملاقات ها در سطوح عالی با مشاور امنیت ملی پاکستان، رئیس ستاد ارتش پاکستان، رهبری دستگاه امنیتی پاکستان، معین سیاسی وزارت امور خارجه، رییس اپراسیون، مشاور امور اقتصادی صدر اعظم و سایر مقامات عالیرتبه آن کشور در یک فضای مثبت و سازنده برگزار گردید.

در بخش امنیتی توافق صورت گرفت تا دو طرف برای عملی شدن ۶۶ فقره تعهدات مندرج در پلان عمل افغانستان و پاکستان برای صلح و همبستگی که مهمترین چارچوب جامع برای همکاری‌های دوجانبه می‌باشد هر چه زودتر مطابق یک پلان مشخص گام‌های عملی را بردارند.

طرفین به صورت خاص روی عملی ساختن اقدامات مشخص طی روزهای آینده برای پیشبرد پروسۀ صلح و کاهش خشونت به توافق رسیدند.

مهمترین موضع مشترک در مورد پروسه صلح این است که در پالیسی موجود صلح هیچ بدیل بهتری ندارد، اما آنهایی که انتخاب شأن صلح نباشد به شکل مشترک با اقدامات مشخص مقابل خواهند شد.

همچنان توافق صورت گرفت تا کمیته‌های کاری در هر دو طرف همآهنگ کننده‌های خاص را تعیین نمایند و از پیشرفت عملی فعالیت‌های این کمیته‌ها به شکل مستقیم توسط رهبری دو کشور نظارت صورت پذیرد.ا

همچنین ارتش پاکستان با انتشار بیانیه ای اعلام کرد جنرال قمر جاوید باجوا رئیس ستاد مشترک ارتش پاکستان به هیئت نمایندگان افغانستان گفت: «ما باید با اعتماد با یکدیگر همکاری کنیم و هیچ یک از ما حتی ذره ای از خاک سرزمین دیگری را تصرف نکنیم یا اجازه ندهیم از خاک سرزمینمان علیه یکدیگر استفاده شود.»

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟