توافقنامه وزیر صحت عامه و «آریانا سعید» + عکس

  • انتشار: ۱۵ دلو ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعیسیاست
  • شناسه مطلب: 53195

وزارت صحت عامه با ابراز نگرانی از افزایش بیماری سرطان در کشور گفت در افغانستان سالانه حدود ۳۰ الی ۴۰ هزار نفر به این بیماری مبتلا و از این میان ۱۵ هزار نفر جان می‌دهند.

برای مبارزه با این بیماری و اطلاع‌رسانی به مردم، این وزارت با آریانا سعید، خواننده مشهور افغان تفاهم‌نامه‌ای را امضا کرد و او را به عنوان “سفیر حسن نیت” برای مبارزه با بیماری سرطان معرفی کرد تا برای افزایش آگاهی مردم درباره این بیماری تلاش کند.


فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه (یکشنبه، ۱۴ دلو) به مناسبت روز جهانی مبارزه با سرطان در کابل گفت که سرطان پستان شایع‌ترین نوع سرطان‌ها در میان زنان و سرطان معده و مری شایع‌ترین در میان مردان در افغانستان است.

گفته می‌شود که سرطان پستان و سرطان رحم دلیل شایع‌ترین علل مرگ زنان پس از مرگ و میر در هنگام زایمان در افغانستان است.

براساس آخرین آمار، در سال ۲۰۱۵ در هر صدهزار مورد زایمان، ۶۶۱ مادر جان خود را از دست داده‌اند.

آقای فیروز گفت که استفاده بیش از حد از گوشت سرخ‌کرده، عدم فعالیت‌های فیزیکی، آلودگی و استفاده از انواع تنباکو (توتون) از جمله عوامل عمده بروز سرطان در افغانستان شناخته شده‌اند.

در سال‌های قبل وزارت صحت عامه شمار مبتلایان به این بیماری را سالانه ۲۰ هزار نفر اعلام کرده و گفته بود از این میان ۱۶ هزار نفر جان می‌بازند.

هدف از این کار افزایش آگاهی زنان افغان از بیماری سرطان پستان است. در افغانستان برخی از زنان در افغانستان دلایل اجتماعی این بیماری از دیگران پنهان می‌کنند و در مواردی حتی شوهر شان را در زمانی مناسب در جریان نمی‌گذارند.

خانم سعید می‌گوید که در کنار اطلاع‌رسانی، قرار است به هدف جمع‌آوری پول برای درمان بیماران سرطان که توان پرداخت هزینه درمان را ندارند، کنسرت‌هایی هم اجرا کند.

او گفت که بیشتر مردم افغانستان به‌خصوص زنان درباره این بیماری اطلاعات لازم ندارند. خانم سعید افزود بیشتر زنان افغان همچنین قادر نیستند تا تغییرات سرطانی را در پستان خود تشخیص دهند.

وزیر بهداشت افغانستان ابزار نگرانی کرده که در ده سال آینده آمار بیماران مبتلا به سرطان بیش از ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت و دلیل آن عدم مقابله با این بیماری در افغانستان عنوان شده است.

افغانستان از جمله کشورهایی است که امکانات تشخیص و درمان بیماری‌ سرطان در آن به صورت پیشرفته وجود ندارد.

وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرده که تا کنون سه مرکز تشخیص و تداوی بیماری سرطان را در این کشور ایجاد کرده است.

با همه کارها و تلاش‌هایی که تاکنون در این زمینه در افغانستان انجام شده، هنوز هم اکثریت بیماران سرطان مجبور هستند برای درمان به کشورهای دیگر از جمله پاکستان و هند سفر کنند. بسیاری از خانواده‌ها اما توان هزینه کردن برای سفر به این کشورها برای درمان را ندارند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟