توافقنامه صلح آمریکا و طالبان امضا شد

  • انتشار: ۱۰ حوت ۱۳۹۸
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 79313

توافقنامه صلح آمریکا و طالبان لحظاتی پیش توسط «زلمی خلیلزاد»، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان و «عبدالغنی برادر»، معاون گروه طالبان به صورت رسمی امضا شد.

وزیر خارجه آمریکا و وزرای خارجه شماری از کشورهای منطقه و جهان و همچنین نمایندگان ویژه برخی از کشورها در این مراسم که در دوحه قطر برگزار شد حضور داشتند.

مایک پمیئو، وزیر خارجه آمریکا در مراسم آغاز امضای توافقنامه صلح با طالبان گفت: طالبان تعهد کرده اند که رابطه خود را با القاعده و تروریست ها قطع کند و ما نیز نظامیان خود را از افغانستان خارج می کنیم.

وی اظهار داشت: یک هفته کاهش خشونت در افغانستان طی دو دهه اخیر بی سابقه بود و اگر طالبان مایل به صلح باشد باید این روند را ادامه دهند و به خوشحالی مردم افغانستان که برای کاهش خشونت پایکوبی کردند ادامه دهند.

وزیر خارجه آمریکا از دولت افغانستان نیز خواست که هیات مذاکره کننده با طالبان فراگیر باشد.

ملا عبدالغنی برادر، معاون گروه طالبان و رئیس دفتر سیاسی این گروه در قطر نیز در مراسم امضای این توافقنامه، مذاکرات طالبان و آمریکا را دستاوردی بزرگ برای ملت مجاهد افغانستان خواند و تاکید کرد که به توافق نامه پایبند هستند.

ملا عبدالغنی برادر افزود: « از دولت قطر تشکر می‌کنم که برای صلح در افغانستان زحمت کشید؛ از پاکستان، چین، ایران، روسیه، اندونزی و دیگر کشورهایی که در روند صلح کمک کردند سپاسگزاری می‌کنم و امیدوارم این کشورها در بازسازی افغانستان ایفای نقش نمایند.»

معاون گروه طالبان اضافه کرد: گروه طالبان برای برقراری صلح در افغانستان متعهد است و امید داریم با خروج نیروهای خارجی از افغانستان صلح به کشور برگردد.

وی همچنین از همه نیروهای سیاسی افغانستان خواست که برای ساختن یک نظام قوی و اسلامی با هم متحد شوند.

قابل ذکر است که توافقنامه صلح آمریکا و طالبان در سه بخش تنظیم شده است. در بخش نخست، درباره خروج نیروهای خارجی از افغانستان پرداخته شده است. بخش دوم، بر عدم استفاده از خاک افغانستان علیه آمریکا و متحدانش تاکید کرده و بخش سوم نیز گام‌های بعدی که قرار است پس از توافق برداشته شوند بیان شده‌ است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟