تنشها میان عربستان و ایران بالا گرفت

  • انتشار: ۱۴ جدی ۱۳۹۴
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 11936

شبکه خبری الحدث گزارش داد که بنا به گفته اسامه النقلی، رئیس بخش اطلاع رسانی وزارت امور خارجه عربستان سعودی، تدابیر اضطراری برای خروج خانواده های دیپلمات های این کشور از ایران اتخاذ شده و آنها در راه بازگشت به کشور خود هستند.

به گزارش خبرگزاری اطلس، در کنفرانس خبری وزارت امور خارجه عربستان سعودی در رابطه با حمله به سفارتخانه و کنسولگری این کشور در تهران و مشهد در اعتراض به اجرای حکم اعدام در حق شیخ نمر باقر النمر از سوی آل سعود، همچنین از تمامی دیپلمات های ایرانی در عربستان خواسته شد که ظرف ۴۸ ساعت خاک این کشور را ترک کنند.

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی نیز در این کنفرانس خبری اعلام کرد که این کشور روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرده و این تصمیم را نیز در راستای منافع خود اتخاذ نموده است.

حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر خارجه در گفت‌وگو با فارس، در خصوص اظهارات عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان درباره قطع روابط دیپلماتیک ریاض با تهران، با اشاره به تجمع شنبه شب مقابل سفارت عربستان در تهران گفت: هیچ آسیبی به دیپلمات‌های سعودی در تهران و مشهد وارد نشده است.

وی افزود: عربستان سعودی پیش از این نیز با خطای راهبردی و اتخاذ رویکردهای شتابزده و نسنجیده ناامنی‌ها در منطقه را تشدید کرد، باعث رشد تروریسم و افراط گرایی شد و با توطئه کاهش قیمت نفت به مردم کشورش و کشورهای مسلمان منطقه اسیب رساند و در مذاکرات هسته‌ای صلح‌آمیز ایران و شش کشور تلاش کرد نقش مخرب و غیرسازنده ایفا کند.

امیرعبداللهیان گفت: اکنون نیز خطای راهبردی جدید مقامات سعودی اعدام  آیت الله شهید شیخ نمر النمر رجل عالیقدر دینی است که به جهان اسلام تعلق دارد و نه یک کشور خاص.

معاون ظریف ادامه داد: ریاض با اعلام تصمیم به قطع رابطه با تهران نمی‌تواند بر خطای بزرگ إعدام رجلی دینی سرپوش گذارد.

عربستان سعودی با اعدام آیت الله باقر النمر، موجی از اعتراضات جهانی را علیه خود برانگیخته است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟