آموزش تمیز کردن ظرفشویی و رفع بوی نامطبوع آن

  • انتشار: ۲۳ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 77594

تسهیلات و امکانات زیادی امروزه در اختیار بشر قرار گرفته است که به واسطه آنها انجام برخی کارها آسان تر و
با درد سر کمتری انجام می شود. بماند که شاید درد سر بعضی امکانات بیشتر از فراهم کردن آسایش آنها باشد. از جمله تسهیلاتی که مدت زیادی از اختراع آن نمی گذرد ماشین ظرفشویی است. در این مقاله در خصوص نحوه تمیز کردن ظرفشویی می خوانید.

اگر از آن دسته کسانی هستید که به نظافت وسایل زندگی تان اهمیت می دهید، حتما تمیز کردن ظرفشویی به صورت کاملا اصولی یکی از دغدغه های شماست.

یک ماشین ظرفشویی با وجود این که مرتب در حال شستشو است، خود نیز نیاز به تمیز کردن و شستشو دارد. چربی و ذرات غذا که از ظرف ها وارد این دستگاه می شود باید تمیز شود. در غیر این صورت می تواند در روند شستشو اختلال ایجاد کند.

ظرفشویی از آن دسته وسایلی است که بعد از مدتی جِرم به خود می گیرد و عدم رسیدگی و نظافت آن می تواند باعث کوتاه شدن عمر ماشین شما شود.

همچنین اجتماع چربی در مجرای خروجی آب می تواند باعث جمع شدن باکتری ها و میکروب ها شود، پس لازم است دقت کافی را در تمیز کردن ظرفشویی خود به کار ببرید و جرم های آن را کاملا پاک کنید تا بتوانید از کارایی آن به خوبی استفاده کنید و همچنین از بوی نامطبوعی که در اثر جمع شدن جرم و چربی در آن ایجاد می شود جلوگیری کنید.

در این مطلب سعی شده تا با ذکر روشهایی برای تمیز کردن حرفه ای یک ظرفشویی به شما کمک شود تا مشغله های ذهنی تان در این مورد رفع شود.

تمیز کردن ظرفشویی

نحوه اصولی تمیز کردن ظرفشویی

برای تمیز کردن ظرفشویی منزلتان نیاز به آموزش خاصی ندارید، لازم هم نیست زحمت زیادی بکشید. فقط کافیست مراحلی که برای تمیز کردن ظرفشویی به شما گفته می شود قدم به قدم اجرا کنید.

اول از همه باید مشبک های داخل ظرفشویی را بیرون بکشید. تکه هایی که قابل جدا شدن هستند را از جعبه ظرفشویی خارج کنید.

وقتی ظرفشویی شما از قفسه های موجود، خالی شد. داخل دستگاه را تمیز کنید. همه اجزای داخلی آن را با یک اسفنج مناسب و مایع مخصوص ماشین ظرفشویی و یا مواد ارگانیک تمیز کنید تا لکه های آن به صورت کامل از بین برود.

در ادامه تمیز کردن ظرفشویی باید فیلتر آن را پاک کنید. جرم هایی که روی فیلتر جمع شده اند را تمیز نموده ذرات غذایی که وارد آن شده است را بردارید.

برای شستن داخل دستگاه توصیه می شود از مواد شوینده طبیعی استفاده کنید. برای تمیز کردن ظرفشویی اسفنج خود را به موادی چون سرکه سفید و آبلیمو و نمک آغشته کنید و شروع به کار نمایید. خیلی زود نتیجه کار خود را خواهید دید.

در کنار این مواد می توانید از یک خلال دندان و یا جسمی شبیه به آن به شرطی که به بدنه دستگاه شما آسیب نزند استفاده کنید تا بتوانید جرم ها و ریزه های غذا را از دهانه لوله های دستگاه بردارید.

همچنین می توانید برای تمیز کردن ظرفشویی در قسمت محفظه دستگاه، مقداری سرکه سفید را داخل ظرف اسپری ریخته و داخل آن اسپری کنید و با یک اسفنج و یا پارچه تمیز آن را پاک کنید.

تمیز کردن ظرفشویی و رفع بوی نامطبوع

ماشین ظرفشویی شما ممکن است بعد از چند بار استفاده بوی نامطبوعی به خود بگیرد، شما می توانید در هنگام تمیز کردن ظرفشویی و بعد از اتمام کار، برای رفع بوی بد آن از سرکه و جوش شیرین استفاده کنید.

مقداری سرکه را داخل ظرفشویی بریزید، کمی آبلیمو هم به آن اضافه کنید. مقداری جوش شیرین هم در قسمت پایینی ماشین قرار دهید.

بعد از آن، ماشین ظرفشویی را در حالت شستشو قرار دهید و بگذارید چند دقیقه ای این ترکیبات را در خود بچرخاند. محلول سرکه و آبلیمو و جوش شیرین می تواند کمک کند بوی نامطبوع دستگاه شما از بین برود.

ممکن است بوی سرکه برای بعضی از شما آزاردهنده باشد، توصیه می شود بعد از انجام آنچه گفته شد، مقداری آبلیمو را در جایی که سرکه ریخته بودید بریزید و مجددا دستگاه را روشن کنید. این کار باعث می شود بوی سرکه از بین برود.

تاریخچه ماشین ظرفشویی

شستن ظرف ها از قدیم الایام یک معضل برای خانم های خانه دار بوده و هست! به همین دلیل خیلی دور از ذهن نیست اگر بگوییم مخترع ماشین لباسشویی یک زن بوده است.

نخستین ماشین ظرفشویی را در سال ۱۸۸۶ زنی ثروتمند اختراع کرد. او به دلیل حجم زیاد مهمانی هایش احساس نیاز به یک ماشین ظرفشویی کرد، با اینکه خدمه او کارهایش را انجام می دادند، اما او خواستار این بود که ظرف هایش با سرعت بیشتری و بدون هیچ تلفاتی شسته شوند.

بنابراین تصمیم به ساخت ماشینی گرفت تا بتوان به وسیله آن ظرف ها را شست. او با این اختراع خدمت بزرگی به نسل زنان و شاید نسل بشر انجام داد.

چند نکته برای عمر بیشتر ظرفشویی

  • هنگام استفاده از ماشین ظرفشویی تان حتما به دفترچه راهنمای دستگاه توجه کنید و بر اساس آن عمل نمایید.
  • برای تمیز کردن ظرفشویی هر چند وقت یک بار و با فاصله های کوتاه اقدام کنید.
  • قبل از شروع به شستشوی ظروف، دقت کنید که داخل دستگاه شما تمیز باشد.
  • تنظیم دمای آب در هنگام شستشو بسیار مهم است، ظرف ها برای شستن نیاز به آب داغ دارند.
  • دقت کنید فیلتر ماشین ظرفشویی را به دقت جا بزنید تا در کارکرد آن اختلالی رخ ندهد.
  • بعد از شستشوی ظروف، مراقب باشید که خرده های مواد غذایی در لوله های دستگاه جا نماند، تا باعث به وجود آمدن بوی بد و همچنین مسدود شدن لوله های آن نشود.

انواع ماشین ظرفشویی

  • ماشین لباسشویی داخل کابینتی (توکار). این نوع از ماشین های ظرفشویی ثابت هستند و قابلیت جابجایی ندارند.
  • ماشین لباس شویی که روی میز و یا کابینت قرار می گیرد (رومیزی). این نوع ماشین قابل جا به جا شدن است.
  • ماشین ظرفشویی ایستاده. این دستگاه برای خانواده های پر جمعیت و یا حجم های زیادی از ظروف قابل استفاده می باشند. این نوع ماشین ظرفشویی مانند ماشین لباسشویی باید در جای مخصوص به خود نصب شوند.