تمایل حکمتیار به داعش قابل کتمان نیست/طالبان حکمتیار را ورشکسته سیاسی میدانند

  • انتشار: ۲۵ سرطان ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 1دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 7227

وحید مژده تحلیل گر مسایل سیاسی افغانستان در گفتگو با خبرنگار اطلس به تحلیل روابط حزب اسلامی و داعش پرداخته است. شرح این گفتگو را در زیر می خوانید:

اخیرا گفته می شود حزب اسلامی حکمتیار از داعش حمایت کرده است، این حمایت با چه دلایلی صورت گرفته و موضع طالبان در این خصوص چیست؟

اعلام حمایت حکمتیار از داعش با انتقاد های گسترده ای مواجه شد اما پس از مدتی حزب اسلامی به رهبری حکمتیار این مساله را تکذیب کردند و گفتند این مساله سوء تعبیر شده و حزب اسلامی هیچگاه از داعش حمایت نکرده است.

اما با توجه به مصاحبه هایی که اقای حکمتیار داشت مشخص می شود که ایشان به نوعی با داعش همدردی دارند و متمایل به این گروه هستند. حتی در سایت رسمی حزب اسلامی نیز تصریح شده بود که داعش مشروعیت دارد و برای مشروعیت داعش همین بس که تمام کشورهای کفر با ان در حال جنگ است.

حمایت حزب اسلامی به رهبری حکمتیار از داعش قابل کتمان نیست و انها نمی توانند ان را تکذیب کنند.

آیا فکر نمی کنید که فشار طالبان باعث شده حزب اسلامی حکمتیار حمایت خود از داعش را تکذیب کند؟

نه اصلا مساله طالبان نیست؛ بلکه همه رسانه ها در مجموع حزب اسلامی را تحت فشار قرار دادند و علیه این تصمیم اعلام موضع کردند. رسانه های گروهی نیز به شدت از این مساله انتقاد کردند و بالاخره اقای حکمتیار مجبور شد مقاله ای در توجیه این تصمیم بنویسد و وقتی دید با مقاله نمی شود، با صدور اعلامیه ای گفت صحبت های گذشته به درستی تعبیر نشده است.

با توجه به اینکه حمایت حزب اسلامی حکمتیار از داعش در سایت رسمی این حزب منتشر شده بود و حتی پسر وی این بیانیه را در صفحه فیس بوک خود منعکس کرده بود کاملا روشن است که حکمتیار ابتدا این موضع را گرفت اما تحت فشار مجبور شد که از موضع خود بگذرد. در مجموع این بیانیه بسیار به ضرر وی تمام شد و موجب شد اعتراضات گسترده ای علیه او صورت بگیرد.

اقای مژده، اگر انها این مساله را تکذیب نمی کردند موضع طالبان در مقابل انها چه می بود؟

طالبان اصلا به اظهارات اقای حکمتیار توجهی ندارند. حکمتیار هر روز مقاله ای علیه طالبان و گروه های دیگر می نویسد و در مجموع طالبان وی را مرفوع القلم می دانند. طالبان اینگونه می اندیشند که موضع حکمتیار ناشی از شکست وی در عرصه سیاسی است و زیاد به آقای حکمتیار توجه نمی کنند. آقای حکمتیار اعتبار خود را از دست داده است زیرا هر روز موضعی می گیرد و روز دیگر ان را تکذیب می کند.

شما فکر می کنید این حزب هیچ تاثیر مثبت و کمکی به داعش در افغانستان نمی کند؟

اگر اقای حکمتیار فکر می کند با حمایت از داعش می تواند در کنار انها باشد کاملا اشتباه می کند. داعش و قتی طالبان را کافر و مرتد می داند، وقتی اخوان المسلمین را مرتد می داند و طالبان را به خاطر حمایت از مرسی تکفیر می کند، وقتی داعش حماس را مرتد می خواند چطور حکمتیار را مسلمان می داند؟

یکی از اصول ابوبکرالبغدادی برای تکفیر این است که هر کس دموکراسی و انتخابات را تایید کند کافر است؛ اقای حکمتیار سالهاست که می گوید ما باید از طریق انتخابات زعیم سیاسی خود را انتخاب کنیم. پس اصلا امکان ندارد آقای حکمتیار به داعش بپیوندد. داعش اصولی دارد و وی با اصول داعش برابر نیست.

شما فکر نمی کنید آنها با این مسائل می خواهند دوباره خود را به عنوان یک قدرت مطرح کنند؟

با توجه به شناخت هایی که ما از حزب اسلامی داریم، من فکر می کنم اقای حکمتیار می خواهد با این جو سازی ها در صدر اخبار باقی بماند و فقط هدفش همین است.

غرض اصلی حکمتیار این است که جنجال سازی رسانه ای کند؛ اگر با بار مثبت نتوانست با بار منفی این کار را انجام می دهد تا خود را در سطح اول رسانه ها باقی بگذارد.

اقای حکمتیار گفته بود خطر ایران مانند اسرائیل است؛ نظرتان در این مورد چیست؟

آقای حکمتیار در این اواخر موضع دیگری گرفت در مورد یمن و اعلام کرد که اگر عربستان سعودی بخواهد ما می توانیم نیروهای خود را به یمن بفرستیم. اقای حکمتیار می خواهد حمایت کشورها را به دست بیاورد چون افغانستان عرصه ای است که کشورهای مختلفی درگیر ان هستند. اقای حکمتیار با اعلام این مواضع در پی جلب نظر برخی کشورها است.

هنگامی که طالبان بر افغانستان سلطه داشتند آقای حکمتیار در ایران سکونت داشت …

ببینید قضیه این است که اقامت وی در ایران برایش مشکل افرین شده است. وی خیلی تلاش کرد که حمایت کشورهای عربی را به دست بیاورد و سکونتی که حکمتیار در ایران داشت وی را به دردسر انداخته است.

اقای حکمتیار نه تنها علیه ایران موضع دارد بلکه بر علیه تشیع مواضع زیادی گرفت و تلاش دارد تا به برخی از کشورهای عربی نزدیک شود.

زمانی که ائتلاف برای حمله به یمن شکل گرفت آقای حکمتیار از آنان حمایت کرد و با این کار موضع ضد ایرانی گرفت.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟