تمایل ارگ و جنبش روشنایی برای مذاکره

  • انتشار: ۵ میزان ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 15921

بعد از میانجیگری دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان بین جنبش روشنایی و حکومت افغانستان برای مذاکره بروی انتقال لین برق 500 کیلو ولت ترکمنستان از مسیر بامیان، اکنون دو طرف تمایل به مذاکره بروی این مسئله را نشان دادند.

روز گذشته کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، از اعضای “جنبش روشنایی”خواسته که بر تاریخ تظاهرات تجدید نظر کند و مشکلات از طریق مذاکره حل و فصل نماید.

در خبرنامه این نهاد آمده که این جنبش تظاهرات را به تعویق انداخته و با ارگان‌های مربوطه دولتی وارد مذاکره شوند؛ تا از این طریق مطالبات و خواسته‌های خویش را با مقامات مربوطه در میان بگذارند و مشکل موجود را از طریق گفتگو و تفاهم حل و فصل نمایند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از دولت افغانستان نیز خواسته است که قبل از تظاهرات “جنبش روشنایی” با تماس مستمر و مؤثر و ارائه راه حل عادلانه و قابل قبول برای معضل پیش آمده، با نمایندگان “جنبش روشنایی” مذاکره و گفتگو نموده و با رعایت اصل عدالت و حقوق بشر، خواسته‌ها و مطالبات آنان را مورد رسیدگی قرار بدهند.

بعد از اعلام آمادگی جنبش روشنایی برای مذاکره شب گذشته، ارگ ریاست جمهوری با نشر اعلامیه‌یی گفته است که ضمن قدردانی از معترضان جنبش روشنایی که گفت‌وگو را ترجیح داده و با حکومت وارد بحث شده‌اند، از سایر معترضان نیز دعوت می‌کند از این روند استقبال و حمایت کنند.

در اعلامیه ارگ آمده است: «حکومت ضمن احترام به حق شهروندی تمام شهروندان کشور برای طرح مطالبات شان از راه فعالیت‌های مدنی و اعتراض‌های قانونی، با در نظر داشت شرایط امنیتی کشور بحث و گفت‌وگو برای رسیدن به یک توافق مشترک را مناسب‌ترین و کم هزینه‌ترین گزینه می‌داند.»

با وقوع حمله انتحاری در تظاهرات “جنبش روشنایی” در تاریخ دوم اسد در منطقه دهمزنگ در غرب کابل، حدود ۹۰ نفر کشته و صدها نفر دیگر زخمی شدند.

جنبش روشنایی مدعی است که دولت وحدت ملی افغانستان “تبعیض سیستماتیک” را در پیش گرفته و برای بر پایی عدالت و پایان بخشیدن به این تبعیض از مردم خواسته که روز ششم دوباره به خیابانها بیایند.

این جنبش افزوده که برای پیگیری مطالبه شهدای میدان روشنایی و برای عبور خط برق ٥٠٠ کیلو ولت از مسیر بامیان- میدان وردک، مقابل دفاتر سازمان ملل متحد در کابل و سراسر جهان تظاهرات خواهد کرد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟