تلفات غیر نظامیان بر اثر حملات هوایی نیروهای آمریکایی در افغانستان در حال افزایش است

  • انتشار: ۱۶ سنبله ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 1
  • شناسه مطلب: 30144

اداره دادخواهی برای حفاظت از افراد غیر نظامی، در گزارشی که به نشر رسانده است نشان می دهد که در ماه اگوست سال جاری میلادی 254 غیرنظامی کشته و 366 تن دیگر در همین مدت زخمی شده است. بر طبق این گزارش تعداد تلفات غیر نظامیان بر اثر حملات هوایی نیروهای خارجی در حال افزایش است.

گروه دادخواهی برای حفاظت از افراد غیرنظامی (CPAG) با نشر گزارش تازه از افزایش آمار کشته‌ها و زخمیان افراد ملکی در افغانستان، خبر می‌دهد.

این اداره می‌گوید، بر اساس ارقامی که جمع‌آوری شده است؛ در ماه اگست سال روان میلادی، ۲۵۴ غیرنظامی افغان کشته و ۳۶۶ تن دیگر زخمی شده اند که بیشتر شان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

بر بنیاد گزارش، بیشترین این غیرنظامیان، در کابل، هرات، ننگرهار و هلمند قربانی حملات و درگیری‌های مسلحانه شده اند.

این اداره در گزارشش می‌افزاید “در کابل به ۱۶۱ تن تلفات رسیده و از جمله ۴۷ نفر شهید شده، در هرات به ۱۴۲ نفر تلفات رسیده که از جمله ۶۵ تن شهید شده، در ننگرهار تلفات ملکی ۴۵ نفر بوده که از جمله ۲۸ نفر شهید شده و در ولایت هلمند تلفات جمعی در ماه اگست ۶۰ نفر بوده که از جمله ۱۵ نفر شهید شده است”.

حملات موتر بم، انتحاری، حملات هوایی، ماین‌های کنار جاده‌یی، قتل‌های هدفمند، اصابت راکت و هاوان، ماین‌های مقناطیسی و درگیری‌ها را گروه دادخواهی برای تحفظ افراد ملکی از عوامل اساسی قربانی‌شدن غیرنظامیان خوانده است.

گروه دادخواهی برای تحفظ افراد ملکی، با نگرانی می‌گوید، تلفات ملکی برخواسته از حملات هوایی نیروهای خارجی در افغانستان روزافزون بوده است.

بر اساس آماری که این نهاد می‌دهد، در ماه اگست سال روان میلادی، ۴۶ غیرنظامی افغان در حملات هوایی نیروهای خارجی جان باخته و۲۵ تن دیگر زخم برداشته اند که بیشترشان زنان و کودکان می‌باشند.

در گزارش این گروه، از حملات جداگانۀ نیروهای خارجی در ننگرهار، هرات و لوگر یادآوری شده است که در آن حملات بر اساس ارقام ارائه‌شده، ۱۸ تن در ننگرهار، ۱۵ تن در هرات و ۱۳ غیرنظامی دیگر در لوگر کشته شده و در مجموع ۲۵ تن دیگر مجروح گردیده اند.

گروه دادخواهی برای تحفظ افراد ملکی، از تمام طرف‌های درگیر منازعه در افغانستان می‌خواهد که در ساحات تجمع افراد ملکی از انجام حملات خوداری کنند.

همچنان این گروه از داعش و سایر مخالفان مسلح دولت افغانستان می‌خواهد که مساجد، تکایا و دیگر جاهای را که افراد ملکی در آن برای انجام فرایض دینی شان تجمع می‌کنند، هدف قرار ندهد.

نگرانی‌ها از افزایش شمار کشته‌ها و زخمیان حملات هوایی در حالی مطرح می‌گردد که مقام‌های امریکایی گفته اند، این نیروها به مأموریت هوایی شان را در افغانستان افزایش می‌دهند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟