تلاش چین و روسیه برای بهبود شرایط بین‌المللی کوریای شمالی

  • انتشار: ۱۱ عقرب ۱۴۰۰
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 123453

چین و روسیه در تلاشی دوباره برای لغو تحریم‌های سازمان ملل علیه کوریای شمالی، یک قطعنامه پیشنهاد دادند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آژانس‌های خبری، چین و روسیه به دنبال لغو تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه کوریای شمالی هستند؛ این کشورها قصد دارند ممنوعیت صادرات مجسمه‌ها، غذاهای دریایی و منسوجات پیونگ یانگ را حذف کنند و سقف واردات نفتی را افزایش دهند.

در پیش‌نویس این طرح که توسط رویترز منتشر شده، چین و روسیه از شورای ۱۵ عضوی امنیت در سازمان ملل می‌خواهند که این تحریم‌ها را «با هدف بهبود معیشت مردم غیرنظامی» در این کشور منزوی آسیایی لغو کند. کوریای شمالی از سال ۲۰۰۶ به دلیل برنامه‌های هسته‌ای و موشکی خود تحت تحریم‌های سازمان ملل قرار گرفته است.

این طرح همچنین شامل سایر اقداماتی است که روسیه و چین تقریبا دو سال پیش برای اولین بار پیشنهاد دادند، از جمله لغو ممنوعیت کار اتباع کوریای شمالی در خارج از کشور و معافیت پروژه های همکاری ریلی و جاده‌ای در شبه جزیره کوریا.

با این حال، چند تن از دیپلمات‌های سازمان ملل که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که پیش نویس این قطعنامه جدید مورد حمایت چندانی قرار نخواهد گرفت. یک قطعنامه برای تصویب در این شورا نیاز به ۹ رأی موافق دارد؛ البته اگر ایالات متحده، فرانسه، انگلیس، روسیه یا چین آن را وتو نکنند.

در سال ۲۰۱۹، روسیه و چین با برگزاری  غیر رسمی دو دور مذاکراه درباره پیش نویس این طرح تلاش‌هایی داشتند اما هرگز به طور رسمی آن را برای رأی‌گیری ارائه نکردند. ژانگ جون، سفیر چین در سازمان ملل ماه گذشته به خبرنگاران گفت: «چین همیشه این اراده را دارد که ما باید به ابعاد انسانی ناشی از تحریم‌های اعمال شده توسط شورای امنیت نیز توجه کنیم.»

از دیگر سو، سخنگوی شورای امنیت گفت: «این شورا مکررا تأیید کرده که آماده است تا با توجه به پایبندی کوریای شمالی، اقدامات لازم را اصلاح، تعلیق یا لغو کند با این حال، کوریای شمالی هیچ اقدامی برای انطباق با خواسته های شورای امنیت در مورد برنامه‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک ممنوعه خود انجام نداده است.»

شورای امنیت سازمان ملل در حال حاضر معافیت‌های بشردوستانه را مجاز دانسته است. یک بازرس حقوقی سازمان ملل ماه گذشته خواستار کاهش تحریم‌ها به دلیل آسیب‌پذیری و خطر گرسنگی در کوریای شمالی شد زیرا این کشور در طول همه‌گیری کووید-۱۹ به انزوای شدید وارد شده است.

لغو تحریم صنایعی که در گذشته صدها میلیون دالر برای کوریای شمالی به ارمغان می‌آورده هدف اصلی این قطعنامه پیشنهادی است؛ این کشور مدت‌هاست که از ناامنی غذایی رنج می‌برد و ناظران می‌گویند که سوءمدیریت اقتصادی در کنار تحریم‌ها و اکنون نیز همه‌گیری کرونا تشدید شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟