تلاش پاکستان برای بهتر برگزار شدن اجلاس سران اکو

  • انتشار: ۲۰ دلو ۱۳۹۵
  • سرویس: بین المللسیاست
  • شناسه مطلب: 17846

همزمان با نزدیک شدن به برگزاری اجلاس سران سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) به میزبانی پاکستان، دستگاه دیپلوماسی و وزارتخانه های اقتصادی این کشور روزهای پرکاری را در پیش دارند.

براساس اعلام سایت رسمی سازمان همکاری های اقتصادی ‘اکو’، نشست آتی سران کشورهای عضو این سازمان شامل افغانستان، ایران، پاکستان، ترکیه، قزاقستان، قرقیزستان، جمهوری آذربایجان، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان روز 11 حوت سال جاری به میزبانی اسلام آباد برگزار خواهد شد.

هنوز جزئیات مربوط به این اجلاس از جمله سطح حضور کشورهای عضو در اجلاس اسلام آباد اعلام نشده است اما رسانه های پاکستان روز چهارشنبه به نقل از منابع وزارت امور خارجه این کشور نوشتند که تا به امروز، حضور برخی سران کشورهای عضو اکو از جمله ترکیه و برخی کشورهای همسایه پاکستان در این نشست نهایی شده ضمن اینکه نمایندگانی از دولت های چین و روسیه به عنوان اعضای ناظر در اجلاس اکو در اسلام آباد حضور خواهند یافت.

همچنین نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو اکو یک یا دو روز قبل از نشست سران در اسلام آباد برگزار خواهد شد.

طبق گزارش رسانه های پاکستان، این کشور به عنوان میزبان این اجلاس مهم منطقه ای و اقتصادی، تلاش خواهد کرد تا ضمن معرفی و تبلیغ ظرفیت ها طرح بزرگ راهروی اقتصادی چین-پاکستان، تعداد بیشتری از اعضای اکو را به ملحق شدن و مشارکت در این طرح ترغیب کند.

رسانه های پاکستان با اشاره به لغو اجلاس سران ‘اتحادیه همکاری های منطقه ای جنوب آسیا'(سارک) که قرار بود سال گذشته به میزبان اسلام آباد برگزار شود اما به دلیل انصراف هند از شرکت در این اجلاس، لغو شد، نوشتند: توطئه ها برای منزوی کردن پاکستان نتیجه معکوس داشته و قرار است در اجلاس سران اکو، علاوه بر سران کشورهای عضور و نمایندگان عالی از چین و روسیه نیز به عنوان ناظر شرکت کنند. رسانه های پاکستان برگزاری اجلاس سران اکو در اسلام آباد در آینده نزدیک را پاسخی قاطع به عوامل لغو اجلاس سارک دانسته اند.

اجلاس آتی سران اکو در اسلام آباد، با توجه به لغو اجلاس سران سارک در این کشور، از اهمیتی فوق العاده و حیثیتی برای این کشور برخوردار است ضمن اینکه این اجلاس، با توجه به دستور کار اقتصادی آن، می تواند منشاء آثار و نتایج قابل توجه برای تمام کشورهای عضو و شرکت کننده باشد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟