تلاش طالبان برای عقب نماندن از داعش در «هلمند»

  • انتشار: ۳ جدی ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 11888

پس از انتشار نخستین پیام صوتی «ملا اختر منصور» رهبر جدید طالبان افغانستان، جنگجویان این گروه حملات خود را در سراسر این کشور افزایش داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از تسنیم، ملا اختر در این پیام صوتی افراد خود را بر «ادامه جهاد در افغانستان » دعوت کرد.

حدود دو ماه از انتشار این نوار صوتی نگذشته بود که شهر استراتژیک «قندوز» در شمال افغانستان به کنترل افراد این گروه در آمد.

هر چند که گفته می‌شود نیروهای امنیت ملی افغانستان با کمک نیروهای ائتلاف پس از دو هفته این شهر را از کنترل طالبان خارج کردند، اما هنوز هم در برخی از نقاط این شهر درگیری‌هایی میان دو طرف وجود دارد.

 

ژنرال «مراد علی مراد» معاون رئیس ستاد ارتش افغانستان اعلام کرد: طالبان تصمیم داشتند تا با تصرف ولایت قندوز در شمال این کشور زمینه حضور «ملا اختر منصور» را در این ولایت فراهم کنند.

وی افزود: ملامنصور قصد داشت تا پس از تصرف کامل ولایت قندوز طالبان در برنامه‎ای از پیش تعریف شده با برگزاری نشست خبری حضور خود در افغانستان را اعلام کند.

مراد افزود: پس از اینکه نیروهای امنیتی و نظامی افغان وارد عمل شدند این برنامه طالبان با شکست مواجه شد.

کارشناسان منطقه‌ای بر این باورند که تمایل طالبان به گسترش خود به مناطق شمالی بیانگر فصل تازه‌ای از جنگ ناپایان افغانستان است.

آنها تاکید کردند که قبلا طالبان بیشتر بر جنوب و برخی نواحی شرقی نفوذ داشتند اما پس از اعلام مرگ ملاعمر و منصوب شدن ملااختر به عنوان جانشین، نفوذ این گروه در بیشتر ولایات افغانستان گسترش یافته است.

از طرف دیگر، دولت افغانستان از آمریکا و برخی از جوامع بین‌المللی خواسته است تا با فشار بر پاکستان، این کشور را متقاعد کند تا با عدم حمایت از طالبان، پناهگاههای آنها را نابود کند.

«نواز شریف» نخست وزیر و «راحیل شریف» رئیس ستاد ارتش پاکستان با سفر به واشنگتن با مقامات آمریکایی در این باره بحث و تبادل نظر کردند.

چند هفته گذشته نشست «قلب آسیا» درباره افغانستان در اسلام‌آباد برگزار شد و قرار شد تا با سفر رئیس ستاد ارتش پاکستان به کابل مقدمات برگزاری دور دوم مذاکرات صلح را ایجاد کند.

بر اساس گزارش‌های برخی رسانه‌ها، مقامات پاکستان به طالبان پیشنهاد دادند یا به مذاکرات صلح بپیوندند و یا اینکه این کشور را ترک کنند.

نزدیک به دو هفته است که جنگجویان طالبان حملات شدیدی را در جنوب افغانستان آغاز کرده‌اند.

دو تیم ویژه نیروهای آمریکایی و انگلیسی نیز برای جلوگیری از سقوط این ولایت به دست طالبان به این ولایت اعزام شده‌اند.

ولایت هلمند که زادگاه اصلی طالبان در افغانستان محسوب می‌شود، این روزها صحنه درگیری شدید میان جنگجویان طالبان و نیروهای امنیت ملی افغانستان است.

کارشناسان معتقدند که طالبان سعی دارند تا پایگاه مرکزی خود را در این ولایت تاسیس کنند تا از زیر فشار پاکستان برای پیوستن به مذاکرات صلح رهایی یابند.

طالبان افغانستان در وب‌سایت رسمی خود در مورد جنگ هلمند نوشتند که جنگجویان این گروه بزودی و بطور کامل تمام مناطق این ولایت را از کنترل نیروهای امنیتی افغانستان و نیروهای ائتلافی خارج می‌کنند و «پرچم سفید» این گروه را بر کوههای آن نصب خواهند نمود.

طالبان افغانستان قبلا شروطی را برای پیوستن به مذاکرات صلح اعلام کردند که خروج تمام نیروهای خارجی یکی از آنها است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟