تلاش طالبان برای انتخاب رهبر جدید

  • انتشار: ۵ جوزا ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 13207

مجلس شورای طالبان روز سه شنبه برای سومین روز پیاپی برای تعیین جانشین ملا اخترمنصور تشکیل جلسه داد.

به گفته یکی از منابع آگاه در گروه طالبان، نشست این شورا به محض انتشار خبر کشته شدن ملا اختر در یک نقطه محرمانه و احتمالا در منطقه مرزی بین افغانستان و پاکستان برپا شد.

یک مسوول در طالبان گفته است که اعضای این مجلس که بین 12 تا60 نفر هستند از ترس هدف قرار گرفتن توسط هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی دائما محل استقرار خود را تغییر می دهند.

یک مسوول در گروه طالبان بزرگترین چالش این گروه را گذر از تفرقه و تشتت و حفظ وحدت افراد این گروه عنوان کرده است.

انتخاب ملااختر منصور درپی کشته شدن رهبر اسبق طالبان، پرده از اختلاف های درونی عمیق در بین این گروه برداشت، در آن هنگام برخی واحدهای طالبان حاضر نشدند رهبری وی را بپذیرند و اعلام کردند از این گروه منشعب شده اند.

طلعت مسعود افسر بازنشسته پاکستانی و متخصص در پرونده های امنیت ملی به فرانس پرس گفته است: رهبر جدید طالبان باید نخست بتواند همه گروه های مختلف این جریان را باهم متحد کند، این گروه نمی خواهد مانند دفعه قبل، بار دیگر با انشعاب و چند دستگی مواجه شود. ممکن است دسترسی به یک نتیجه مورد قبول اکثریت، زمان ببرد. مذاکرات در بین اعضای مجلس درجریان است و شامل همه قضایا می شود.

یک مسوول بلندپایه دیگر طالبان در شمال غرب پاکستان در این باره گفته است: ما نیاز به رهبری داریم که بتواند به توافق دست یابد ، ما به جنگجو نیاز نداریم.

این گزارش از ملا یعقوب پسر 25 ساله ملا عمر به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی رهبری طالبان خبر داد و می افزاید: رحیم الله یوسف زی تحلیلگر پاکستانی می گوید این فرد می تواند در بین گروه های مختلف این جریان وحدت ایجاد کند زیرا وی فرزند موسس طالبان است که درسال 94 میلادی آن را پایه گذاری کرد. ولی جوانی وی چالشی در برابر انتخابش به عنوان یک رهبر است.

سراج الدین حقانی فرزند موسس شبکه حقانی یکی دیگر از نام های مطرح برای رهبری است ولی وی احتمالا به دلایل شخصی این پیشنهاد را رد می کند.

حقانی به دلیل این که نام شبکه حقانی درفهرست تروریستی امریکاست و برای دستگیری وی ده میلیون دالر جایزه تعیین شده ، انتخابش ممکن است با بحث و جدل هایی مواجه شود.

یک منبع دیگر گفت، ممکن است گروه های طالبان تن به رهبری دوگانه ای برای این جریان بدهند و یعقوب را بعنوان رهبر صوری و حقانی را به عنوان مدیر و مغز متفکر آن انتخاب کنند.

علاوه براین دو، ملا عبدالغنی برادار و ملا ذکی قیوم از دیگر نام های مطرح برای جانشینی رهبر کشته شده طالبان هستند. ملابرادر به ملاعمر در تاسیس طالبان کمک کرده بود و تا قبل از دستگیری در سال 2010 در پاکستان، معاون وی به شمار می رفت. مقامات پاکستانی وی را درسال 2013 آزاد کردند ولی همچنان محکوم به اقامت اجباری در محل تعیین شده توسط دولت پاکستان است.

ملاقیوم هم از افراد قدیمی گروه طالبان است که از مخالفان سرسخت گفت و گوهای صلح و از مخالفان اولیه ملامنصور بود ولی تنها درماه گذشته با اختر اعلام بیعت کرد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟