تلاش سفارت آمریکا برای فراری دادن فرمانده الأنبار

  • انتشار: ۱۶ سرطان ۱۳۹۸
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 65575

سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق اعلام کرد، سفارت آمریکا در عراق به منظور تبرئه فرمانده عملیات الانبار برای فراری دادنش به خارج از کشور، وارد عمل شده است. همچنین این سفارتخانه در تحقیقات کمیته تحقیقاتی در خصوص پرونده این فرمانده مداخله می‌کند.

محمد محیی، سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق در گفت‌وگو با شبکه المیادین گفت: اطلاع از گفت‌وگوی میان محمود الفلاحی، فرمانده عملیات الانبار و یکی از مزدوران سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) اتفاقی بوده است. سفارت آمریکا در عراق برای فراری دادن الفلاحی به خارج از کشور تلاش دارد او را تبرئه کند.

وی افزود: این سفارتخانه همچنین به منظور تحریف نتایج تحقیقات در خصوص ارتباط الفلاحی با سیا وارد عمل شده و در روند فعالیت کمیته تحقیقات درباره این مساله مداخله می‌کند. باید سفارت آمریکا و نیز نیروهای این کشور به دلیل نقش مشکوکش در عراق محکوم شوند.

محیی ادامه داد: از زمانی که واشنگتن وارد عراق شده است به دلیل جنایت‌هایی که مرتکب می‌شود ما همواره با این کشور مقابله می‌کنیم، نمی‌توان به آمریکا اطمینان کرد یا رفتار مسالمت‌آمیزی با آن داشت.

همچنین حسین علاوی از اساتید آکادمی عراق گفت: ما در خصوص تحلیل فایل صوتی که میان فرمانده عملیات الانبار و یکی از مزدوران سازمان اطلاعات آمریکا صورت گرفته در انتظار یک گزارش فنی از سوی وزارت دفاع هستیم. در صورتی که از خبر ارتباط این افسر نظامی با آمریکایی‌ها اطمینان حاصل شود، قانون درباره وی تصمیم‌گیری خواهد کرد.

وی افزود، به منظور بی‌طرف بودن این گزارش، باید بر فعالیت کمیته تحقیقات نظارت شود.

نجا حسن علی الشمری، وزیر دفاع عراق پس از انتشار فایل صوتی توسط شبکه رسانه‌ای مقاومت دستور داد، کمیته تحقیقاتی در این خصوص تشکیل شود.

وزارت دفاع عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: هدف از تشکیل این کمیته خدمت به منافع عمومی و بیان حقایق جهت حفظ امنیت کشور است. الفلاحی در این فایل صوتی ضمن گفت‌وگو با یکی از مزدوران سازمان اطلاعات آمریکا اطلاعاتی را در خصوص موقعیت‌های ارتش و مقاومت عراق به ویژه گردان‌های حزب‌الله عراق در مقابل ارتش آمریکا ارائه می‌دهد.

در این تماس تلفنی مزدور سیا از الفلاحی سپاسگزاری کرده و به او می‌گوید: “همه جزئیات درست بودند”. این مکالمه تلفنی میان فرمانده عملیات الانبار و مزدور سیا پیرامون هدف قرار گرفتن پایگاه حشد شعبی در عراق و ایجاد بی‌ثباتی در صحنه سیاسی و امنیتی این کشور توسط اسرائیل است.

براساس این فایل صوتی مساله مهم محتوای مکالمه میان دو نفر مذکور است، چرا که در این گفت‌وگوی تلفنی مزدور سیا از الفلاحی می‌خواهد اطلاعاتی را در خصوص مختصات جغرافیایی حضور گروه‌های حشد شعبی مقاومت در منطقه القائم ارائه دهد و پس از اینکه این افسر عراقی برای ارائه این اطلاعات اعلام آمادگی کرد، مزدور سیا به او تاکید می‌کند که این مختصات به نفع اسرائیل است و این رژیم پایگاه‌های گروه‌های مقاومت را با حملات نظامی هدف قرار خواهد داد.

گزارش‌های مطبوعاتی حاکی از آن هستند که نیروی هوایی رژیم صهیونیستی برای اولین و آخرین بار در ماه ژوئن ۲۰۱۸ گروه‌های عراقی را در مرزهای میان این کشور و سوریه هدف قرار داد که بر اثر آن ۵۳ نظامی از این گروه‌ها کشته شدند.

این فایل صوتی بسیار رسواکننده است اما دولت عراق تلاش دارد از طریق ارجاع این موضوع به وزارت دفاع آن را مهار کند. وزارت دفاع ضمن تشکیل کمیته تحقیقات در خصوص درست بودن این فایل صوتی هنوز درباره این‌که آیا این صدا متعلق به فرمانده عملیات الانبار است یا خیر، اظهارنظری نکرده است اما انتظار می‌رود عادل عبدالمهدی، نخست وزیر این کشور در نشست خبری درباره آن اظهارنظر کند.

هنوز بغداد هیچ اطلاعاتی در خصوص این تحقیقات و اینکه آیا وزارت دفاع الفلاحی را بازداشت کرده است یا خیر اطلاعاتی منتشر نکرده است و حالتی از سکوت در میان نخبگان سیاسی عراق و رهبران احزاب این کشور حاکم است و همگی با این دلیل که در انتظار نتایج تحقیقات رسمی هستند از اظهارنظر امتناع می‌کنند و تنها گردان‌های حزب‌الله عراق در بیانیه‌ای بر ضرورت مجازات خیانتکاران و مزدوران تاکید کردند. این گردان‌ها اعلام کردند لیست خیانتکاران در میان نیروهای مسلح عراق بسیار عریض و طویل است و نیز منابع رسمی در این گردان‌ها گزارش دادند، سفارت آمریکا به اعمال فشار خود در بغداد ادامه می‌دهد تا روند تحقیقات در خصوص این فایل صوتی را تحت‌الشعاع قرار دهد.

در این فایل صوتی ماهیت صاحب صدای کسی که مزدور سازمان اطلاعات آمریکاست مشخص نشده است اما این فرد با الفلاحی به لهجه عراقی صحبت می‌کند.

این حادثه تنها چند روز بعد از اعلام تصمیم نخست وزیر عراق مبنی بر الحاق همه گروه‌های نظامی از جمله گروه‌های حشد شعبی به نیروهای مسلح عراق صورت گرفت که براساس این تصمیم، گروه‌های مذکور مخیر شده‌اند میان ادغام کامل با ارتش عراق یا ترک سلاح و پیش گرفتن فعالیت‌های سیاسی یکی را انتخاب کنند.

تحلیلگران امور عراق معتقدند، این حادثه به نوعی نسبت به تشدید تنش بزرگ در داخل عراق هشدار می‌دهد و در چارچوب اختلافات میان آمریکا و ایران قرار دارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟