تلاش امریکا برای انتقال ۱۵۰ خلبان افغانستانی از تاجیکستان

  • انتشار: ۱ عقرب ۱۴۰۰
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 122973

یک مقام ایالات متحده می‌گوید، دولت امریکا تلاش دارد تا ۱۵۰ خلبان افغان را که در تاجیکستان به سر می‌برند به امریکا منتقل کند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام امریکایی گزارش داده که به زودی حدود ۱۵۰ خلبان نیروی هوایی افغانستان تحت آموزش امریکا و دیگر پرسنل که تاجیکستان به سر می‌برند منتقل می‌شوند.

این مقام امریکایی که نخواسته نام‌اش گرفته شود در گفتگو با رویترز از ارائه جدول زمانی برای این انتقال خودداری کرده، اما گفته که ایالات متحده می‌خواهد همه کسانی را که همزمان به تاجیکستان منتقل شده اند، جابجا کند. جزئیات طرح ایالات متحده قبلاً گزارش نشده است.

پرسنل افغان در تاجیکستان آخرین گروه عمده خلبانان آموزش دیده توسط ایالات متحده را نمایندگی می کنند که گمان می رود پس از پرواز ده ها هواپیمای پیشرفته نظامی از مرز افغانستان به تاجیکستان و ازبکستان در ماه آگوست در آخرین لحظات جنگ با طالبان، همچنان در بلاتکلیفی به سر می برند.

در جمع خلبان‌ها و نظامیان افغان که پس از تسلط طالبان بر افغانستان به تاجیکستان فرار کرده و آنجا در بازداشت به سر می‌برند، یک زن خلبان حامله نیز است که می‌گوید، نگران بچه خود است.

این خلبان زن با بیش از ۱۴۰ پرسنل نظامی دیگر افغان در یک منطقه کوهستانی تاجیکستان نگهداری می‌شود.

او به رویترز گفته‌است که در بازداشت به سر می‌برد و حتی نمی‌تواند سونوگرافی انجام دهد یا به بیمارستان مراجعه کند.

این خلبان زن گفته می‌ترسد پسرش به‌زودی در اسارت عجیب و غریبی در روستاهای تاجیکستان به دنیا آید.

او اظهار داشته‌است: «من واقعاً نگران بچه‌ام هستم.»

او گفته مقامات تاجیکستان درخواست وی را برای انتقال به بیمارستان که یک ساعت یا بیشتر فاصله دارد رد کرده‌اند.

او می‌گوید: «آنها می‌گویند نه. وقتی زمان زایمان شما فرا برسد ما شما را به بیمارستان می‌بریم و شما را به اینجا باز می‌گردانیم.»

گروه وی نزدیک به دو ماه است که در تاجیکستان بازداشت شده‌است و امیدوار است ایالات متحده آنها را در نهایت از این کشور خارج کند تا پناهنده در امریکا شود؛ اما به دلایلی که مشخص نیست، هنوز این اتفاق نیفتاده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟