تقارن عجیب دو رویداد

  • انتشار: ۵ میزان ۱۳۹۹
  • سرویس: دیدگاهگوناگون
  • شناسه مطلب: 95129

کمیته تماس هیئت‌های طالبان و افغانستان در قطر، مشغول رایزنی درباره شیوه‌نامه و برنامه‌های نشست‌های آتی مذاکرات بین‌الافغانی هستند. گفته می‌شود بخشی از موضوعات اختلافی حل شده است اما تعدادی از مسائل مثل حقوق زنان و شیعیان، هنوز مورد اختلاف است. به نظر می‌رسد که طالبان با این دو موضوع کنار نمی‌آیند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان هم دو روز پیش با صراحت گفت که شیعیان فقط حق زندگی در افغانستان دارند و طالبان نمی‌توانند فقه جعفری را در نظام آینده افغانستان به رسمیت بشناسند. عبارتی که سخنگوی طالبان به کار برده به این معنا است که احوال شخصیه اهل تشیع هم برای این گروه رسمیت ندارد.

احوال شخصیه تشیع، مسائل حقوقی هستند که در محاکم مناطق شیعه‌نشین قابل اجرا بوده و اگر بین دو تن از شیعیان اختلاف حقوقی پیش می‌آید، طبق دیدگاه و فقه امام جعفر صادق(ع) حل و فیصله می‌کنند.

این نکته در آینده، به چالش جدی در برابر شیعیان افغانستان تبدیل خواهد شد. همچنین طالبان تاکنون با حق کار و حق تحصیل زنان هم به معنای واقعی کلمه موافقت نکرده و ندارند. آنچه در رسانه‌ها از تغییر دیدگاه طالبان نسبت به زنان گفته می‌شود، فقط بازی با الفاظ است و جنبه عملی ندارد. طالبان از بدو شکل‌گیری همواره گفته‌اند که بر اساس شریعت اسلام، حقوق زنان را در نظر می‌گیرند اما نکته اینجاست که طالبان طبق دیدگاه خود، آیات و روایاتِ مرتبط با حقوق زنان را تفسیر می‌کنند که حاصل آن جز زندانی شدن زن در زندانی به اسم “خانه”، حاصل دیگری ندارد.

در چنین مقطعی از تاریخ سرنوشت‌ساز برای مردم افغانستان به خصوص شیعیان و بانوان، دانشجویی از قشر بانوان و جامعه شیعی افغانستان، رتبه اول کنکور امسال را از آن خود کرده است. تقارن رایزنی روی حقوق زنان و شیعیان در قطر و کسب رتبه اول کنکور توسط یک دختر شیعه‌مذهب، عجیب است. این رویداد در زبان بی‌زبانی به طالبان پیام داد که اگر خواهان افغانستان سربلند، باسواد، متکی به خود و سرفراز هستید، خیال نادیده گرفتن شیعیان و بانوان را از سر بدر کنید چون اگر شیعیان و بانوان در افغانستان نادیده گرفته شوند، این کشور دو بازوی پرتوان خود را از دست خواهد داد و دیگر کمتر افتخاری است که افغانستان به آن ببالد.

محمد مرادی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟