تفاوت میان هدست و هدفون و هندزفری و ایرفون

  • انتشار: ۴ حوت ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 106768

در این نوشته به تفاوت های میان هدست، هدفون، هندزفری و ایرفون پرداخته شده است. تفاوت میان اینها چیست؟

تفاوت میان هدست، هدفون، هندزفری و ایرفون
تفاوت میان هدست، هدفون، هندزفری و ایرفون

برای پاسخ دادن به این سوال لازم است شما با گوشی های مختلف آشنا باشید زیرا متناسب با نام شان، کارایی های شان هم با یکدیگر تفاوت دارد.

تفاوت میان هدست، هدفون، هندزفری و ایرفون را در حقیقت می توان بسته به نوع استفاده از هر کدام از آن ها در توانایی مکالمه و یا عدم امکان آن شناخت.

با بیشتر شدن و تنوع فراوان لوازم الکترونیکی، تولید لوازم جانبی آنها هم به همان نسبت گسترش پیدا کرده است. این تنوع در بسیاری از موارد سردرگمی مصرف کننده را نیز به همراه خواهد داشت.

همان گونه که همه ما می دانیم قدم اول برای تهیه و خرید لوازم مختلف، داشتن اطلاعات اولیه از محصول مورد نظر می باشد. خرید لوازم صوتی با نام های هدست، هدفون، هندزفری، ایرفون و… همیشه با سوالاتی برای مصرف کننده همراه بوده است. ما در این مطلب به بیان فرق این لوازم جانبی پرداخته ایم.

در واقع هدست، هدفون و هندزفری ابزارهای تسهیل ارتباط تلفنی و همچنین شنیداری می باشند که با وجود عملکردهای مشابه، تفاوت‌های کلیدی دارند که می‌توان هر یک از آن‌ها را به عنوان یک وسیله جداگانه در نظر گرفت.

آگاهی از تفاوت میان این لوازم جانبی موبایل و کامپیوتر به کاربران کمک می ‌کند تا انتخاب درستی داشته باشند و خریدی متناسب با وسیله مورد نظرشان انجام دهند.

هدست

هدست در واقع نوعی هدفون است که علاوه بر وجود دو عدد گوشی که برای گوش دادن تعبیه شده اند میکروفونی برای ارسال صدا هم دارد. به عبارت دیگر به کمک هدست برخلاف هدفون می‌توان یک ارتباط دو طرفه بر قرار کرد.

میکرفون های موجود در هدست ها نسبت به هندزفری و هدفون از لحاظ راحتی استفاده توسعه پیدا کرده به این شکل که در هدست میکروفون آن به صورت چرخشی حرکت می‌ کند و هر مصرف کننده با توجه به نیاز خود می‌تواند موقعیت و فاصله آن را با صورت و بدن خود تنظیم کند.

تفاوت میان هدست، هدفون، هندزفری و ایرفون
تفاوت میان هدست، هدفون، هندزفری و ایرفون

از طرف دیگر انواعی از هدست ها در بازار وجود دارند که مستقیماً به کامپیوتر یا تلفن شما قابل اتصال هستند به همین دلیل هدست ها مناسب ‌ترین وسیله برای استفاده در مراکز تماس و همین طور سیستم‌ های تلفنی و پاسخگویی مبتنی بر VoIP هستند.

همین طور از آن ‌ها می‌ توان برای ضبط فیلم آموزشی و همین طور برای بازی‌ های کامپیوتری آنلاین که در آن شرکت کنندگان با هم به صورت گفتاری هم ارتباط دارند و در حین بازی با هم صحبت می‌کنند.

در حقیقت با داشتن هدست شما با دستگاه ارتباطی تان چه تلفن است و چه کامپیوتر هماهنگ می ‌شوید و به مرور بعد از استفاده از آن تأثیر آن را در بهبود وضعیت کاری و همین طور صرفه جویی در مصرف زمان کاملا حس می ‌کنید. 

هدفون

از دیگر لوازم جانبی موبایل و کامپیوتر هدفون ها هستند. هدفون در حقیقت وسیله‌ ای است دارای دو گوشی به نسبت بزرگتر از هدست  که با هدف پوشاندن کل گوش به این صورت طراحی شده است تا بتواند صدای اطراف را برای مصرف کننده به حداقل برساند.

هدفون ها برخلاف هدست ها دارای بلندگو نیستند و کاربرد شان بیشتر برای گوش کردن به موسیقی، آموزش زبان های مختلف و چیزهایی از این دست  می ‌باشد.

در حقیقت دلیل اصلی این که گوشی هدست نسبت به گوشی هدفون کوچ کتر است این است که این وسیله جانبی اغلب در مراکز تماس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت میان هدست، هدفون، هندزفری و ایرفون
تفاوت میان هدست، هدفون، هندزفری و ایرفون

مراکز تماس به دلیل این که اغلب محیط ‌های شلوغی هستند و هرچه قدر گوش با بلندگوهای بزرگتری پوشش داده شود فرد بلندتر صحبت می ‌کند و همین امر باعث شلوغ‌ تر شدن مرکز تماس و ایجاد مزاحمت برای سایر کارکنان مرکز تماس می‌شود.

به همین علت است که اغلب هدست ها گوشی کوچکتری دارند و در هنگام تهیه هدست همیشه به مصرف کننده ها توصیه می‌ شود که هدست تک گوش برای مرکز تماس تهیه شود، چون کارمند این مرکز علاوه بر تمرکز روی تماس خود باید از محیط اطراف خود نیز با خبر باشد و با بلند صحبت کردن مزاحم همکاران خود نشود.

اما در هدفون که معمولاً برای یادگیری آموزشی یا گوش دادن به موسیقی استفاده می ‌شود نیازی به توجه به محیط اطراف نیست به همین دلیل گوشی‌ های آن ‌ها را بزرگ‌ تر می ‌سازند.

 هندزفری

هدفون داخل گوش که اغلب به نام هندزفری در میان کاربران شناخته می ‌شود وسیله‌ ای است که این روزها جزئی از لوازم جانبی همه تلفن‌ های همراه است.

این وسیله برخلاف هدست ها و هدفون ها دیگر از بخشی که روی سر قرار بگیرد تشکیل نشده و گوشی ‌های آن به اندازه ‌ای کوچک هستند که کاملاً داخل گوش قرار می‌ گیرند و هردو از طریق سیم با وسایل دیگر مرتبط می‌ شوند.

تفاوت میان هدست، هدفون، هندزفری و ایرفون

هندزفری ها به دلیل سادگی حمل و کوچک بودن شان برای استفاده روزانه همه‌ ی افراد مناسب می ‌باشد و مانند هدست علاوه بر گوشی میکروفون هم دارد ولی میکرفون آن به اندازه‌ی هدست که به طور تخصصی برای مرکز تماس طراحی شده قوی نیست ولی برای استفاده ‌ی روزانه ی همه‌ ی افراد مناسب می ‌باشد هم برای گوش دادن به موسیقی و هم برای پاسخ دادن به گوشی موبایل مناسب است.

یک تفاوت مهم دیگر که مابین هندزفری با دو دستگاه ذکر شده وجود دارد این است که هندزفری ها کاملاً داخل گوش قرار می‌گیرد و استفاده ‌ی طولانی مدت ازآن احتمال آسیب به گوش را زیاد می ‌کند ولی گوشی ‌های هدفون و هدست اطراف گوش را می‌پوشانند و در استفاده نرمال از آن آسیبی به گوش وارد نمی ‌شود.

ایرفون

 ایرفون ها تقریبا محصولاتی با کارایی هدفون ها هستند. ایرفون بیشتر برای موبایل، دستگاه پخش موسیقی یا همان ام پی تری و موارد مشابه استفاده می شوند.

اتصال این محصولات از طریق سیم و بلوتوث است و به دلیل وزن سبک شان کابرد بسیار زیادی دارد. ایرفون نیز مانند هدفون قابلیت مکالمه ندارد.