راهنمای کامل تغییر رنگ خودرو در ۷ مرحله

  • انتشار: ۲۴ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 74097

شاید بتوان گفت پس از انتخاب مدل خودرو، رنگ خودرو برای اکثر افراد در درجه دوم اهمیت قرار دارد، با این حال ممکن است بسیاری از رنگ ماشین خود راضی نباشند و به فکر تغییر رنگ خودرو افتاده باشند. اگر شما هم جرو چنین دسته ای هستید با خبرگزاری اطلس همراه باشید.

اگر در بالکن یک آپارتمان واقع در طبقه چهارم یک مجمع مسکونی مشرف به یک بزرگراه بایستید، ردیف‌هایی منظم از خودروها را می‌بینید که همچون مارهای خسته آرام آرام به سوی مقاصد مختلف در دل شهر می‌خزند و از دید شما محو می‌گردند؛ بیشتر این خودروها به رنگ سفید، مشکی و نقره‌ای هستند و اتومبیل‌های قرمز، آبی، سبز و زرد به صورت دانه‌ای در صفوف دیگر خودروها به چشم می‌خورند، این خود نشان می‌دهد که بیشتر شهروندان ایرانی هم مانند مردم دیگر کشورها خودروهای سفید، مشکی و نقره‌ای رنگ را به خودروهای رنگارنگ ترجیح می‌دهند و شرکت‌های ماشین‌سازی نیز با احترام به این ذائقه مردم بیشتر خودروهای خود را به این رنگ‌ها تولید می‌کنند.

تغییر رنگ خودرو

حال سؤال اینجاست که اگر شما صاحب یک خودرویِ مثلا قرمز رنگ هستید و شفافیت و درخشندگی رنگ اتومبیلتان سبب می‌شود از لحظه‌ی بیرون آوردن ماشین از پارکینگ منزل تا هنگامی که شب‌هنگام به خانه بر می‌گردید، مورد توجه نگاه‌های خودی و بیگانه قرار بگیرید یا حین رانندگی در داخل شهر یا بزرگراه مرتب از سوی پلیس توقف داده شده و مورد پرسش قرار می‌گیرید، چه کار باید بکنید؟ پاسخ پرسشتان بسیار آسان است، شما می‌توانید رنگ خودرو خود را تغییر دهید اما نه به هر رنگی!

به یاد داشته باشید که پلیس در ایران و شاید برخی کشورهای دیگر هیچگاه اجازه نمی‌دهد رنگ خودرو خود را به رنگ‌های ترکیبی، رنگ‌هایی که برای استتار از آن استفاده می‌شود یا رنگ خودروهای سازمان‌ها و نهادهای خاص مثل هلال احمر و دیگر سازمان‌های کمک رسان، تغییر دهید. تغییر رنگ خودرو از رنگ‌های سفید، مشکی و نقره‌ای به رنگ‌های شادتر مثل قرمز و بالعکس مستلزم طی مراحل تقریبا هفت گانه قانونی می‌باشد.

مرحله اول: مراجعه به مراکز تعویض پلام خودرو برای
تغییر رنگ خودرو

در این مرحله کافی‌ست آدرس نزدیکترین مرکز تعویض پلاک در شهر خود را بلد باشید، اگر مالک خودرو هستید و مدارک شناسایی خودرو به نام خودتان است، با دردست داشتن اصل کارت ملی و مدارک شناسایی خودرو به یکی از مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید. در صورتیکه خودتان وقت این کار را ندارید، می‌توانید از نماینده قانونی خود بخواهید این کار را برایتان انجام دهد، نماینده قانونی شما باید اصل کارت ملی و شناسنامه شما و مدارک شناسایی خودرو را به همراه داشته باشد در غیراینصورت تغییر رنگ خودرو شما در همین مرحله متوقف می‌شود.

مرحله دوم: پرکردن درخواست کتبی تغییر رنگ خودرو

مرحله دوم در تغییر رنگ خودرو، پرکردن فرم درخواست تغییر رنگ خودرو می‌باشد؛ در این مرحله فرمی به شما داده می‌شود که باید مشخصات خودرو و مشخصات مالک را در آن بنویسید. علاوه بر مدارک اولیه، مدارک دیگری که محل سکونت مالک خودرو را ثابت کند و گواهی عدم خلافی نیز لازم است. بیمه شخص ثالث را فراموش نکنید چون به خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث مجوز تغییر رنگ خودرو داده نمی‌شود. اینک رنگ مورد علاقه خود را برای خودرو انتخاب کنید و عوارض شهرداری را بپردازید. یادتان باشد رنگی که برای خودرو خود انتخاب می‌کنید همرنگ تاکسی‌ها و خودروهای نیروهای مسلح نباشد.

مرحله سوم: تأیید اصالت خودرو

در مرحله سوم تغییر رنگ خودرو، اصالت اتومبیل شما از سوی کارشناس مرکز تعویض پلاک تأیید می‌شود. کارشناس مربوطه مشخصات موجود در فرم پر شده را با مشخصات اتومبیل شما تطبیق می‌دهد تا مطمئن شود قطعات اصلی آن به شمول اتاق یا موتور تعویض نشده باشد. در صورتیکه مشخصات درج شده در فرم با مشخصات خودرو شما تطبیق داشته باشد، کارشناس فرم تأیید را امضا و مهر می‌کند.

مرحله چهارم: تأیید تقاضای تغییر رنگ خودرو

در مرحله چهارم از مراحل هفت‌گانه تغییر رنگ خودرو، مدیر فنی مرکز تعویض پلاک فرم تقاضای تغییر رنگ خودروی شما را تأیید می‌کند. البته استعلام‌های مورد نیاز از اداره آگاهی و پلیس راهنمایی رانندگی که نشان دهد شما خاطی نیستید و خودرو شما سرقتی نیست قبل از  تأیید تقاضای تغییر رنگ خودرو از سوی مدیر فنی انجام شده‌است.

مرحله پنجم: مراجعه به صافکار-نقاش برای انجام تغییر رنگ خودرو

در مرحله پنجم تغییر رنگ خودرو و در حالیکه تمام مراحل قانونی مورد نیاز را انجام داده‌اید، کافی‌ست به یک صافکار-نقاش ماهر مراجعه کنید و از وی بخواهید در اسرع وقت و به بهترین شکل ممکن رنگ دلخواهتان را روی خودروی شما بزند. البته فرد صافکار-نقاش ابتدا تأییدیه تغییر رنگ خودرو‌ی شما را می‌بیند و سپس اقدام به رنگ کردن می‌کند.

تغییر رنگ خودرو

مرحله ششم: تأیید رنگ جدید در مرکز تعویض پلاک

در این مرحله از مراحل مختلف تغییر رنگ خودرو، باید بار دیگر به مرکز تعویض پلاک مراجعه کنید و از کارشناسان مرکز بخواهید رنگ تازه‌‌ی خودرو شما را تأیید کند. خودروی شما اینک با رنگ تازه‌ای که به خود گرفته انگار به یک خودرو دیگر تبدیل شده‌است. در این مرحله باید تأیید شود رنگ تازه همان رنگی است که در فرم تقاضا برای تغییر رنگ خودرو انتخاب کرده بودید. در صورت مشاهده هرگونه عدم هماهنگی بین فرم درخواست تغییر رنگ خودرو و ظاهر جدید ماشین شما، فرم شما تأیید نمی‌شود و خودرو باید دوباره به همان رنگی برگردد که شما از آن متنفر بودید.

مرحله هفتم و پایانی: صدور مدارک شناسایی جدید برای خودرو شما

مرحله پایانی تغییر رنگ خودرو، صدور کارت خودرو جدید برای اتومبیل شما می‌باشد چراکه اینک خودرو شما رنگ تازه به خود گرفته و ظاهر فیزیکی آن با مدارک قبلی همخوانی ندارد. در این مرحله، رنگ تازه خودرو در مدارک شناسایی تازه درج می‌گردد.  توجه داشته باشید تا زمانیکه کارت ماشین جدید را دریافت نکرده‌اید، از رانندگی خودداری کنید چون پلیس خودرو شما را متوقف می‌کند.

اینک که هفت خان رستم تغییر رنگ خودرو را پشت سر گذاشته‌اید، اتومبیل خود را در حیاط خانه ویلایی خود پارک کنید، یک صندلی روی چمن‌های باغچه بگذارید و در حالیکه از چای داغ یا یک نوشیدنی سرد لذت می‌برید، خوب به خودرو تغییر رنگ داده شده خود نگاه کنید و لذت ببرید! حتی می‌توانید با استناد به گناه نبودن دروغ سفید به همسایه‌ها بگویید یک خودرو جدید خریده‌اید. حالا شما نه‌تها خودرو خود را تغییر رنگ داده‌اید که با مراحل متعدد مختلف تغییر رنگ خودرو نیز آشنا شده‌اید، مراحلی که با صرف هزینه‌ی شاید زیاد و زمان چند روزه یا شاید هم چند هفته صورت گرفته‌است.

به عنوان سخن پایانی به یاد داشته باشید که تغییر رنگ خودرو ممکن است اما نه به هر رنگی!