تغذیه مناسب ماه رمضان با توجه به شیوع کرونا

  • انتشار: ۴ ثور ۱۴۰۰
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 111196

روزه داری، هوای گرم، تشنگی، کم آب شدن بدن و ویروس کرونا شاید خیلی سخت با یکدیگر جمع شوند؛ عده ای ممکن است به همین دلیل از گرفتن روزه خودداری کنند و آن را برای سلامت بدن و دستگاه ایمنی شان خطرساز بدانند.

تغذیه مناسب ماه رمضان در ایام کرونایی
تغذیه مناسب ماه رمضان در ایام کرونایی

عده ای نیز همچنان بر عقاید خود پایبندند و اگر از آسمان آتش هم ببارد باز هم روزه شان سر جای خود است. این مقاله برای آن دسته افرادی است که تحت هر شرایطی بر عقیده شان استوارند.

رعایت اصول صحیح تغذیه در ماه رمضان

این که بدانیم نحوه صحیح تغذیه در این ماه با توجه به شیوع کرونا باید چگونه باشد تأثیر مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت ‌ها به خصوص ویروس کرونا دارد.

 این که تعادل و تنوع در برنامه غذایی مان را رعایت کنیم و بدانیم چگونه از گروه‌ های غذایی و جایگزین‌ های آنها، انرژی، پروتئین و ریز مغذی‌ های مورد نیاز بدن استفاده کنیم موجب بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن مان می شویم.

روزه داران در صورت عدم رعایت اصول تغذیه صحیح در وعده سحر و افطار و یا حذف یکی از وعده‌ها به ویژه وعده سحری، موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن شان می شوند.

روزه داشتن در ماه رمضان به علاوه آثار معنوی ای که بر جای می گذارد، اثرات جسمانی بسیار ارزشمندی نیز دارد. رعایت یک برنامه ی غذایی صحیح در ماه مبارک رمضان بیشتر از هر چیزی از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا در کنار برکات معنوی بتوان شیوه های غذایی نادرست را اصلاح کرد. 

همان طور که گفته شد با توجه به شیوع ویروس کرونا رعایت اصول صحیح تغذیه در این ماه مبارک می تواند تاثیر مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن داشته باشد.

گرفتن روزه در کنار یک برنامه غذایی مطلوب و صحیح در این ایام در جلوگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر و اغلــب بیماریهای که عادات غلط غذایی، چاقی و افزایش وزن در بروز آنها دخالت دارند بسیار کمک کننده است. 

تغذیه مناسب ماه رمضان در ایام کرونایی
تغذیه مناسب ماه رمضان در ایام کرونایی

روزه‌داران در این روزها اگر گرانی ها و تورم اجازه بدهد باید از همه گروه ‌های غذایی که شامل نان ، میوه‌ها ،سبزی‌ها، گوشت و تخم مرغ، لبنیات و حبوبات و غلات و مغزها استفاده کنند!

توجه داشته باشید که مصرف سه وعده غذایی یعنی افطاری، شام و سحری برای افراد روزه دار بسیار ضروری است. دقت کنید که در وعده های مختلف از غذاهای دارای حجم کم و همچنین سرشار از مواد مغذی که کم نمک، کم چرب و کم شیرین هستند استفاده شود.

چرا که مصرف زیاد قند، نمک و چربی باعث می شود سیستم ایمنی بدن فرد دچار ضعف شده و مستعد بیماری های مختلف از جمله ویروس کرونا شود.

این نکته را از یاد نبرید که کم آب شدن بدن و در پی آن خشک شدن گلو می تواند زمینه را برای ابتلا به کرونا ویروس فراهم کند، پس سعی کنید در وعده سحر سبزی هایی که دارای آب هستند و در طول روز از تشنگی و کم آبی بدن جلوگیری می کنند مصرف نمایید.

نوشیدنی های که شیرینی زیادی دارند مانند نوشابه ها ، شربت ها و چای خیلی شیرین و پررنگ نیز باعث تشنگی، خشکی فضای دهان و گلو در طول روز می شوند و حد الامکان از این مواد غذایی در وعده سحری استفاده نکنید.

مصرف چیزی در حدود ۸ لیوان آب و دیگر مایعات طبیعی و همچنین سبزیجاتی که آب بیشتری دارند در فاصله افطار تا سحر ضمن حفظ ایمنی در شرایط کنونی برای پیشگیری و کنترل کرونا، بدن را از کم آبی در طول روزه داری حفظ می کند. 

غذایی که در سحر ماه مبارک رمضان میل می کنید از وعده های اصلی می باشد به خصوص افرادی که در طول روز فعالیت بیشتری دارند.

نوع غذاهایی که سحری خورده می شود با تامین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن نقش مهمی در حفظ کارایی و جلوگیری از کم آبی بدن، ضعف و خستگی دارد و باید توجه داشت مصرف غذا های چرب و سرخ شده و پر ادویه در وعده سحری موجب احساس تشنگی و خشکی دهان در طول روز می شود.

افطار و شام در ایام شیوع کرونا

هنگام افطار باید ضمن این که در خوردن زیاده روی نمی کنید از غذاهای سبک و در عین حال پر انرژی استفاده نمایید. مصرف یک لیوان آب گرم، چای کمرنگ و یا یک لیوان شیر گرم به همراه خرما یا عسل در شروع افطار و استفاده از غذاهای سبک مثل فرنی ، شیربرنج ، نان و پنیر و سبزی یکی از عادات غذایی بسیار خوب است.

شام هم به عنوان یکی از وعده های غذایی مهم در روزه داری باید مورد توجه قرار گیرد. بهتر است افراد روزه دار حدود یک ساعت بعد از افطار ساده و سبک به خوردن شام اقدام نمایند.

تغذیه مناسب ماه رمضان در ایام کرونایی
تغذیه مناسب ماه رمضان در ایام کرونایی

روزه داران عزیز در وعده های شام ماه مبارک با توجه به پرهیزات غذایی شان می توانند از گوشت قرمز، گوشت مرغ یا ماهی، حبوبات، نان یا برنج، انواع کوکوها البته به شکل کم روغن، خوراک های مختلف با نان سبوس دار همراه با سبزی و سالاد، ماست و یا دوغ میل کنند.

دقت داشته باشید که غذایی که به عنوان شام نوش جان می کنید باید کم چرب و همین طور کم نمک باشد. بعد از شام و تا قبل از خواب مصرف میوه و مایعات برای جبران کم آبی بدن و حفظ سلامت و ایمنی بدن توصیه می شود.

در وعده شام به جای استفاده از نوشیدنی های شیرین مانند انواع نوشابه های گازدار، دلسترها ، آب میوه های صنعتی وانواع شربت ها، توصیه می شود از آب آشامیدنی ، دوغ و عرقیات سنتی و شربت های خانگی که شیرینی زیادی ندارند استفاده شود.

این که شما در زمان بین افطار و شام و همچنین فاصله شام تا سحر از سبزی، سالاد و میوه استفاده کنید به دلیل اینکه منبع خوبی از ویتامین C و پیش ساز ویتامین A  می باشد می تواند سیستم ایمنی شما را تقویت کند که همین امر باعث می شود شما به بیماری های عفونی و ویروسی دچار نشوید که اگر هم دچار شدید بتوانید جان سالم به در ببرید.