تغذیه مناسب برای بیماران کرونایی

  • انتشار: ۲۷ عقرب ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 98413

تغذیه مهمترین عامل در حفظ سلامتی و کیفیت زندگی انسان است. با توجه به شیوع بیماری کووید ۱۹، و نبود راه درمانی مناسب برای این بیماری، تغذیه بیماران کرونایی نقش مهمتری در بهبود آنها ایفا می کند.

غذاهای مناسب کرونا
غذاهای مناسب کرونا

اغلب بیماران در مواجهه با بیماری دچار کاهش اشتها می شوند، اما در دوران نقاهت اشتهای آنها بازگشته و زمان مناسبی برای جبران کمبود آب، ویتامینها، پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن است.

با توجه به شیوع گسترده بیماری کووید ۱۹، تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابله با بیماری بسیار حائز اهمیت است.

از آنجایی که کرونا ریه ها را درگیر و سپس نابود می کند، توصیه می شود افراد سالم و بیماران از سیگار و قلیان استفاده نکنند.

زیرا تحریک ریه ها سبب به خطر افتادن سلامتی و خطر ابتلا به کووید ۱۹ را افزایش می دهد.

در روزهای سرد سال و بالارفتن میزان آلودگی هوا، توصیه می شود بیماران ریوی از منزل خارج نشوند.

جهت کاهش خطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹، بهتر است رژیمهای سخت لاغری را فراموش کنید تا سیستم ایمنی بدنتان ضعیف نشود.

با داشتن تغذیه سالم، دوری از آلودگی هوا، اجتناب از مصرف دخانیات و رعایت نکات بهداشتی شما می توانید میزان ابتلا به بیماری را کاهش دهید.

امروزه با شیوع بیماری ناشناخته کووید ۱۹، پزشگان به مردم توصیه می کنند تا یک رژیم غذایی سالم داشته باشند.

رژیمی که دارای تنوع و تعادل در مصرف باشد. یک رژیم غذایی متنوع رژیمی است که ۶ گروه اصلی غذایی نان و غلات، سبزی ها، میوه ها، شیر و فرآورده های آن، گوشت و تخم مرغ و مغز دانه ها در آن وجود داشته باشد.

کربوهیدرات، پروتئین و چربی های مفید

کربوهیدرات: شامل، برنج، انواع نان سبوس دار نظیر جو و سنگک، ماکارونی (ترجیحا سبوس دار)، رشته و غلات صبحانه، سبزی و میوه است که منبعی سرشاراز انرژی و مواد مغذی است و در برنامه غذایی بیمارن کرونایی باید گنجانده شود.

غذاهای مناسب کرونا
غذاهای مناسب کرونا

پروتئین: بهترین منابع پروتئین شامل انواع گوشت ها (قرمز، مرغ، ماهی و طیور)، انواع حبوبات (لوبیا، ماش، عدس، نخود و باقلا)، تخم مرغ، انواع لبنیات پاستوریزه (پنیر، شیر، ماست، کشک و دوغ) و انواع آجیل های بدون نمک، هستند، قادرند عضلات تنفسی شما را سالم نگه دارند.

از این رو بیماران کرونایی باید حداقل به میزان ۲ واحد پروتئین در روز مصرف کنند.

اسیدهای چرب: شامل روغن گیاهی یا روغن نباتی مایع شامل آفتابگردان، سویا، پنبه دانه، زیتون، روغن گردو، کنجد، کلزا است، تأمین کننده انرژی بدن است و باید به صورت روزانه مصرف شوند. اما مصرف چربی های حیوانی مثل پیه، دمبه و روغن حیوانی توصیه نمی شود.

تعداد وعده غذایی مناسب برای بیماران

وعده غذایی بیمار مبتلا به کرونا باید از ۲ تا ۳ وعده در حالت عادی به ۴تا ۶ وعد در دوران بیماری تبدیل شود. از مصرف مواد غذایی خام که منجر به نفخ و مشکلات تنفسی می شود جلوگیری کنید.

چرا بیماران نباید غذاهای چرب و شور استفاده کنند؟

در دورانی که فرد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ است توصیه می شود از مصرف غذاهای حاوی مقادیر زیاد سدیم در مواد غذایی مانند انواع کنسروها، شوری ها و غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس، پرهیز شود.

زیرا وجود چربی و نمک فراوان در غذا سبب تحریک سیستم ایمنی بدن و ایجاد تورم و التهاب ارگانهای مختلف بدن از جمله مجرای تنفسی و مسیرهای هوایی می شود.

غذاهای مناسب کرونا
غذاهای مناسب کرونا

استفاده از کدام ویتامین ها برای بیماران کرونایی، مناسب است؟

یکی از ویتامینهای مفید برای بیمارن کرونایی، ویتامین A است. کمبود آن سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود.

منابع حیوانی ویتامین A عمدتاً در جگر، قلوه، زرده تخم مرغ، شیر و لبنیات پرچرب و کره، وجود دارد.

میوه های رنگی و سبزی های زرد و سبز نظیر اسفناج، کاهو، هویج، کدو حلوایی، زرد آلو، طالبی، موز، انگور، خربزه، خرمالو و انواع مرکبات، به فرم کاروتنوئیدها و به ویژه بتاکاروتن به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند.

ویتامینE: در انواع روغن های مایع مانند کانولا، گلرنگ، آفتابگردان، کنجد، سویا و ذرت از منابع این ویتامین به شمار می آیند همچنین انواع آجیل نظیر فندق، بادام، گردو، اسفناج، کلم پیچ، سویا و سیب زمینی، وجود دارد.

ویتامین E علاوه برداشتن فعالیت آنتی اکسیدانی، به عملکرد سیستم ایمنی بدن نیز کمک می کند.

ویتامینD: در ماهی های چرب، لبنیات و زرده تخم مرغ و قرار گرفتن در مقابل نور مستقیم آفتاب به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به صورت روزانه وجود دارد که سبب افزایش سطح ایمنی بدن می شوند.

ویتامین B12: در گوشت قرمز، ماهی و ماکیان، تخم مرغ و لبنیات وجود دارد، کمبود این ویتامین باعث پیشرفت عفونتهای ویروسی می شود.

نقش ویتامین C در سلامت بیماران

ویتامین C: در انواع فلفل، سبزی های برگ سبز مانند اسفناج و سبزی خوردن، توت فرنگی، گریپ فروت، گوجه فرنگی، انبه، لیمو، انواع کلم، گل کلم، سیب زمینی، مرکبات، کیوی و دیگر میوه ها و سبزی های تازه که بصورت خام خورده می شوند وجود دارد.

غذاهای مناسب کرونا
غذاهای مناسب کرونا

علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن سبب جذب بهتر آهن نیز می شود. البته باید توجه داشت که نگهداری طولانی مدت منابع آن در یخچال، پختن، گرمای هوا، نور و دخانیات باعث از بین رفتن این ویتامین می شود.

مواد معدنی مؤثر در سیستم ایمنی بدن

آهن: منابع حیوانی آن از گوشت قرمز، مرغ و ماهی که حاوی «آهن هم» هستند و منابع گیاهی شامل انواع سبزی ها، حبوبات، میوه های تازه و خشک شده و غلات کامل است، که حاوی «آهن غیر هم» هستند

البته اگر چه تخم مرغ از منابع حیوانی آهن بوده، اما آهن آن «غیر هم» است؛ و این ماده معدنی در منابع گیاهی و منابع حیوانی نیز یافت می شود.

اگر منابع غذایی آهن به همراه غذاهای حاوی ویتامین C مصرف شوند، جذب آهن در بدن افزایش می یابد. کمبود آهن سبب آسیب و تضعیف سیستم ایمنی بدن می گردد.

روی: در گوشت قرمز، مرغ، ماهی، غلات کامل، حبوبات و تخم مرغ وجو دارد. کمبود روی سبب ایجاد اختلالات ایمنی بدن می گردد. مصرف روی سبب تقویت سیستم ایمنی بدن بیماران کرونایی می گردد.