تظاهرات صد ها تن در فراه برای برکناری والی این ولایت

  • انتشار: ۲۹ جدی ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 17106

تعدادی از شهروندان در ولایت فراه با برپایی تظاهراتی خواستار برکناری والی این ولایت شدند، این معترضین والی را شخصی فاسد می خوانند و از مسئولان بلند پایه حکومتی می خواهند تا محمد آصف ننگ را برکنار کند.

روز گذشته حدود ٣٠٠ تن از شهروندان فراه به شمول،  اعضای جامعه مدنی، بزرگان قومی، دکانداران و مردم عام در این گردهمایی اشتراک کرده بودند.

منشی عبدالحبیب یک تن از متنفذین در فراه که در حضور مظاهره کنندگان در چهارراهی مقام ولایت سخن می گفت، محمد آصف ننگ والی فراه را شخص فاسد خواند و از حکومت خواهان برکناری وی شد.

به گفته وى، از وقتی که ننگ به حيث والى فراه توظيف شده، مشکلات در اين ولايت بيشتر شده است.

ننگ، از حدود دو سال به اينسو به حيث والى اين ولايت کار مى کند.

به گفته عبدالحبيب، در اين مدت سرک منطقه باغپل در مرکز اين ولايت کندن کاری شده؛ اما تا حال کار ساخت آن آغاز نشده و مردم محل را دچار مشکل کرده است.

وی گفت که والی فراه، شخصی مغرور و متکبر است و در کارها با بزرگان قومی و متنفذین مشوره نمی کند.

همچنان او مدعى شد که به دليل حکومتدارى نادرست ننگ، بحران اقتصادی و فقر در فراه به اوج خود رسیده است.

او ادعا نمود: «ما اسناد داریم که آصف ننگ در گمرک فراه فساد کرده است.»

موصوف اسناد یادشده را ارایه نکرده گفت: «ما مردم فراه از حکومت مرکزی خواهان برکناری هرچه زودتر آصف ننگ هستیم و تا زمانی که وی تبدیل نشود، ما آرام نمی نشینیم.»

عبدالستار حسینی یک تن دیگر از متنفذین قومی فراه و از برگزارکنندگان این مظاهره نیز والی فراه را  شخص فاسد خواند.

وی گفت: «مردم فراه حق شان را می خواهند، ما کسی را می خواهیم که عدالت اجرا کند، ولی آصف ننگ باعث ایجاد هرج و مرج و مشکلات زیاد برای ولایت فراه شده است. ما امروز خواهان برکناری وی هستیم.»

فرید بختورعضو شورای ولایتی فراه نیز خواهان برکناری والی فراه شده گفت: «حکومتداری محلی فراه، در موجودیت آصف ننگ از دو سال بدینسو بدون افزایش فساد، نفاق اندازی و بدون توجه به منافع شخصی، هیچ دستاوردی نداشته است.»

موصوف  افزود که والی فراه، در حل مشکل برق شهر فراه از طريق برق وارداتى ايران، تامين امنيت در اين ولايت ناکام مانده و در حال حاضر، اکثر ولسوالی های فراه در تصرف طالبان مى باشد.

فرید بختور از رئیس جمهور، خواهان برکناری سریع محمد آصف ننگ شده گفت: «ما اینجا در مقابل دروازه مقام ولایت خیمه می زنیم، که تا به هدف خویش نرسیم از اینجا نمی رویم.»

قابل یادآوری است که مظاهره یادشده از چهارراهی صلح شهر فراه آغاز و تا دروازه مقام ولایت ادامه یافت.

اما محمد ناصر مهری سخنگوی والی فراه، ادعاهاى مظاهرکننده ها را رد نمود و بدون ذکر نام کسى گفت که این مظاهره به دستور غاصبین زمین، قاچاقبران مواد مخدر و زورمندان راه اندازی شده است؛ زيرا ننگ بر ضد همچو افراد مبارزه جدی می کند.

موصوف افزود که شمارى از این افراد، به خاطر منافع شان افراد ناآگاه را جمع کرده و مظاهره را راه اندازى کرده اند.

وی گفت: «در این مظاهره که اکثریت شان اطفال دستفروش سر سرک شامل آن می باشند، شماری از افراد تفنگدار غیر مسوول نیز دیده شده است، که این خلاف قانون راه اندازی مظاهره مسالمت آمیز می باشد.»

مهرى افزود که افزايش عوايد گمرک اين ولايت، نمونه اى از نتايج مبارزه والى بر ضد فساد مى باشد.

به گفته او قبل از تقرر ننگ به حيث والى فراه، عواید سالانه گمرک فراه، حدود يک ونيم ميليارد افغانى بود؛ اما اکنون اين رقم به بیش از چهار و نیم میلیارد افغانى رسيده است.

وی در مورد پروژه انتقال برق از ایران گفت که قرارداد این پروژه، به دليلى لغو شد که غيرمنصفانه بود و به اساس آن، هر سال نرخ برق افزايش مى يافت و سرانجام، فى کيلو وات به چهل افغانى مى رسيد.

اما موصوف گفت که در سال روان مالى، کار پروژه برق آفتابى در اين ولايت و همچنان ساخت سرک باغپل آغاز خواهد شد.

او در مورد مشکلات امنيتى در فراه گفت: «امنیت در کل افغانستان خوب نیست، از جمله در فراه و به همین خاطر ما بخاطر بهبود امنیت فراه از نیروهای خارجی خواستیم تا در این ولایت جابجا شوند.»

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟