تعدادی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا: دالر در افغانستان حیف نکنید!

  • انتشار: ۹ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 20258

تعدادی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا خواهان کاهش هزینه های جنگ در افغانستان شدند، آنها همچنان با ارائه طرحی به کانگرس این کشور خواهان محدود کردن نیروهای ایالات متحده شدند.

به گزارش صدای آمریکا؛ شماری از اعضای مجلس نمایندگان ایالات متحده روز گذشته (سه شنبه) خواهان بحث در مورد حضور نظامی امریکا در افغانستان شدند که آیا قوای نظامی آن کشور در افغانستان باقی بماند یا خیر.

والتر جونس و جان گرمندی دو عضو مجلس نمایندگان روز سه شنبه گفتند که آنان همراه با شش عضو دیگر مجلس نمایندگان ایالات متحده مسوده ای را به کانگرس آن کشور تحویل داده اند که بر اساس آن از یک سو منابع تمویل مالی جنگ افغانستان کاهش خواهد یافت و از سوی دیگر شماری قوای امریکایی در آن کشور محدود می گردد.

والتر جونس، عضو مجلس نمایندگان ایالات متحده، روز سه شنبه گفت که امریکا مصارف هنگفتی را در افغانستان متحمل شده است. او گفت “ما بیشتر از ۱۶ سال در افغانستان بوده ایم. بیش از ۲۰۰۰ امریکایی کشته دادیم و بیش از ۲۰ هزار امریکایی زخمی شده اند و بیش از ۸۰۰ میلیارد دالر در افغانستان مصرف شده است.”

این نخستین بار است که قانونگذاران امریکایی به صراحت در مورد حیف پول مالیه دهندگان امریکایی در افغانستان انتقاد شدید کرده و خواستار ترک افغانستان شده اند.

با اینحال، آقای جونس گفت که تا حال قادر نشده است مجلس نمایندگان را به بحث در این مورد ترغیب کند.

در همین حال، جان گرمندی عضو دیگر مجلس نمایندگان کانگرس امریکا گفت “فکر می کنم مردم می ترسند. اعضای مجلس ترس دارند که آیا برای رفتن به جنگ افغانستان رای موافق و یا مخالف بدهند. آنان می خواهند چنین تصمیم را شخصی دیگری بگیرد که به رییس جمهور بر می گردد.”

آقای گرمندی می گوید که به تلاش اش به منظور ترغیب اعضای کانگرس ادامه خواهد تا آنان مسوولیت شان را مطابق قانون اساسی امریکا ادا کنند و در مورد جنگ ایالات متحد در افغانستان و سایر کشور ها تصمیم بگیرند .

اکنون حدود ۸۵۰۰ سرباز امریکایی در افغانستان مصروف آموزش و مشورت به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان است، اما در سالهای ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ حدود ۱۰۰ هزار سرباز امریکایی در آن کشور حضور داشت.

آقای جونس می گوید در پهلوی نظامیان امریکایی غیر نظامیان نیز با آنان در افغانستان کار می کنند و در پهلوی ۸۰۰ میلیارد دالر که قبلا در افغانستان مصرف شده است ماهانه بین سه تا چهار میلیارد دالر مالیه دهندگان امریکایی در افغانستان مصرف می شود.

در همین حال، آقای گرمندی می‌گوید که پلان اداره دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا, در مورد افغانستان روشن نیست و به گفتۀ وی, شاید آقای ترامپ قوای بیشتر امریکایی را به افغانستان اعزام کند.

در پاسخ به سوالی که هرگاه امریکای پای خود از افغانستان بیرون کند آیا کشوری دیگر مثل روسیه جای پای امریکا را در افغان خواهد گرفت.

آقای جونس در پاسخ گفت “حامد کرزی که حال در قدرت نیست تلاش می کند تا روسیه وارد افغانستان شود. روسیه ۱۰ سال را در افغانستان سپری کرد و هیچ تغییر در آن کشور وارد نشد. تاریخ به اثبات رسانده است که افغانستان قبرستان امپراطور ها است. بگذار که روس ها افغانستان را با خود داشته باشند.”

آقای جونس همچنین گفت که امریکا نیز قادر نیست چیزی را در افغانستان تغییر بدهد و از لحاظ مالی هم ایالات متحده در وضعیت خوبی قرار ندارد, زیرا به گفته وی کشورش ۲۱ تریلیارد دالر قرضدار است و جنگ افغانستان مصرف اضافی است که بر این بار افزوده می شود.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟